פוליפיד הישראלית הגישה תשקיף לגיוס 86 מיליון ד' בנאסד"ק

עפ"י ההערכות, פוליפיד מכוונת לשווי חברה של 300-400 מיליון דולר בהנפקה ■ עם בעלי המניות שלה נמנים מוריס קאהן וחברת קסניה הבורסאית

מוריס קאהן   / צילום :איל יצהר
מוריס קאהן / צילום :איל יצהר

חברת התרופות פוליפיד הגישה בסוף השבוע שעבר תשקיף להנפקה ראשונה בנאסד"ק, לגיוס של 86 מיליון דולר. השווי שלפיו אמור הגיוס להתבצע לא נחשף, אבל על פי ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי שוק של 300-400 מיליון דולר "אחרי הכסף". חתמי ההנפקה הם גולדמן סאקס, קוון אנד קו וקנטור פיצג'רלד.

פוליפיד, המפתחת אנטיביוטיקה מקומית בשחרור מושהה למניעת זיהומים אחרי ניתוח ואחרי שברים מורכבים, כבר הגישה תשקיף בעבר. ב-2014 ביקשה לגייס 20 מיליון דולר לפי שווי שוק של 80 מיליון דולר "לפני הכסף", אבל ב-2015 משכה את הנפקתה. היא קיבלה השקעה פרטית של 22 מיליון דולר ב-2016, במקום ההנפקה שבוטלה.

בעלי המניות העיקריים בפוליפיד הם קרן אאורום של מוריס קאהן (18.3%), קרן שביט קפיטל (9.1%), חברת קסניה הבורסאית (6.1%) וכן איתן קייט, חיים הורביץ (דרך חברת ההשקעות CHealth) וליאון רקנאטי, המחזיקים בחברה בשיעורים קטנים. מניית קסניה עלתה היום ב-4%, והחברה נסחרת לפי שווי של 41.2 מיליון שקל.

תנודות במדד נאסד"ק ביוטק

התנודתיות בשוקי ההון הבינלאומיים בימים האחרונים השפיעה גם על תחום הביומד, והובילה לירידה של כ-3% במדד נאסד"ק ביוטק, אבל הירידות תוקנו במלואן במהלך הימים חמישי ושישי. מדד נאסד"ק ביוטק הוא המנבא המשמעותי ביותר לפתיחות השוק להנפקות של חברות צעירות בתחום פיתוח התרופות. ייתכן כי התנודתיות הזאת דחפה את פוליפיד למהר ולהגיש את התשקיף, כדי שלא תישאר מחוץ לבורסה לאחר שהחלון ייסגר, כפי שקרה ב-2015.

יש לציין כי פוליפיד המגיעה כיום לבורסה, היא חברה בשלה וחזקה יותר באופן משמעותי מזו שביקשה להנפיק ב-2014, והנפקתה היא בהיקף ובשווי המאפיין שחקניות לגיטימיות בנאסד"ק, ולא מכניסה אותה לבורסה בעמדה מוחלשת מלכתחילה, כפי שהיה עלול לקרות אילו גייסה 20 מיליון דולר לפי שווי של 80 מיליון דולר ולפני שחידדה את האסטרטגיה שלה.

התהליך דומה לזה שקרה לחברת סולג'ל, שהנפקתה, שתוכננה ל-2015, נדחתה ואפשרה לחברה להבשיל עד להנפקה מוצלחת לפני כשבועיים (גם אם מחיר המניה ירד בינתיים ב-12% מתחילת המסחר במניה).

השבוע מתוכננת גם הנפקת Motus GI הישראלית, המעוניינת לגייס 25.5 מיליון דולר לצורך המשך פיתוח ושיווק מכשיר לניקוי המעי לקראת קולונוסקופיה. שווי החברה שלפיו צפויה ההנפקה, הוא 131 מיליון דולר.

המוצר של פוליפיד הוא אנטיביוטיקה הארוזה בתוך מטריצה העשויה פולימרים (מולקולות דמויות פלסטיק) וליפידים (מולקולות שומן), ומכאן שם החברה. הפולי-פיד הנשא מתפרק ומשחרר את האנטיביוטיקה במנה קצובה למשך פרק זמן שיכול להימשך עד כמה חודשים. כך הוא מאפשר למנוע זיהום באזור פגוע (למשל, אחרי ניתוח או שבר) בלי צורך ליטול במשך כל אותה תקופה אנטיביוטיקה בבליעה או לווריד, ובלי צורך להחליף שתל משחרר אנטיביוטיקה מקומית בניתוחים חוזרים ונשנים. ייתכן גם כי העובדה שהאנטיביוטיקה ניתנת באופן רציף למקום הפציעה, משפרת את יעילותה. את זאת החברה תפעל להוכיח בניסויים הקליניים שלה.

כמו כן, החברה מאמינה כי המוצר שלה יכול לשמש פלטפורמה לטיפול מקומי באמצעות מגוון תרופות, ולא רק אנטיביוטיקה - למשל, תרופות אנטי-דלקתיות או תרופות נגד סרטן.

בניסוי שלב I/II של החברה בתחום ריפוי פצעי ניתוח לאחר ניתוח לב, הושגו תוצאות ביניים שבהן אצל החולים שטופלו במוצר של החברה יחד עם הטיפול המקובל, לא חלו זיהומים כלל, בעוד שבקבוצת ביקורת, שקיבלה רק את הטיפול המקובל, היה שיעור הזיהומים 4.5%.

ניסוי זה עדיין אינו בפיקוח ה-FDA, אבל לקראת סוף 2018 ותחילת 2019, החברה מתכננת להיכנס לניסויי שלב III מול ה-FDA, הן במניעת זיהומים לאחר ניתוחי לב והן במניעת זיהומים בניתוחים באזור הבטן.

המוצר מבוסס על אנטיביוטיקה קיימת, ולכן הוא מיועד למסלול הקצר לפיתוח תרופות (505b2), וכן הוא רשום במסלול מיוחד לתרופות נגד מחלות זיהומיות - מסלול QIDP, שמאיץ את תהליך הרישום שלה מול FDA.

פוליפיד אינה רושמת הכנסות. ההפסד שלה בשנת 2017 הסתכם ב-54 מיליון דולר, מתוכם 40 מיליון דולר הוצאות פיננסיות, שנבעו ברובם משערוך מחדש של אופציות. זאת, לעומת הפסד של 11.4 מיליון דולר בשנת 2016. נכון לסוף 2017, לחברה כ-18 מיליון דולר בקופה, לאחר ששריפת המזומנים שלה בשנה שעברה הסתכמה ב-12.3 מיליון דולר. הגירעון בהון עומד על 90 מיליון דולר.

פוליפיד

שנת הקמה: 2008

תחום פעילות: תרופות מקומיות בשחרור מושהה

מנכ"ל: אמיר וייסברג

שלב בפעילות: אחרי ניסוי ראשוני, לקראת ניסוי שלב 3 השנה

בעלי מניות עיקריים: מוריס קאהן דרך קרן אאורום, שביט קפיטל, חברת קסניה הבורסאית, איתן קייט, חיים הורביץ

הכנסות: אין

גירעון בהון: 90 מיליון דולר

שווי מיועד: 400 מיליון דולר "אחרי הכסף"