"נמשיך בכל הכוח": סיור התחלות בנייה של מחיר למשתכן

"זה אחד הפרויקטים הגדולים שהמדינה ידעה", אמר שר האוצר כחלון בסיור אתרי הבנייה של פרויקט מחיר למשתכן בראשון-לציון ■ למעלה מ-116 אלף משקי-בית הוציאו עד היום תעודות זכאות למחיר למשתכן ■ למדריך משכנתא

משה כחלון בראשל"צ / צילום: עיריית ראשון לציון
משה כחלון בראשל"צ / צילום: עיריית ראשון לציון

"אנחנו עומדים במקום שבתחילת 2016 היה שדה, והיום בונים כאן מאות דירות של מחיר למשתכן. במהלך 2018 יקבלו כאן מפתחות. מחיר למשתכן זה אחד הפרויקטים הגדולים שהמדינה ידעה, ואנשים קונים כאן דירות במחירים הוגנים. זו התשובה לכל האינטרסנטים שטוענים נגד מחיר למשתכן" - כך אמר היום (ג') שר האוצר, משה כחלון, בסיור המתקיים באתרי בנייה של פרויקטי מחיר למשתכן. את הדברים אמר שר האוצר בשכונת רקפות בראשון-לציון שם פורסמו מכרזים בסוף שנת 2015 (דצמבר), ונכון להיום נמצאות בבנייה 624 יחידות דיור מתוך כ1200 דירות מוזלות שתכלול השכונה בסופו של דבר.

כשנשאל שר האוצר על זכאים שמתייאשים בגלל לוחות זמנים, או טענות על תכנון בעייתי ומוותרים על הזכייה, אמר השר כחלון כי: "מי שמוותר על זכייה או נוטש את התוכנית עושה טעות. הוא ניזון מאינטרסנטים וחבל. אנשים לא חייבים לקנות במחיר למשתכן, אין חוק, אבל למי שלא מתאים פרויקט אחד יכול לוותר וללכת לפרויקט אחר. יש מקומות בהם היינו מחויבים לתב"ע ואם לא יתאים לזכאים גם משפרי דיור יוכלו לקנות בהמשך את הדירות המוזלות. השכונות מתוכננות בצורה טובה, כאן לא יהיו פקקים ובתי הספר ימתינו בנויים לילדים ולא להפך".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, שהשתתף גם הוא בסיור הוסיף: "אנחנו הכפלנו את התחלות הבנייה מאז 2014. ונמשיך בכל הכוח. התחלות הבנייה האלה יבשילו במהלך 2018 ו-2019 לדירות. אנחנו גם מתחילים לשלב עכשיו דירות דיור ציבורי במחיר למשתכן. זה קורה".

במסגרת הסיור באתר הבנייה בשכונת הרקפות בראשון-לציון התייחס גם מ"מ מקום ראש עיריית ראשון-לציון, מוטי עג'מי, לבנייה בשכונה ואמר: "המטרה שלנו היא שהבניינים האלה לא יהיו הפינוי בינוי הבא עוד 20 שנה. בגלל זה התעקשנו על שילוב דירות מוזלות עם דירות שוק חופשי. ואנחנו עוקבים מקרוב אחרי הביצוע". 

נציין כי באותה השכונה ישנם שני קבלנים שטרם החלו בבנייה והגישו ערר לוועדת ערר מחוזית נגד החלטות של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר, שחייבה אותם לשינוי תכנון ותוספת מעלית, בין היתר בשל התנגדות זכאים שזכו בהגרלה. העררים מתבררים כעת.

בני דרייפוס, מנהל אגף בכיר במשרד הבינוי והשיכון ומי שאחראי על תוכנית מחיר למשתכן, התייחס לנושא הוראות הבינוי של הרשויות המקומיות ואמר כי מדובר בסוגיה שתתברר בהמשך. הוא הוסיף, "לא פעם ההתנגדויות הללו מובילות בסופו של דבר להשבחת הפרויקטים. זה יכול להביא לזכאים דירות טובות יותר. שינויים שאנחנו עושים במכרזים תמיד מפורסמים מראש וחלים על המכרזים הבאים. ועשינו שינויים. תמיד יש את השאלה האם להתערב או לא. ועד כמה. יש טענות של קבלנים על זה שהוראות הבינוי של העריות מגיעות בשלב מאוחר ומשנות את התחשיב הכלכלי על בסיסו הגישו הצעות למכרז. אבל במכרזים יש גם שילוב דירות שוק חופשי לצד הדירות המוזלות ואפשר לספוג שינויים בתמחור".

