רפא ופנאקסיה מעריכות כי ישווקו מוצרי קנאביס בבתי מרקחת

כחלק מרפורמת הקנאביס של משרד הבריאות, חברות הפארמה רפא ופנקאסיה יהיו הראשונות לשווק מוצרי קנאביס ■ אם יינתן אישור משרד הבריאות, הדבר יקרה תוך כמה חודשים

קנאביס רפואי / צילום: שאטרסטוק
קנאביס רפואי / צילום: שאטרסטוק

חברת התרופות רפא, אשר כיום מייצרת ומשווקת תרופות לתחומים כמו כאב, טיפול תומך בחולי סרטן, מחלות עיכול ונשימה ועוד, מעריכה כי תוכל להשיק מוצר רפואי מבוסס קנאביס בטווח החודש-חודשים הקרובים. אם אכן יינתן האישור, רפא ושותפתה פנאקסיה, המייצרת את המוצרים, יהיו החברות הראשונות שישווקו מוצרי קנאביס בהתאם לרפורמת הקנאביס הרפואי של משרד הבריאות.
נדגיש כי אין קשר לרפורמת אי ההפללה של גלעד ארדן לגבי קנאביס שאינו רפואי.

רפורמת הקנאביס של משרד הבריאות כוללת שלושה רכיבים: פתיחת שוק גידול הקנאביס לגורמים רבים יותר, העברת ייצור מוצרי הקנאביס למפעלים שידגימו יכולת לייצר בתנאים תרופתיים ולשלוט בכמויות החומרים הפעילים במוצר, והעברת השיווק לבתי המרקחת. כיום מוצרי הקנאביס נארזים (אם מדובר בפרחים לעישון) או מיוצרים (בעיקר כשמנים ותמציות) אצל מספר מוגבל של מגדלי קנאביס שיש להם רישיון לכך ממשרד הבריאות, ומונפקים לבעלי המרשמים ביחידות חלוקה שהוקמו בבתי חולים פסיכיאטריים.

לדברי ירון זקהיים, מנכ"ל רפא: "אנחנו מעריכים כי הרפורמה לא תעבור ביום אחד מסוים, אלא תהיה תקופת ביניים שבה המוצרים ייוצרו וימכרו בשתי השיטות. בהדרגה הדגש יעבור לגישה החדשה של ייצור במפעלים מורשים והפצה דרך בתי המרקחת, כך שבעוד שנה, להערכתי, כבר לא יארזו מוצרים אצל המגדלים ולא יחולקו בבתי החולים.

"אנחנו כרגע חברת התרופות היחידה שמוכנה לצאת לדרך, אם כי להערכתי יהיו בהמשך עוד. ישנם גם מגדלים אשר מעוניינים להתפתח להיות יצרנים ומפיצים, ומספר גורמים פיננסיים שנכנסו לתחום - אותם אני פוגש אצלכם בעיתון אבל עוד לא פגשתי אותם בשוק". זקהיים מציין כי כרגע יש כושר גידול עודף בשוק, וכי בקרוב יהיה להערכתו גם כושר ייצור עודף. "לכן חשוב לנו להיות ראשונים".

מפעל חברת פנאקסיה היה הראשון לקבל אישור GMP, כלומר אישור לפיו הייצור במפעל נעשה ברמת בקרה וניקיון דומה לזו של תרופות. זקהיים מציין כי למיטב ידיעתו, אין אישור כזה עדיין לאף גורם אחר בישראל. פנאקיסה כבר הקימה מפעלי קנאביס רפואי במספר מדינות בארה"ב.

רפא מתכננת לשווק מוצרים כמו טיפות תת לשוניות ובהמשך גם טבליות לבליעה, טבליות לעיסה ופתיליות (נרות). זקהיים: "אנחנו לא מייצרים ולא נייצר מוצרים לעישון. המטרה היא להתרחק מן המוצר הלא-תרופתי, אל מוצרים שהכמויות בהם מדודות, הרופאים יודעים איך לעבוד איתם וקשה יותר להשתמש בהם לרעה".

במסגרת ההסכם בין רפא ופנאקסיה, רפא תהיה אחראית גם למתן הדרכה למשתמשים, שתבוצע על ידי אחיות מוסמכות לכך, על פי דרישות משרד הבריאות.

"נשמח לקלוט מפוטרי טבע"

רפא היא כאמור חברת תרופות ישראלית פרטית המעסיקה 300 עובדים בירושלים, וחוגגת השנה 80 שנות פעילות. היא אינה מפתחת מוצרים חדשים, אך המוצרים שהיא מייבאת הם מוצרים אינובטיביים (כלומר - לא גנריקה), והיא גם מייצרת מוצרים אינובטיביים לשוק הישראלי, תחת רישיון מהחברות שפיתחו אותם. ב-2013 חנכה החברה מפעל ייצור חדש בירושלים. "הטיפול בקנאביס יכול להשתלב בתחומים שבהם אנחנו כבר פעילים, אך גם להכניס אותנו לשווקים חדשים כמו למשל טיפול באפילפסיה או בפרקינסון", אומר זקהיים. הוא מוסיף כי: "יש לנו ערוץ שיווק מבוסס מאוד לבתי המרקחת. רובכם מכירים את התרופה שלנו 'קלגרון', ואני מאחל שזו התרופה היחידה שלנו שתכירו".

האם אתם עשויים לקלוט עובדים מפוטרים מ"טבע"?

"אנחנו רואים את טבע לא רק כמתחרה, אלא כחברה שעיצבה את כל תעשיית הפארמה במדינה. מאוד כואב על העובדים. כרגע שני המפעלים בירושלים חזרו לעבוד, לשמחתנו. כמו חברות אחרות בירושלים, הפצנו את פרופיל העובד הרצוי לנו ונשמח לקלוט כמה עשרות עובדים - יש להם עובדים מצוינים. אולם אנחנו נבצע מהלכי גיוס רק כשהפיטורים יחלו. אנחנו לא מעודדים אף אחד לעזוב".