תע"א תובעת 300 מיליון שקל מהמבטחות בגין פיצוץ "עמוס 6"

עד כה העבירה חברת הביטוח פיצוי חלקי בגובה 215 מליון דולר, בשל מחלוקת משפטית על חובתה של החברה המבטחת

לוויין SpaceX / צילום: שאטרסטוק
לוויין SpaceX / צילום: שאטרסטוק

פרשת אובדן הלוויין "עמוס 6" ממאנת לגווע. היום (א') הגישה התעשייה האווירית תביעה בסך 300 מיליון שקל לבית המשפט המחוזי במחוז מרכז נגד חתמי לוידס - מבטחי הלוויין "עמוס 6", פלתורס סוכנויות ביטוח - סוכן הביטוח הישראלי מקבוצת מגדל ו-.Marsh Ltd - הברוקר האגלי.

עניינה של התביעה בפיצוץ הלוויין "עמוס 6" בחודש ספטמבר 2016 על כן השיגור בקייפ קנוורל שבפלורידה, ובתגמולי הביטוח המגיעים לתעשייה האווירית כתוצאה מאובדן הלוויין. לאחר פיצוץ הלוויין, ובעקבות דין ודברים שהתנהל בין הצדדים, שילמו המבטחים לתעשייה האווירית תגמולי ביטוח חלקיים בסך של כ-215 מיליון דולר. בין הצדדים נותרה מחלוקת ביחס ליתרה בגובה של כ-300 מיליון שקל שטרם שולמה לתעשייה האווירית, ובגינה הוגשה התביעה.

טענתם העיקרית של המבטחים היא שפיצוץ הלוויין אירע בעת ניסוי מנועים שבוצע לטיל השיגור, כאשר הלוויין מחובר לטיל, ולטענתם הם לא קיבלו הודעה על כך שהלוויין יהיה מחובר לטיל בשעת הניסוי, ומכאן שיש להפחית את הכיסוי הביטוחי בשיעור הסיכון שגדל.

בניגוד לעמדה זו, טוענת התעשייה האווירית, באמצעות עורכי הדין אילן סופר, גיא וילף ויונתן דורי ממשרד גולדפרב-זליגמן, כי הפיצוץ לא אירע בשעת ניסוי המנועים, וזאת בהתאם לעמדת חברת SpaceX (חברה בבעלותו של אילון מאסק) שהייתה אחראית על שיגור הלוויין לחלל, וכי לפי הוראות הדין ותנאי הפוליסה לא הייתה נדרשת הודעה כפי שנטען על-ידי המבטחים.

עוד טוענת התעשייה האווירית כי היא זכאית לקבלת מלוא קבלת תגמולי הביטוח, וזאת בגין שורה של הוראות בחוק חוזה ביטוח, ולאור העובדה כי הודעה על עריכת הניסוי כשהלווין מחובר לטיל, נמסרה לכל אחד מהגורמים בשרשרת - המבטחים, פלתורס ומארש - אשר קיבלו הודעה בדבר קיום הניסוי וידעו עליו בזמן אמת.

התעשייה האווירית טוענת בכתב התביעה כי "עניינה של תביעה זו במקרה חמור שבו מבטח מתנער מחבותו בעת שעתו הקשה של המבוטח, ומנסה להמציא בדיעבד, ובחוסר תום-לב, סייגים שונים ומשונים מדוע הוא אינו חייב לשלם למבוטח את מלוא תגמולי הביטוח המגיעים לו".

הלוויין  עמוס 6 / צילום: רויטרס
 הלוויין עמוס 6 / צילום: רויטרס

עוד נאמר בתביעה כי "אף אחד מהנתבעים אינו באמת חולק על זכאותה (של התעשייה האווירית) לקבלת מלוא תגמולי הביטוח, אלא שכל אחד מהנתבעים מנסה להטיל את האשמה על יתר הנתבעים ולהתנער מאחריותו האישית".

"עמוס 6" היה לוויין תקשורת מסדרת לווייני "עמוס" שפותח על-ידי התעשייה האווירית לישראל עבור חברתחלל תקשורת שבבעלות שאול אלוביץ'. הלווין נהרס כליל בפיצוץ שאירע בקייפ קנוורל שבפלורידה של משגר פאלקון 9 יומיים לפני שיגורו המתוכנן למסלול סביב כדור הארץ.

הואיל והלוויין "עמוס 6" בוטח בידי התעשייה האווירית, בעקבות השמדתו טרם השיגור היא קיבלה פיצוי בגובה של כ-215 מיליון דולר.

לוויין התקשורת יועד להרחבת הפעילות של חלל תקשורת, וכך למשל, פייסבוק התכוונה לעשות בו שימוש למען קידום המיזם לחיבור אזורים נרחבים באפריקה לרשת האינטרנט. בעקבות אובדן הלוויין טרם שיגורו, חלל תקשורת התקשרה במהלך החודשים האחרונים עם בואינג האמריקאית לרכישת לוויין חלופי.

הפיצוץ הטראומטי ברקטה שהייתה אמורה לשאת את עמוס 6 לחלל הוביל להקמת ועדה מקצועית מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, פרץ וזאן, לבחינת מעמדה של ישראל בתחום לווייני התקשורת.

הוועדה המליצה על שורה של צעדים לשימור הידע ופעילות הייצור של לווייני תקשורת, הנעשית בתעשייה האווירית. במרכז המלצות הוועדה: הקצאת תקציבים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ותוכנית לאומית רב-שנתית שבמסגרתה יפותחו בתעשייה האווירית 4 לווייני תקשורת.