נזכיר כי על פי נתוני מטה הדיור באוצר, למעלה מ-116 אלף משקי-בית הוציאו עד היום תעודות זכאות למחיר למשתכן. עד כה פורסמו 355 הגרלות ב-61 יישובים ברחבי הארץ ובכלל הפרויקטים במסגרת התוכנית לוקחים חלק 216 קבלנים ויזמים שונים מענף הנדל"ן.
 
על פי מעקב "גלובס" אחר מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו בהצלחה מאז החלו המכרזים להתפרסם, נכון להיום זכו קבלנים ויזמים במגרשים המאפשרים בניית 46 אלף יחידות דיור מוזלות. נציין כי מספר זה אינו כולל את הדירות שעשויות להתווסף לפרויקטים במסגרת הקלת שבס - הקלה המאפשרת תוספת יחידות דיור לפרויקט בסמכות הוועדה המקומית, כאשר בחלק מהמקרים דירות אלה מוזלות, אולם לעתים מדובר בדירות למכירה בשוק החופשי במחיר מלא.

לעומת המספר האמור של יחידות הדיור שצפויות להיבנות בשנים הקרובות, נכון להיום הוצאו היתרי בנייה רק לכ-11 אלף יחידות דיור כאשר כ-9,000 יחידות דיור נוספות נמצאות בשלבי רישוי מתקדמים אך טרם קיבלו את היתר הבנייה.    

הסיור באתרי הבנייה של מחיר למשתכן אורגן על ידי משרד האוצר כדי להצביע על התחלות הבנייה במסגרת התוכנית והיקף הפרויקטים שכבר נמצאים בבנייה. נציין כי האתגר הגדול של מטה הדיור ומשרד הבינוי והשיכון הוא בעבודה מול הרשויות המקומיות ובניסיון לקדם את מתן היתרי הבנייה במהירות ובמקביל להמשיך ולפרסם מכרזי קרקע לתוכנית.

פרויקט נוסף של מחיר למשתכן שנמצא בבנייה ממוקם באופקים. ראש עיריית אופקים איציק דנינו, התייחס לפרויקט ואמר: "היה ביקוש אדיר לדירות המוזלות. למעלה מ-6,000 נרשמים לפרויקט. זו הזדמנות להביא הצעירים לפריפריה. כאן זו המהפכה הגדולה. ההשקעות בפריפריה מביאות משפחות, ויש גם משפחות שמגיעות מתל-אביב. זה מוביל לפיזור אוכלוסין וזה מבטל הפריפריה. חששנו שיהיו יותר מידיי בניינים ולא יהיה ביקוש, אבל התבדינו יש ביקוש ורוצים עוד. קלטנו 3,000 תושבים חדשים ונכפיל העיר בחמש השנים הקרובות. הסכם-הגג שנחתם נותן לנו מענה לבניית מוסדות הציבור שכבר נבנים".

"יש ויכוחים עם הקבלנים. לא מעט", אמר שר האוצר כחלון אמר באתר הבנייה באופקים. "אבל יש גם קבלנים שמשתפים פעולה ונמצאים איתנו במאמץ הלאומי. יש קבוצות אינטרסים שלא רוצים שהדבר הזה יקרה".

ראש עיריית אופקים הוסיף: "יש קבלנים שלא ניגשים כדי להכשיל הפרויקט". דירות באופקים במסגרת מחיר למשתכן 75 מ"ר ב-440 אלף שקל. ודירות גן/גג 150 מ"ר בכ-1.05 מיליון שקל.

יגאל קרני, בעלי חברת מגידו י.ק. שבונה הפרויקט, אמר באתר: "אנחנו משתתפים בפרויקטים רק בפריפריה. בהגדרה. ובמחיר למשתכן. נכנסנו מתוך בחירה לתוכנית הזו ואומר בהגינות שנכנסנו עם חששות. יש לנו כ-400 יחידות דיור בעיר אופקים. משווקים כולם. אנחנו מרוויחים פחות, וזה בסדר גמור. כאן באופקים זה העתיד. עיקר המשקל של מחיר משתכן צריך להיות באזורים האלה".

עוד לדברי קרני, חלק ניכר מהזוכים הם מאזור הדרום, אולם קשה לדעת מי רכש את הדירה המוזלת למגורים ומי להשקעה. מסירת השלב הראשון בפרויקט מתוכננת במהלך 2018. קרני גם אמר לשר האוצר כחלון שהחברה ממתינה לעוד מכרזים וכחלון השיב: "תכינו מנופים וטרקטורים. לא נעצור לרגע. יהיו עוד הרבה מכרזים".