תיק חלש, סיפור גדול

קיים סיכוי ממשי שבסופו של דבר השר כץ אכן ייצא בשלום מהחקירה נגדו

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף
חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

התגובה של שר הרווחה, חיים כץ, להמלצת המשטרה להעמיד אותו לדין פלילי בפרשת השחיתות בתעשייה האווירית היא בוטה במיוחד. כץ לא הסתפק בהכחשת החשדות החמורים נגדו, אלא בחר לכנות את החקירה "הזויה" וטען בלעג כי ברור שהמשטרה לא יכולה להודות שהמשאבים העצומים שהיא השקיעה בחקירה היו לשווא.

הדרך הלעגנית הזאת שבה שר בממשלת ישראל בוחר לתקוף את המשטרה שעושה את עבודתה ראויה לגנאי. ועם זאת, קיים סיכוי ממשי שבסופו של דבר כץ אכן ייצא בשלום מהחקירה הזאת. הפרקליטות אמנם עדיין לא התחילה לבחון את חומרי החקירה לעומקם וודאי שלא גיבשה דעה סופית על התיק, אבל כבר היום, על בסיס המידע הקיים, יש בצמרת הפרקליטות מי שסבורים כי התיק נגד כץ הוא חלש. זאת, להבדיל מתיק מידע הפנים שבו החשד נגד השר מבוסס.

נזכיר כי החשד נגד השר כץ בתיק התעשייה האווירית נוגע ל-3 פרשיות נפרדות. הראשונה - ישד שקבלן שעבד עבור תע"א ביצע עבודות פרטיות בדירות של כץ. השנייה - חשד שכץ התערב בעניינים פנימיים של ועד העובדים. השלישית - חשד שכץ פנה ליועץ המשפטי לממשלה בדבר מינויו של יאיר שמיר ליו"ר הדירקטוריון ובכך פעל בניגוד עניינים.

הערכת הפרקליטות שמדובר בתיק חלש נוגעת לכך שהעבודות שבוצעו בדירות כץ היו בסכומים נמוכים של מאות או אלפי שקלים בודדים. באשר לפנייה ליועמ"ש - לא כל פעולה בניגוד עניינים היא עבירה פלילית, וספק אם הפנייה של כץ לטובתו של שמיר חצתה את הרף הפלילי. דברים דומים אפשר להגיד על החשד למעורבות בעבודת ועד העובדים.

גם כאן מדובר בתחום אפור, ואם הפרקליטות תחליט להעמיד לדין את כץ בגין ההתערבויות שלו, מדובר יהיה במדיניות חדשה שלא ננקטת בקלות.

בין אם כץ יועמד בסופו של דבר לדין פלילי בפרשת תע"א ובין אם לאו, רוב הסיכויים שחשודים אחרים יועמדו לדין. ולכן, הפרשה מטילה צל כבד על התעשייה האווירית, שהיא אחת מהחברות הממשלתיות הגדולות והחשובות בארץ.

באמצע שנות ה-90 שרה הזמרת קורין אלאל את השיר "תעשייה אבירית", שעסק בקריסתו של פרויקט מטוס "הלביא", שאמור היה להיות מיזם הדגל של התעשייה האווירית. באחד מבתי השיר, שנכתב על עובד תע"א שאיבד את משרתו, נאמר: "ובתוך סדנאות המתכת הוא מכיר כל פריט ופריט, גאוות יחידה היא הלחם של התעשייה האבירית".

גאוות היחידה של התעשייה האווירית שוקמה מאז, אבל עכשיו, עם הגשת מסקנות המשטרה בפרשת השחיתות בתע"א, היא שוב ספגה מכה קשה. מכה שכנראה ידרשו לה עוד שנים להתאושש ממנה.