תנפיק באוסטרליה: מאזני שקל יוצאת לגיוס של כ-30 מיליון שקל

החברה מקיבוץ בית קשת עוסקת בפיתוח וייצור מאזניים ומערכות שקילה מתקדמות ■ בעלת המניות הגדולה בה: הקרן האמריקאית אקסל פרטנרס

מוצר שקילה  של מאזני שקל / צילום:אתר החברה
מוצר שקילה של מאזני שקל / צילום:אתר החברה

חרף ההתעוררות שחלה אשתקד בשוק הראשוני בתל-אביב, עוד ועוד חברות ישראליות מגלות את הבורסה האוסטרלית ומבקשות להיסחר בה. ל"גלובס" נודע כי גם חברת מאזני שקל, העוסקת בפיתוח וייצור מערכות שקילה, מתכננת לבצע הנפקה בבורסה לני"ע של סידני ולגייס בה, על פי ההערכות, כ-30 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-150 מיליון שקל.

בשלב זה, טרם פורסם תשקיף לקראת הגיוס המתוכנן. בעלי המניות במאזני שקל הם הקרן האמריקאית Axcel Partners (47%), חברת קונספטה, שכתובתה ברמת השרון (32%), וקיבוץ בית קשת (21%).

מאזני שקל הוקמה ב-1977 בקיבוץ בית קשת שבגליל התחתון, והיא עוסקת בפיתוח וייצור מאזניים ומערכות שקילה מתקדמות למגוון שימושים ויישומים, וכן סורקי ברקוד. עד שנת 2008 הייתה החברה רשומה כאגודה שיתופית חקלאית, ואז התאגדה כחברה.

לקוחות החברה מגיעים מתחומי התעשייה, הקמעונאות, התעשייה, החקלאות והבריאות. לחברה יש גם הסכמי OEM עם חברות גדולות, ובין השאר, היא מספקת רכיבים למערכות של GE Medical. עם לקוחותיה נמנות גם החברות יבמ ופוג'יטסו. נוסף על כך, החברה מציעה ללקוחותיה שירותי תיקונים וכיול.

טכנופלס עשתה אקזיט מוצלח

מאזני שקל היא חברה פרטית, ולכן אין מידע פומבי על תוצאותיה הפיננסיות. עם זאת, הייתה לחברה בעבר אפיזודה בורסאית ציבורית קצרה. בתחילת 2011 השלימה קרן ההון סיכון הבורסאית טכנופלס, הנסחרת בתל-אביב, רכישה של 37.5% מחברת מאזני שקל תמורת 4.2 מיליון שקל (לפי שווי חברה של כ-11 מיליון שקל) וסכום נוסף תלוי-ביצועים. כעבור שנה, טכנופלס ביצעה אקזיט מוצלח, כשמכרה את החזקותיה לקרן ההשקעות אקסל פרטנרס תמורת 9.5 מיליון שקל - כלומר, לפי שווי חברה של כ-25 מיליון שקל. באותה תקופה העסיקה החברה 135 עובדים.

באתר האינטרנט של מאזני שקל נכתב כי "תפיסת העולם הטכנולוגית של מאזני שקל מאפשרת למוצרינו מודולריות ביישום ותאימות מלאה למערכות מחשב, מדפסות, אוטומציה ובקרים, תוך שימוש במגוון רחב של תקשורות ותוכנות. הקשר המתמיד הקיים בין מנהלי הפרויקטים שלנו ללקוחותינו הרבים מניב פתרונות ייחודיים, שאותם מיישם המפעל על פי דרישת הלקוחות למחשוב תהליך השקילה, האריזה, המילוי, המינון ועוד".

אם אכן תתבצע ההנפקה, מאזני שקל תצטרף לשורה מתארכת של חברות ישראליות, בעיקר מתחומי הטכנולוגיה והביומד, שנסחרות בבורסת סידני, ובהן חברת הסייבר אלסייט, חברת טכנולוגיית המים פלואנס וחברת האגרו-טק רוטס, שהונפקה בבורסה לפני כמה שבועות.

אם בעבר פנו החברות הישראליות לבורסה האוסטרלית והפכו לציבוריות בעיקר באמצעות מיזוגים עם שלדים בורסאיים אוסטרליים, כיום התופעה הזו פחות נפוצה ורוב החברות שהצטרפו לבורסה בשנה החולפת עשו זאת בהנפקה ראשונית של מניותיהן.