דירקטוריון יואל אמר "לא" להצעת הרכש של צוף למניות אקויטל

ועדת הביקורת של הדירקטוריון נימקה את ההחלטה בעיסוקה המקביל בהערכת השווי הכלכלי של יואל ושל החברה האם אקויטל

חיים צוף / צילום: רוני שיצר
חיים צוף / צילום: רוני שיצר

שלושת הדירקטורים החיצוניים והבלתי תלויים בחברת ההחזקות יואל , שמרכיבים את ועדת הביקורת של החברה, החליטו שהיא לא תיענה בחיוב להצעת הרכש החלקית שהגישה בעלת השליטה בקבוצה, שותפות יחק, ל-25% ממניות חברת אקויטל . לדברי חברי הוועדה, נבעה החלטה זו מעיסוקה הנוכחי המקביל בהערכת השווי הכלכלי של יואל ושל אקויטל, לקראת המשא ומתן על מיזוג שתי החברות, אותו ינהלו מול הדירקטורים החיצוניים והבלתי תלויים של אקויטל.

שותפות יחק נשלטת בידי חיים צוף (74%), מקורבו של איש העסקים קובי מימון - שעל פי ההערכות שולט בפועל בקבוצת אקויטל-יואל. ביתרת מניות יחק (26%) מחזיקה משפחת לבנת, בעלת השליטה בקבוצת התשתיות תעבורה.

יחק מחזיקה כיום ב-48.7% מזכויות ההצבעה בחברת האחזקות אקויטל, אולם היא מבקשת לרכוש עוד 25% מאקויטל, וזאת לנוכח כוונת אקויטל להתמזג עם החברה הבת יואל. לצורך המהלך גייסה יחק 400 מיליון שקל בהנפקת אג"ח פרטיות לגופים מוסדיים, ואת התמורה היא מייעדת לרכישת 14.1 מיליון מניות אקויטל במחיר של 97.7 שקל למניה. היום נסחרת אקויטל במחיר של 97.2 שקל בבורסה, כאשר המועד האחרון לקיבול נקבע ליום א' הקרוב.

מאמץ לצמצום הפירמידה

אקויטל היא פירמידה בת שלוש שכבות של חברות ציבוריות, ולפיכך נדרשת לפי חוק הריכוזיות להצטמצם לשתי שכבות בלבד עד סוף השנה הבאה. משום כך מבקשת אקויטל למזג לתוכה את החברה הבת יואל, שמהווה כיום את השכבה השנייה בפירמידת השליטה, באופן שיהפוך את חברות השכבה השלישית, לשכבה שניה, כפי שדורש החוק.

עם זאת, ליואל החזקת מיעוט צולבת של 8.56% ממניות אקויטל, שנכללה כאמור בהצעת הרכש של יחק. מכירת החזקה זו הייתה יכולה לכאורה להשאיר חלק ניכר מתוך כספי הרכישה בתוך הקבוצה, אולם הדירקטורים החיצונים והבלתי תלויים של יואל בחרו כאמור שלא להיענות להצעה, לאור עיסוק המקביל בהצעת המיזוג.

אקויטל שולטת באמצעות יואל בחברת הנדל"ן איירפורט סיטי ובחברת נפטא, שהיא הבעלים של השותף הכללי בשותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו, אשר מחזיקה ב-28.75% ממאגר הגז תמר.

המיזוג בין אקויטל ליואל אמור להתבצע באמצעות רכישת החזקות הציבור ביואל, שערכן עומד כיום על 2.3 מיליארד שקל. הדירקטוריונים של שתי החברות כבר החלו לנהל מו"מ סביב התמורה שיקבלו בעלי מניות המיעוט ביואל, שתורכב ממניות שתנפיק להם אקויטל או ממזומן (או משילוב של מניות ומזומן).

מבנה ההחזקות בפירמידת אקויטל
 מבנה ההחזקות בפירמידת אקויטל