מידרוג: התחרות בשוק הטלוויזיה מגבירה סיכון האשראי בבזק

לדברי הכלכלנים, "יכולת ההתמודדות של yes עם התחרות בשוק שלה מוגבלת בשל חסמים רגולטוריים, וכך עלול להיווצר לחץ שלילי על הדירוג"

אנטנות של יס/ צילום:איל יצהר
אנטנות של יס/ צילום:איל יצהר

התגברות התחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית פוגמת בחוסן האשראי של בזק , כך סבורים כלכלני מידרוג, בדוח מיוחד שפרסמו בנוגע לדירוג החוב של החברה. בזק פועלת בשוק הטלוויזיה באמצעות yes, אשר נתקלת בחודשים האחרונים בתחרות עזה מצד השחקניות החדשות יותר בשוק - סלקום, ופרטנר שהשיקה את שירותיה בשנה שעברה - כמו גם מכיוונה של המתחרה הוותיקה הוט, ומצד גורמים כמו נטפליקס.

במידרוג כותבים כי "יכולת ההתמודדות של החברה מול לחצים אלה מוגבלת, בשל חסמים רגולטוריים", ומוסיפים כי ימשיכו לבחון את התמודדות בזק עם מגמות אלו, לרבות בצד המדיניות הפיננסית. בזק מדורגת Aa2.il באופק יציב על-ידי מידרוג.

"בתגובה לתחרות הגוברת והמשך מגמת אובדן מנויים, הכריזה לאחרונה yes על שינוי המודל העסקי, שמטרתו להגביר את יכולתה לשמר את בסיס לקוחותיה (בניגוד לאסטרטגיה הקודמת שהתרכזה בעיקר בשימור ה-ARPU - הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי)", כותבים כלכלני מידרוג, "בין היתר באמצעות הורדת מחירים רוחבית משמעותית לחבילות הטלוויזיה, לצד השקה של מוצר מוזל כתגובה לשינויים בטעמי הצרכנים ולמוצרים דומים שהושקו על-ידי המתחרות.

"התגובה המהירה יחסית והחדה של yes מלמדת על התגברות התחרות בסגמנט זה, כאשר השחיקה הצפויה ב-ARPU וברווחיות המגזר עלולה לחרוג מהנחות מידרוג ולפגום ביחסי כיסוי החוב של בזק, אשר אינם בולטים לטובה ביחס לרמת הדירוג הנוכחית".

להערכתם, חוסר יכולתה של בזק (בשל הרגולציה) להציע חבילות במחיר תחרותי, בניגוד למתחרותיה העיקריות, מוביל לכך שיכולת החברה לשמר פרופיל פיננסי ההולם את רמת הדירוג תלויה ביכולתה להקטין את רמת המינוף. "מבלי שיחול שינוי במדיניות הפיננסית, ובפרט במדיניות הדיבידנדים, אשר יתרום להפחתת החוב - עלול להיווצר לחץ שלילי על הדירוג", מזהירים במידרוג.

בבזק שוקלים את מדיניות הדיבידנד

בהקשר זה נזכיר כי אתמול פורסם ב"גלובס" כי דירקטורים בבזק מבקשים לשקול האם נכון להמשיך במדיניות הדיבידנד הנוכחית, של חלוקת 100% מהרווח.

במידרוג מסכמים ומציינים כי "מידרוג עוקבת אחר המהלכים והתוכניות של החברה להתמודדות עם מגמות אלו, ותבחן בטווח הקצר את השפעתן על הפרופיל העסקי והפיננסי של החברה, וכנגזר על דירוגה".

לדוחות הכספיים האחרונים שפרסמה בזק, לרבעון השלישי של 2017, צורפה הערכת שווי לחברת yes לפיה שוויה עומד על 1.76 מיליארד שקל, זאת לעומת כ-1.95 מיליארד שקל ברבעון הקודם - כלומר, במהלך רבעון אחד ירד שוויה של חברת הטלוויזיה בלוויין בכ-186 מיליון שקל. בסוף 2016 הוערכה yes בשווי של כ-2.55 מיליארד שקל, כך שבתקופה של 9 חודשים שוויה הופחת בכמעט 800 מיליון שקל.

ברבעון השלישי הסתכמו הכנסות yes ב-406 מיליון שקל, ירידה של 6.5% לעומת הרבעון המקביל. ה-EBITDA שלה ירד ב-21.9% ל-107 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 123 מיליון שקל, לעומת הפסד של 142 מיליון שקל ברבעון המקביל.

yes איבדה ברבעון השלישי 6,000 מנויים, וההכנסה הממוצעת שלה ממנוי ירדה ב-3 שקלים ל-226 שקל.