בקרוב: תורחב האפשרות לייבא חלפים לרכב ביבוא אישי

עפ"י הצעת חוק חדשה, יתאפשר לייבא עד 4 מוצרים במשלוח בודד במקום 4 מוצרים בשנה ■ יבואני חלפים: מדובר בהתרת יבוא מסחרי במסווה של יבוא אישי

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

משרד התחבורה מתכנן הרחבה משמעותית של היבוא האישי לישראל של חלקי חילוף רכיבים לרכב. כך עולה מהצעה לתיקון חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת 2019. על פי התיקון ניתן יהיה להגדיל את כמות החלפים שיוכל לייבא כל לקוח לארבעה מוצרים בכל משלוח, ללא הגבלה על כמות המשלוחים. זאת לעומת ארבעה מוצרים מאותו סוג בשנה בסך-הכול, כפי שקבוע כיום בחוק רישוי שירותי הרכב.

התיקון מתייחס לחלפים שאינם דורשים רישיון יבוא, שמהווים כיום את רוב החלפים לרכב בישראל. בחלפים שכן דורשים רישיון יבוא, כגון חלפים בטיחותיים, מוצע להרחיב את כמות היבוא לחמישה בשנה. במשרד התחבורה נטען כי התיקון מתבצע במטרה ליישר קו עם כלל היבוא האישי לישראל, שעובר כיום רפורמה מקיפה במסגרת צו היבוא החופשי.

בענף הרכב אומרים בתגובה כי התיקון מושך הלכה למעשה את השטיח מתחת לענף יבוא החלפים המוסדר ופורץ את השוק ליבוא מסחרי לא מבוקר ולא מפוקח במסווה של יבוא אישי. עיקר הפגיעה צפויה ביבואני החלפים התחליפיים לרכב, ובהם סוחרים עצמאיים ויבואני חלפים. יצוין כי רק לפני מספר חודשים העביר משרד התחבורה תיקון לצו היבוא החופשי תיקון לצו היבוא החופשי ולפיו "היחיד רשאי לייבא טובין ביבוא אישי בלא הצגתו של רישיון יבוא או בלא המצאת אישור או עמידה בתנאים, למעט מקרים מסוימים, בין היתר, כאשר הטובין המיובאים הינם מוצרי תעבורה לכלי רכב". אולם באותה עת הבהיר מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה כי "למען הסר ספק יובהר כי יבוא אישי של מוצרי תעבורה יהיה בתנאים המנויים בצו יבוא חופשי ובכמות של עד ארבעה טובין מאותו הסוג, לשנה".

המחזור השנתי של ענף החלפים לרכב נאמד בכ-3 מיליארד שקל לשנה, כאשר כ-35% מהמחזור הוא של יבואני חלקים תחליפיים והשאר במישרין או בעקיפין מבוצע על יבואני הרכב. 

מעמדת חטיבת יבואני החלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר, כפי שנשלחה לאוצר, שנשלחה אל שירה גרינברג, סגנית הממונה על התקציבים ויו"ר ועדת ההיגוי לבחינת תהליכים בתחום היבוא האישי במשרד האוצר, עולה כי " יש לברך על גיוון המקורות העומדים בפני הלקוח הישראלי בהחלטות הרכישה, מהלך שיביא בהכרח להוזלת המחירים לצרכן. במקביל יש לנקוט זהירות בהסרת חסמים אשר להם תפקיד חשוב בבטיחות המשתמש. זהירות זו נוגעת אף בחיי אדם כאשר מדובר בעולם הרכב.

"בתחום החלפים נהוגה בעולם חלוקה ברורה בין חלפים המוגדרים כבטיחותיים (חלקי בלמים, תאורה, צמיגים וכדומה) לבין אלה המשמשים לפעולה שוטפת של הרכב, ותפקודם אינו משפיע על בטיחות הנהג והמשתמשים בדרך (מצננים, מיזוג אוויר, מערכות שמע, משאבות מים וכדומה). החלפים המוגדרים כבטיחותיים עוברים בדיקות קפדניות של הגורמים המוסמכים (מכון התקנים, שלטונות המכס, משרד התחבורה) טרם ייבואם לארץ, ועל יבואן העוסק בסחר במוצרים אלה מוטלים, ובצדק, סייגים ומנגנוני אכיפה חמורים ביותר.

"הסרת הדרישות הבטיחותיות ליבוא אישי, כאשר המדובר בחלקי חילוף בטיחותיים, תגרום בוודאות לירידה ברמת הבטיחות ברכב ועלולה חס וחלילה לגרום לאובדן חיי אדם. חטיבת יבואני החלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר מעודדת ותעודד יבוא אישי לחלפים שאינם מוגדרים כבטיחותיים, אך מתריעה ואף דורשת איסור יבוא של חלפים בטיחותיים כל עוד אין מנגנון".