סיוע ליהלומנים: ערבויות מדינה בהיקף של מיליארד שקל

זוהי אחת מהמלצות הוועדה לבחינת אשראי וצמיחה בענף היהלומים שהוגשו לשר הכלכלה ■ 70% מהעסקים בתחום היהלומים סובלים ממחנק אשראי

חדר מסחר בבורסה ליהלומים/ צילום: תמר מצפי
חדר מסחר בבורסה ליהלומים/ צילום: תמר מצפי

מסלול סיוע ייעודי לענף היהלומים במסגרת הקרן לעסקים קטנים ובינוניים שיאפשר מתן אשראי ליהלומנים בהיקף של מיליארד שקל; הקמת מעבדה לחדשנות בבורסה ליהלומים; מימון של כנסים בחו"ל לעידוד הגעת קניינים לישראל וסיוע של המדינה בהקמת מפעל ליטוש לאבנים גדולות - אלה עיקרי המלצות הוועדה לבחינת אשראי וצמיחה בענף היהלומים שהוגשו היום (ב') לשר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן.

את גיבוש ההמלצות הובילה יו"ר הוועדה, המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה, נעמה קאופמן פס. הוועדה הוקמה בעקבות דרישת היהלומנים שהתלוננו כי במהלך השנים האחרונות כושר התחרות שלהם בעולם נשחק, ביחס למדינות אחרות ובהן הודו וקטאר.

בתום חצי שנה של דיונים הוועדה קבעה כי כ-70% מהעסקים בתחום היהלומים, שמקיימים מחזור כספי של עד 3 מיליון דולר, סובלים ממחנק אשראי שנובע בעיקר מהתלות שלהם בבנקים שמגדירים את הפעילות בענף זה כפעילות ברמת סיכון גבוהה, וזאת בין השאר בשל היעדר בטוחות מספקות לאשראי.

בדיוני הוועדה השתתפו גם נציגי אגף החשב הכללי ואגף התקציבים באוצר, הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והמפקח על היהלומים. הוועדה בחנה את המגמות בענף זה, תוך גיבוש מהלכים שבכוחם להסיר חסמים המקשים על היהלומנים לקבל אשראי.

לדברי יו"ר הוועדה, קאופמן פס, "הוועדה איתרה את החסמים העיקריים בפעילות של העסקים הקטנים בענף והמליצה על מענה מקיף לצרכיהם הן בהיבט של האשראי והן בהיבטי קידום החדשנות".

היא הוסיפה כי "מימוש המלצות הוועדה ביחד עם פעילות ראשי ענף היהלומים בתהליכים הקשורים לאיסור הלבנות הון והמעבר לדיווח מלא לרשות המסים יסייעו לדחוף אותו קדימה בכל היבט, בתחום האשראי ובתחום המסחרי, כך שישראל תוכל להמשיך ולהוביל בתחום היהלומים בעולם".

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, אמר כי "יישום מסקנות הוועדה, לצד צעדים נוספים, נדרש על רקע המשבר שחווה הענף בשל השינויים בתעשיית היהלומים העולמית מהשנים האחרונות. מהלכים אלה נועדו להעניק כלים חדשים להתמודדות עם האתגרים של היהלומנים תוך הקלה ברגולציה, מה שיוביל להגדלת הייצור והיצוא לעולם".

לדברי נשיא הבורסה ליהלומים יורם דבש, שלקח חלק בדיוני הוועדה, "יישום המסקנות יכול לסייע לנו בכל התחומים שחשובים לענף ולעודד את צמיחתו".

לפני נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, בשנת 2016 הסתכם יצוא היהלומים מישראל בכ-28 מיליארד שקל שהם 13% מיצוא הסחורות של ישראל. לפי נתוני הלמ"ס, בענף היהלומים מועסקים כ-9,500 עובדים.

בתוך כך היום נפתחה בבורסה ליהלומים ברמת גן תערוכת היהלומים העולמית השנתית, ובמסגרתה הושק המדד החדש שמציג את נתוני המסחר בשוק היהלומים ברמת גן.