תקציב המדינה לשנת 2019 יונח הבוקר על שולחן הכנסת

זאת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה שתיערך באמצע השבוע ■ עפ"י החוק, הקואליציה חייבת להמתין 48 שעות לפחות מרגע הנחת התקציב ועד להצבעה, על-מנת לאפשר לחברי הבית ללמוד את חוק התקציב וחוק ההסדרים המצורף אליו

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

תקציב המדינה לשנת 2019 יונח הבוקר (א') על שולחן הכנסת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה שתיערך באמצע השבוע.

על-פי החוק, הקואליציה חייבת להמתין 48 שעות לפחות מרגע הנחת התקציב ועד להצבעה, על-מנת לאפשר לחברי הבית ללמוד את חוק התקציב וחוק ההסדרים המצורף אליו.

לאחר ההצבעה בקריאה ראשונה יועבר התקציב לוועדת הכספים של הכנסת להכנה לקריאה שנייה ושלישית, כשהיעד שקבעו ראש הממשלה ושר האוצר הוא לאשר את התקציב בקריאה שנייה ושלישית לפני תום מושב החורף.

הפעם נוספה לחוקי התקציב הרגילים הצעת חוק נוספת לעניין חלוקת הרזרבה של תקציב 2018 - מדובר בסכום של 3.2 מיליארד שקל המיועד בין היתר לממן את הגדלת קצבאות הנכות, עדכון קצבאות הזקנה, סבסוד הצהרונים והגדלת הסיעו לניצולי שואה.

לקראת הנחת התקציב על שולחן הכנסת הגיעו שר האוצר משה כחלון, יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם להסכמות על הרפורמות שיישארו בחוק ההסדרים ואלה שיוצאו ממנו.

פיצול רפורמה מהחוק היא בדרך-כלל מילה יפה לגניזתה. בין היתר הוצאו מחוק ההסדרים העלאת הבלו על פחם מזהם (בשל התנגדות קבוצת נשר והתאחדות התעשיינים וחששו של כחלון כי המהלך יביא להעלאת תעריף החשמל), יוזמת רשות שוק ההון להקמת מוסד לבוררות חובה בין חברות הביטוח למבוטחים והטלת חובת דיווח על מחירי ניתוחים פרטיים. העלאת קצבאות הנכות והקלת תהליכי רישוי עסקים שפוצלו אף הם יקודמו בהליך חקיקה נפרד ולא ייגנזו.

תקציב המדינה בשנת 2019 יעמוד על 376.4 מיליארד שקל, והגירעון יעמוד על 38.5 מיליארד שקל, שהם 2.9% תוצר. הסעיף התקציבי הגדול ביותר הוא החזרי חובות (52.3 מיליארד שקל), המחולקים לתשלומי ריבית (39.6 מיליארד) והעברות לביטוח הלאומי (12.4 מיליארד). מבין המשרדים יעמוד תקציב משרד החינוך על 56.8 מיליארד שקל; תקציב הביטחון על 53.9 מיליארד שקל, לא כולל הסיוע האמריקאי; ותקציב הבריאות - על 36.1 מיליארד שקל.