האופציה הסינית

המרדף של בייג'ין אחר השפעה עולמית יכול לתרום לקידום השלום במזה"ת

שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק
שי ג'ינפינג / צילום: שאטרסטוק

ישראלים ופלסטינים נפגשו בדצמבר האחרון בבייג'ין לדבר על שלום. הם עשו זאת בזמן שעצרת האו"ם הצביעה נגד ההכרזה האמריקאית בעניין ירושלים ובזמן שמנהיגי הרשות הפלסטינית עסקו בחיפושים אחר מתווך חדש במקום נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שהכזיב. הם הרחיקו עד לסין, בהזמנת שר החוץ הסיני, כדי לנסות ולהבין האם העניין המוגבר שמגלה לאחרונה סין במזרח התיכון ובסכסוך הישראלי-פלסטיני יוכל להיות מתורגם לכדי תרומה ממשית לקידום השלום.

לסין כבר יש תוכנית שלום. תוכנית בת ארבע נקודות, שתומכת בפתרון שתי המדינות. נשיא סין הציג אותה ב-2013, ובקיץ האחרון החל מדגיש אותה שוב. לסין יש גם שליח מיוחד למזרח התיכון, שפועל לקדם את התוכנית הסינית וגם ניסה לסייע בעת סבבי לחימה בעזה. סין חותרת לפתרון שתי מדינות, עם מדינה פלסטינית בקווי 1967 שמזרח ירושלים בירתה, והיא מצביעה באו"ם בעקביות בעד הצעות ברוח זו. ואולם, שר החוץ והבכירים הסינים הבהירו בכינוס בבייג'ין, שסין אינה לוקחת צד בסכסוך. לדבריהם, היא מעוניינת לסייע לפתרון שיעניק לפלסטינים זכויות ולישראל ביטחון, שיכיר בחשיבות ירושלים לבני כל הדתות והעדות, ושיקדם יציבות אזורית.

האם סין מעוניינת להיות פעילה או רק להמשיך במעורבות סמלית - בעיקרה בזירה הישראלית-פלסטינית? בתקופה של קיפאון בתהליך השלום ושל נקיטת צעדים אמריקאים שמקשים על חידוש המשא ומתן, יש חשיבות למדינות נוספות שמוכנות לסייע ולתרום. לסין יש פוטנציאל למלא תפקיד מועיל. מדובר במעצמה שאפתנית עם השפעה עולמית גוברת, שיש לה יחסים טובים עם ישראל ומדינות ערב כאחד, בעלת יכולות כלכליות יוצאות דופן, ושמקדמת פרויקטים תשתיתיים בינלאומיים רחבי היקף, כולל בישראל ובמזרח התיכון.

כדי לממש את הפוטנציאל הזה, סין יכולה לפעול בתיאום עם מדינות אחרות ולסייע לגיבוש מנגנון בינלאומי חדש. סין אינה רואה את עצמה כמתווכת חלופית לארה"ב, אלא מעוניינת להיות חלק ממאמץ רב-לאומי לקידום השלום. עמדות סין, למשל, לגבי הסדר הקבע דומות לאלו של האיחוד האירופי והליגה הערבית, ולכן כינון ערוץ שיח סיני-אירופי בנושא הישראלי-פלסטיני יהיה נקודת פתיחה טובה למעורבות הסינית.

בנוסף, סין יכולה להציע תמריץ כלכלי לשלום, שישולב בחבילת תמריצים בינלאומית. סין יכולה להגדיל את החיבור התשתיתי בין ישראל למדינות האזור - המדינה מקדמת בשנים האחרונות את "יוזמת החגורה והדרך". זהו פרויקט חוצה-יבשות שאפתני, דרך המשי של המאה ה-21, שיגביר את ההשפעה העולמית של סין.

בנוסף, סין יכולה להעניק תמיכה לארגונים תומכי שלום ישראלים ופלסטינים. בכינוס בבייג'ין הדגישו הסינים את החשיבות שהם מייחסים לאנשים וארגונים שפועלים באופן בלתי רשמי לקידום השלום. כפי שהוכח גם בבייג'ין, תרומת החברה האזרחית לתהליך השלום אינה כוללת רק קיום מפגשי דיאלוג ופעילות שטח, אלא גם השפעה על תהליכים מדיניים בינלאומיים וסיוע לפוליטיקאים להגיע להבנות וניסוחים מוסכמים. סין אומנם אינה מומחית גדולה בתחום החברה האזרחית, אך ביכולתה להעניק תמיכה כלכלית משמעותית לארגונים תומכי שלום ישראלים ופלסטינים, ולהביא לשיפור ניכר בתשתית, הנראות וההשפעה שלהם.

הרצון הסיני למעורבות גדולה יותר בקידום השלום, שהתבטא בכינוס בבייג'ין, הוא טוב וחשוב, למרות שהוא לבדו לא יסלול את הדרך לשלום. ואולם, אם תשכיל המעצמה העולה לממש את היתרונות והיכולות הייחודיים שלה, ולפעול יחד עם אחרים, היא תוכל להטביע חותם חיובי בסכסוך שמולו ניצבות מדינות רבות באובדן עצות.

■ הכותב הוא ראש מיתווים - המכון הישראלי למדיניות-חוץ אזורית.