"הטמענו אלמנטים של גיימינג כדי למנוע תאונות עבודה"

הסטארט-אפ הירושלמי Go-Arc מפתח פלטפורמה להגברת הבטיחות: "להשפיע על התנהגות של אנשים בזמן אמת"

חיים סרור / צילום באדיבות החברה
חיים סרור / צילום באדיבות החברה

בכל 90 דקות נהרג אדם בעולם כתוצאה מתאונת עבודה, ובאותו הזמן מתרחשות כאלף תאונות עבודה נוספות עם נפגעים. כך מעריכים בחברת גו-ארק (Go-Arc), שפיתחה פלטפורמה למניעת תאונות עבודה וחתמה השבוע על שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת הבטיחות הגרמנית דקרה (Dekra). תאונות עבודה בענף הבנייה בארץ הן נושא בוער, בשל מספר ההרוגים הגבוה, אך תאונות עבודה מתרחשות בכל העולם ובכל ענפי התעשייה.

לפי ההסכם, גו-ארק תספק את התשתית הטכנולוגית לכלל מוצרי דקרה. בגו-ארק צופים שההסכם יניב הכנסות של מיליוני דולרים ב-2018, אחרי שבשנה שעברה החברה גייסה 1.5 מיליון דולר. בין המשקיעים נמצאים שמות כמו ניר גלעד ויודפת הראל-בוכריס, לצד בכירים נוספים בתעשייה הישראלית.

לדברי חיים סרור, מייסד שותף וסמנכ"ל תפעול בגו-ארק, "בעולם לא מציעים פתרון למניעת תאונות עבודה, כל הפתרונות שקיימים נועדו לוודא שהחברות יעמדו בדרישות הרגולציה". לטענתו, "90% מהתאונות נגרמות כתוצאה מטעויות אנוש, ועדיין לא מצאו איך להשפיע על התנהגות של אנשים בזמן אמת". גו-ארק פיתחו מערכת מבוססת ענן שנועדה להפוך את שגרת הבטיחות שמתבצעת במפעלים ובאתרי עבודה לדינמית.

לדברי סרור, הגורם המרכזי לתאונות עבודה הוא מה שמכונה The knowing-doing gap: "יש פער בין מה שצריך לעשות ומה שעושים בפועל. הדוגמה הקלאסית לכך היא סרט הבטיחות בטיסה שכבר שנים איננו טורחים להקשיב לו".

לכן, אמר סרור, המערכת מוסיפה לשגרת הבטיחות אלמנטים מעולם הכלכלה ההתנהגותית: "הטמענו אלמנטים של שבירת שגרה ויצירת עניין לתוך שגרת הבטיחות הקיימת בכל ארגון - ההתראות וההפעלות תהיינה שונות מיום ליום; העובד לא יוכל למלא סקר סיכונים באופן אוטומטי, כי סדר השאלות או סוג השאלות יהיה שונה מיום ליום; המערכת תמליץ באופן דינמי על סיורי הבוקר של מנהלים על ידי ניתוח הסיכונים והמפגעים בפועל באזורים השונים של המפעל.

"בנוסף, יש אלמנטים של גיימיפיקיישן", אומר סרור. "למשל, אנחנו מעודדים את המשתמשים ונותנים להם ניקוד על דיווחים. המערכת גם יודעת אוטומטית אם להכניס אירועים מסוימים לתוך הדרכות הבטיחות השגרתיות, ואם משתמשים לצרכי הדרכה באירוע שאתה דיווחת עליו, המערכת מנקדת אותך. ככה העובדים צוברים נקודות, נהנים ומרגישים שגם הם משפיעים על מה שקורה בחברה".

הפלטפורמה מחשבת את סך כל הסיכונים שכל עובד חשוף אליהם לפי 5 פרמטרים: אדם, פעולה, מקום, כלי עבודה וחומר. "על בסיס חמשת הפרמטרים האלה אנחנו יודעם לייצר מפת סיכונים. בשלב הראשון אנחנו יודעים לנבא את הסיכוי לתאונה, ובשלב הבא נציע איך להתמודד מולה. השלב הראשון כבר פותח ונמכר בארגונים תעשייתיים בארץ ובעולם, ואת שנת המכירות הראשונה סיימנו בבוקינג של כמיליון דולר. השלב השני נמצא עכשיו בשלב הבדיקות", אמר סרור.

מכיוון שהעובדים בתעשיות הללו בכל העולם אינם דוברים לרוב את השפה המקומית, המערכת של גו-ארק מתאימה את עצמה לשפת המשתמש. סרור הוסיף ש"מה שיפה אצלנו במערכת זה שיש מעט מאוד מלל והמון ויז'ואל, שפה גלובלית שעוזרת לעובדים להבין בצורה פשוטה וקלילה את הנושא ולהתקדם בעבודה ביעילות".

החברה הוקמה ב-2015 על ידי דרור ברק, מומחה ללמידה במרחב וחיים סרור לשעבר סמנכ"ל בכיר בבז"ן, אלווריון וטבע. לדברי סרור, ההיסטוריה התעסוקתית שלו השפיעה על הפיתוח של גו-ארק: "בתקופה שלי בבז"ן לא היו תאונות מוות, אבל ברור שהמפגש עם זה, כמו ביקור באזכרה השנתית אצל משפחות שנפגעו, משאיר חותם מאוד מהותי. אתה מבין את ההשפעה של זה, לא רק במקרים של מוות. גם במקרים של אובדן כושר עבודה. אני עבדתי במפעלי טבע ובז"ן, הן מייצגות בעיני טיפול איכותי בנושא הבטיחות, אבל נחשפתי לאלמנטים המסוכנים בפעילות, ודרך התהליך הזה נחשפתי למה כבר קיים מבחינת הפתרונות בשוק. זה השפיע על הסיבה שאני פה". 

החברה הוקמה בשנת 2015 ע"י דרור וחיים, ואליהם הצטרפה חני גור אריה, שעבדה בתפקידים בכירים באמדוקס ונייס.

Go-Arc

שנת הקמה: 2015

תחום פעילות: מניעת תאונות עבודה

מייסדים: דרור ברק וחיים סרור

עובדים: 13, בירושלים

גיוסי הון: 1.5 מיליון דולר

משקיעים: ניר גלעד, יודפת הראל-בוכריס ואחרים