עונת הדוחות הטכנולוגים: מצעד הניצחון של אמזון

אחרי שג'ף בזוס הפך לאיש העשיר בתבל, הדוחות הכספיים של אמזון מחזקים את ההערכה שהיא תשלוט בעולם הטכנולוגיה בשנים הקרובות - ולא רק בו

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

יש תמיד משהו מתעתע בסיפור של אמזון, בעיקר כי הוא לא ממש סיפור. הדרמות האישיות באפל, השאלות סביב השפעת פייסבוק על חיינו, הפרויקטים המטורפים של גוגל/אלפאבית, הנפילה והעלייה המחודשת של מיקרוסופט - כל אלה רחוקים מהספינה היציבה והיעילה להדהים של ג'ף בזוס. אחרי שהפך לאיש העשיר בעולם בסוף השנה שעברה, התוצאות הכספיות של אמזון לרבעון האחרון של 2017, שפורסמו בסוף השבוע, מהוות פרק נוסף במצעד הניצחון שלו.

בזמן שדוחות אפל ופייסבוק התקבלו ברגשות מעורבים, ואלפאבית פספסה את הציפיות, אמזון ניפצה אותן. בניגוד למנהגה, היא הציגה לא רק הכנסות גבוהות אלא גם רווח נקי מרשים - וזאת למרות 789 מיליון דולר ששילמה בעקבות רפורמת המס של טראמפ. הצלחתה בולטת במיוחד בתחומים הטכנולוגיים שאינם קשורים למסחר באמזון: מכירה של עשרות מיליוני מכשירי Echo, המבוססים על העוזרת החכמה אלקסה, שבה מתכוון בזוס להשקיע יותר השנה; וצמיחה של 45% בשנה בהכנסות מ-AWS, שירותי הענן שבהם שולטת אמזון ביד רמה, שהסתכמו ב-5.1 מיליארד דולר.

אלא שאמזון היא כבר מזמן לא רק חברת טכנולוגיה. באוגוסט האחרון היא רכשה את רשת המזון הבריא הול פודס ב-13.7 מיליארד דולר, ואף שייקח עוד זמן להבין אם זו הייתה השקעה משתלמת (כרגע הול פודס מציגה רווח תפעולי, אך לא נקי), באמזון מייחסים לה תרומה חשובה להכנסותיה הצומחות מחנויות פיזיות, המסתכמות ב-4.5 מיליארד דולר. המגמה הזאת, והעובדה שאמזון הפכה הרבעון לרווחית באמת, מעלים את הסיכוי שהיא לא תשלוט רק בעולם הטכנולוגיה בשנים הקרובות. בחודש שעבר היא הודיעה על כניסתה לתחום שירותי הבריאות, יחד עם ג'יי פי מורגן וברקשייר האת'ווי. יש לה מספיק חמצן כדי להניע מיזמים עצומים נוספים.

ויש עוד תחום שאמזון יכולה לפתח, המכונה בדוחותיה "פרסום והכנסות אחרות". ההכנסות מסגמנט זה קפצו ביותר מ-60% לעומת 2016, אך עדיין מסתכמות ב-1.74 מיליארד דולר בלבד. בניגוד לגוגל ולפייסבוק, אמזון היא אינה חברת פרסום במהותה, אך לדבריה מתכננת להמשיך בחיזוק שירותיה בתחום. המידע הרב שצברה על הרגלי הקנייה של המוני גולשיה יכולים להפוך אותה לטיטאן גם בשוק הזה.

אמזון נמצאת עכשיו בעמדה שעשויה להפוך אותה לחברה החזקה בעולם השנים הקרובות, לא פחות. ואולם, עם כוח ענקי באה גם אחריות ענקית ותשומת לב מוגברת. בניגוד לחברות האחרות במועדון ענקיות הטכנולוגיה, לאורך השנים הצליחה אמזון לחמוק במידה רבה מביקורת על התנהלותה. אם היא לא תהיה קשובה מספיק לרחשי הציבור, מובילי הדעה והרגולטורים, המצב הזה עשוי להשתנות.