המניות בעולם דהרו בכניסה ל-2018, והמשקיעים עצבניים

S&P 500 עלה ב-7.5%, הביצוע הטוב ביותר בינואר מ-1987, ומדד הנג סנג (הונג-קונג) עלה ב-11% ■ גולדמן זאקס: "התיאבון לסיכונים הוא ברמתו הגבוהה ביותר, וזה מוביל לשאלה מה יכולות להיות התשואות בעתיד"

איור: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
איור: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

המניות ברחבי העולם רשמו את אחת ההתחלות הטובות ביותר של שנה אי פעם, בגאות מסונכרנת שצברה עוד יותר מומנטום בהשוואה ל-2017.

בארה"ב, מדד 500 S&P עלה בינואר ב-7.5%, ינואר הטוב ביותר שלו מאז 1987. באסיה, מדד שנחאי המשולב עלה ב-7.6%, מעל העלייה של כל 2017. מדד הנג סנג בהונג-קונג עלה ב-11%, כמעט בכל יום בחודש פרט ליומיים. באירופה, הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי עלו ב-3.3% ו-4.1%, בהתאמה.

רווחי חברות חזקים ושיפור בצמיחה הכלכלית העולמית ליבו את העליות, וחוק המס החדש בארה"ב, שהוריד את מס החברות מ-35% ל-21%, הגביר את האופטימיות. הדולר האמריקאי החלש היה מתנה לשווקים המתעוררים, והעלייה האחרונה בתשואות אג"ח האוצר האמריקאיות, יצרה רוטציה מהאג"ח למניות, והעלתה עוד יותר את הבורסות, אומרים משקיעים.

אבל העליות גם מתחו את העצבים של כמה משקיעים, והגבירו את חששות האנליסטים מפני קנייה לתוך שוק שורי שהוא בן כמעט תשע שנים. הגאות גם גררה השוואות לשיא של נאסד"ק בשנת 2000, כאשר שיגעון מניות הטכנולוגיה העלה את המדד הזה לרמה שהוא חזר אליה רק אחרי יותר מ-12 שנים.

המניות האמריקאיות יקרות יחסית לנורמה ההיסטורית בעשרות שנים האחרונות. ג'ים פולסון, אסטרטג ההשקעות של קבוצת לותהולד, ציין בשבוע שעבר שמכפיל הרווח החציוני של המניות שנסחרות בבורסת ניו יורק, בנאסד"ק ובבורסה האמריקאית הגיע לשיא היסטורי.

"לראשונה בהבראה הנוכחית, שוק המניות הפך ליקר בהתבסס על 'טווח השיערוך החדש שלו", כתב פולסון בסקירה ללקוחות, וציין את השיא של מכפיל הרווח החציוני.

במבט כללי, מדד MSCI העולמי של כל המדינות, שמכיל מניות מ-23 מדינות מפותחות ו-24 מדינות מתעוררות, עלה בינואר ב-6.9%, ההתחלה הטובה ביותר של שנה בשלושת העשורים האחרונים.

"חשבתי שנמשיך לעלות ב-2018, אבל לא ציפיתי לעלייה שנתית בשבועות הראשונים של ינואר", אמר אנדרו קלרק, מנהל המסחר בחברת הברוקרים Mirabaud Asia בהונג-קונג.

"ההתחלה הקיצונית מאז ומעולם"

הגאות במדדי המניות בארה"ב השנה ממשיכה גאות דוהרת אחרי הבחירות שאנליסטים מעטים בלבד צפו. היא העלתה את מדד S&P 500 ל-14 נעילות שיא יומיות ב-2018, לצד 13 נעילות שיא למדד נאסד"ק ו-11 למדד דאו ג'ונס.

המניות ואג"ח האוצר הן בעיצומה של מה שגולדמן זאקס מכנה "ההתחלה הקיצונית ביותר של שנה מאז ומעולם". לפי הבנק הזה, אינדיקטור הסיכונים של כל סוגי הנכסים שלו, שמודד איך ממוצבים המשקיעים לרוחב נכסים מו מניות, אג"ח ואשראי, מצוי במצבו השורי ביותר מאז שהוא הושק ב-1991.

"התיאבון לסיכונים הוא כעת ברמתו המתועדת הגבוהה ביותר", כתבו אנליסטים של גולדמן ללקוחות הבנק, "וזה מוביל לשאלה מה יכולות להיות התשואות בעתיד".

סביבת ההשקעות הפכה משקיע כמו המיליארדר הווארד מרקס לעצבני. מרקס, ממייסדי קרן ההון Oaktree Capital Management מלוס אנג'לס, שמנהלת כ-100 מיליארד דולר, אמר שהמשקיעים לא צריכים להיתפס בגאות של השווקים, ועליהם לנקוט מגננה.

"רוב מדדי התמחור הם הגבוהים ביותר אי פעם, או בין הגבוהים ביותר בהיסטוריה", אמר מרקס, שהתייחס למניות בארה"ב. "בעבר, אחרי רמות כאלה באו ירידות. החלטה להשקיע היום חייבת להתבסס על האמונה שהפעם זה יהיה שונה".

"אנחנו עוד לא בשיא האופטימיות"

ההון רק מתחיל לזרום לשוק המניות. צבירת קרנות נאמנות ותעודת סל שמשקיעות במניות בינלאומיות בארבעת השבועות עד 17 בינואר היתה 58 מיליארד דולר נטו (בניכוי פדיונות), שיא לתקופה זו מאז שנת 2002, לפי בנק אוף אמריקה מריל לינץ'.

בנק זה דיווח שהקצאת המשקיעים למניות בתיקים שלהם עלתה לשיא של שנתיים, ואילו ההחזקות באג"ח ירדו לשפל של ארבע שנים. בעיני כמה משקיעים, זוהי הוכחה לרוטציה שהיתה צפויה זה זמן רב מהאג"ח למניות, שיכולה להיות התחלה של עוד הון שתומך בבורסת המניות.

"אני עוד לא רואה שאנחנו בשיא האופטימיות", אמר סמיואל לי קרנו, ממנהלי המניות באסיה בחברת מקוארי ניהול השקעות בהונג-קונג. "אני לא אופתע כלל אם השוק ימשיך לגאות מכאן".

אנליסטים ומשקיעים נשארו אופטימיים גם לגבי השווקים המתעוררים. "אנחנו חושבים שנתוני המאקרו של מדינות מתעוררות הם הטובים ביותר ב-20 השנים האחרונות", אמר אג'אי קאפור, מנהל אסטרטגיית המניות באסיה ובמדינות המתעוררות בבנק אוף אמריקה מריל לינץ'. הוא מצביע על אינדיקטורים כמו מאזני תשלומים שוטפים, הלוואות ועתודות מט"ח. "מבין 17 כלכלות שאנחנו עוקבים אחריהן, אף אחת אינה כלכלה חולה. זה דבר נדיר מאוד".