עוד לפני סימון המזון: החברות יקבלו ציון על מוצריהן?

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, מקדם דוח רבעוני שיסקור את פעילות חברות המזון, לצד אפליקציה שתחשוף את המוצרים שיזכו לסימון אדום

ממרח שוקולד נוטלה במרכול בתל-אביב / צילום: Lestertair, שאטרסטוק
ממרח שוקולד נוטלה במרכול בתל-אביב / צילום: Lestertair, שאטרסטוק

תקנות רפורמת סימון המזון של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמנם צפויות להיכנס לתוקף רק בשנת 2020, אך פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ונשיא עמותת "מהיום", הפורום הישראלי לאורח חיים בריא, ומיוזמי ועדת האסדרה שהולידה את רפורמת סימון המזון, מקדם יוזמה שמבקשת לשים תחת זכוכית מגדלת את צעדיהן של חברות המזון הגדולות כבר היום. זאת, באמצעות דוח רבעוני שיסקור את פעילות החברות, לצד אפליקציה שתחשוף כבר היום מהם המוצרים שיידרשו לסימון אדום - כך נודע ל"גלובס".

האילוץ לדחות את יישום רפורמת סימון המזון לשנת 2020 איפשר לחברות המזון מרחב תמרון וזמן ארוך יותר לתהליכי הרפורמולציה והפחתות הרכיבים שיחייבו אותן בסימון האדום בשל כמויות הסוכר, השומן הרווי והנתרן במוצרים. אך לדברי פרופ' רז היום, מששככה הסערה הציבורית, חלק מחברות המזון עצרו את התהליך.

"חברות רבות הפסיקו את הפחתות הסוכר בשל הדחייה ברפורמה", מסביר פרופ' רז את המניעים לקידום היוזמה שלו. "הבעיה היא שחברות המזון תולות תקוות בהרבה דברים - 'האם נוכל להשפיע על השר או המנכ"ל הבא' וכדומה, והן יצליחו להתחמק או לפחות לדחות שוב את סימון האריזות המזיק. החברות יכולות להירדם ולהתעורר בעוד שנה וחצי, ואז לטעון שוב שהן צריכות זמן".

כעת, כדי לשמר את המודעות של הציבור ושל החברות, פועל רז כדי לחשוף את ההתנהלות שלהן: "החברות חייבות להבין שהן צריכות לתרום לבריאות הציבור. הבעיה היא שאם אתה רוצה להוריד סוכר או מלח או שומן רווי ממוצר, אתה צריך להרגיל את הצרכן, וזה תהליך שחייב להימשך. המטרה של היוזמות האלה היא לשמור 'על האש' את נושא הסימון, ולא לתת לו להתמסמס עוד שנתיים", אומר רז.

בתחילת השבוע הבא צפוי פרופ' רז להיפגש עם סגן השר ליצמן, בניסיון לרתום גם את משרד הבריאות לגבות את שני הצעדים שהוא מקדם. הראשון הוא כאמור הפצת דוח שיפורסם אחת לרבעון ויבחן וידווח מי מחברות המזון משנה את מוצריה ומפחיתה את כמויות הסוכר, השומן הרווי והמלח, ולמולן מי מהחברות ממשיכות לייצר מוצרים שהיו מקבלים סימון אדום, שמעיד כי הם מזיקים לציבור. כך, מקווה פרופ' רז, יישמר המומנטום, ויופעל מכבש לחצים שיגרום לחברות המזון לשנות את המוצרים שלהן, ולא להיתפס לחסדי הזמן או הממשלה שעשויה להתחלף. "כך החברות ידעו שעוקבים אחריהן ומסתכלים על התוצאות שלהן, ולא יחכו ל-2020", הוא מוסיף.

צעד נוסף שרז מקדם הינו השקת אפליקציה שתפרט אילו מוצרים צפויים להיות מסומנים באדום, כדי לחשוף את המידע לציבור מבלי לחכות לשינוי האריזות. לדבריו, "זה יאיץ בחברות לעשות את השינוי. אנחנו רוצים ולהבטיח שהמהלך הזה באמת יקרה".

האותיות הקטנות: פחות סוכר - יותר שומן רווי

השבוע יוניליוור משיקה גרסה חדשה ל"כריות נוגט" של תלמה - אחד המוצרים עתירי הסוכר לילדים - שבה יהיו כ-45% פחות סוכר, ותשווק במקביל למוצר הקיים. "כריות" הוא מותג פופולרי ומחזיק בנתח שוק של כ-16%. המוצר החדש, שהושק עם אריזה שמציינת בהבלטה את הפחתת הסוכר, מכיל כ-19 גרם פחות סוכר ל-100 גרם.

ואולם, האותיות הקטנות מגלות תמונה אחרת. השינויים במוצר העלו את הערך הקלורי ל-100 גרם ב-32 קלוריות. בהודעת החברה (שייאמר לזכותה שכנראה הפיקה לקחים מפרשת הסלמונלה ולא הסתירה את המידע) הוסבר כי כדי "לשמור על הטעם והמרקם האיכותיים" השומן הרווי עלה בכ-2 גרמים ל-100 גרם, ונוספו לו כ-2 גרמים חלבון. הסוכר אמנם הופחת, אך הקלוריות עלו, כך שבמוצר החדש והמופחת יש 504 קלוריות ל-100 גרם.

האם השינוי הזה בהכרח הופך את המוצר לבריא יותר? הדעות חלוקות. "זה בהחלט מעורר סימני שאלה", אומר רז. "בעיניי בשינוי הזה יש רווח, השאלה האם זה באמת רווח נקי, ומהו שיווי המשקל הנכון. אנחנו במקום שנצטרך לבחון כל מוצר, כדי שהמעבר לסימון יהיה נכון".