מומחים: תגלית הגז בקפריסין תפגע ביצוא ותוריד מחירים

בעקבות ההכרזה הרשמית של מנכ"ל ENI, אומר גורם ממשלתי בכיר: "התגלית בקפריסין עשויה להאיץ את הקמת הצינור מישראל לאירופה" ■ אמנון פורטוגלי: "לא ייתכן ששותפות הגז ימכרו לחו"ל ב-3 דולר ולחברת החשמל ב-6 דולר" ■ יוסי לנגוצקי: "לישראל תהיה בעיה לייצא - ואותי זה משמח"

קלאודיו דסקלזי, מנכ"ל Eni / צילום: רויטרס, Remo Casilli
קלאודיו דסקלזי, מנכ"ל Eni / צילום: רויטרס, Remo Casilli

שר האנרגיה הקפריסאי עדכן בימים האחרונים את שר האנרגיה הישראלי, ד"ר יובל שטייניץ, על התגלית החדשה "קליפסו" במים הכלכליים של קפריסין. במהלך השיחה בין הצדדים סוכם להמשיך ולקדם את נושא צינור הגז east med מישראל לאירופה, כך נודע ל"גלובס".

נזכיר, אמש התייחס לראשונה מנכ"ל חברת ENI האיטלקית קלאודיו דסקלזי, המחזיקה ב-50% מהזכויות במאגר קליפסו, לגודל המאגר שהתגלה בשבועות האחרונים באי השכן. בהכרזה רשמית אמר דסקלזי, כי מאגר הגז החדש שהתגלה על ידי הקונסורציום ENI ו-Total מול חופי קפריסין עשוי להכיל יותר מ-230 BCM ולא פחות מ-170 BCM. מדובר במאגר בגודל בינוני בקנה מידה ישראלי. דסקלזי ציין גם כי המבנה הגיאולוגי של קליפסו דומה לזה של המאגר המצרי זור.

גורם ממשלתי בכיר במשק האנרגיה משוכנע כי התגלית החדשה רק תגביר את אפשרויות היצוא של הגז הטבעי מישראל. בשיחה עם "גלובס" אמר הגורם, כי "התגלית הזאת מחזקת את הצורך בהקמת הצינור מישראל לאירופה, מאחר שאנחנו צריכים מאסה קריטית של גז טבעי שתצדיק את הקמת הצינור".

ואולם, עד שהפרויקט השאפתני של הצינור לאירופה יוקם, יעברו לפחות 5 שנים - בתקופה זאת קפריסין כבר תוכל לייצא גז למשק המצרי על ידי החיבור לזור המצרי או למתקן ההנזלה של דמיאטה - שניהם בבעלות ENI. על כך טוען הגורם הממשלתי הבכיר, כי הפיתוח של המאגר הקפריסאי עלול לקחת זמן, ולדבריו הסיבה שזור פותח בזמן קצר על ידי ENI היא היותה של תשתית קיימת בסמוך למאגר. "הקפריסאים לא יותר זריזים מהישראלים", טוען הגורם.

כאמור, באמצעות המאגר החדש עשויה קפריסין להפוך לאחת השחקניות המשמעותיות בשוק הגז הטבעי במזרח התיכון, ובכך להפוך למתחרה של לווייתן - שם חוזי היצוא הנדרשים לפיתוח שלב ב' טרם נחתמו. בהקשר הזה טוען הגורם הממשלתי, כי "יש מגעים טובים ומצוינים בנוגע ליצוא למצרים, וגם יש מגעים בקצב איטי עם טורקיה". לדבריו, נושא היצוא מישראל לטורקיה עדיין לא ירד מהפרק.

המאגר החדש בקפריסין / צילום: משרד האנרגיה של קפריסין
 המאגר החדש בקפריסין / צילום: משרד האנרגיה של קפריסין

מחירי הגז? יירדו

בניגוד להצהרות האופטימיות של הפוליטיקאים בהקשר של יצוא הגז הטבעי מישראל, מומחים בענף האנרגיה המקומי תמימי דעים כי לא מדובר בחדשות טובות במיוחד לשוק הגז הישראלי. עם זאת, הם מטילים ספק ביכולת יצוא מקפריסין לשוק המקומי במצרים, ומאמינים כי קיים פוטנציאל יצוא למתקני ההנזלה במצרים ומשם לשווקים הבינלאומיים, שם יצטרכו הקפריסאים להתחרות במחירים הנמוכים של אירופה.

אמנון פורטוגלי, חוקר במרכז חזן במכון ון ליר, חושב כי הגילוי החדש עשוי להוביל לירידה במחירי הגז באזור הים התיכון ובכך להגביר את הלחץ הציבורי על שותפות הגז תמר להוריד את מחיר הגז לחברת החשמל. "קפריסין לא תוכל לייצא את הגז בקלות לשוק המקומי במצרים. למצרים יש לא מעט גז משל עצמה, זה נכון שכרגע היא מייבאת, אבל תוך כמה שנים היא תוכל לייצא בעצמה. יותר סביר שקפריסין תוכל לייצא למתקני ההנזלה במצרים ומשם לייצא לשווקים הבינלאומיים. אולם, כאן יש לקחת בחשבון כי באירופה לא חסר גז - הרוסים מספקים ליבשת בכמויות. היא תשמח לקבל אותו ממקורות נוספים, הכל שאלה של מחיר", מדגיש פורטוגלי.

"כדי למכור גז לשווקים בינלאומיים, גם ישראל וגם קפריסין יצטרכו להתחרות במחירים של אירופה. מחיר ממוצע עומד כיום על 5.5 דולר ליחידת חום, כלומר אם נוריד את עלויות ההנזלה וההובלה, אנחנו מדברים על 3 דולר ליחידת חום. המחיר הזה הוא אפשרי גם בישראל וגם בקפריסין", טוען פורטוגלי. "הבעיה היא שגם אם בלווייתן ירצו לייצא ב-3 דולר ליחידת חום, הם כנראה לא יוכלו לעשות זאת, כיוון שיופעל עליהם לחץ ציבורי כבד: לא ייתכן שנמכור לחו"ל ב-3 דולר ולחברת החשמל הלאומית ב-6 דולר".

פורטוגלי מסכם: "המאגר בקפריסין הוא מתחרה נוסף של ישראל, ויש לו נגישות יותר טובה ליצוא. לעומת זאת, כדי לייצא ישראל צריכה לעבור את כל המכשולים - להעביר את הצינור למצרים, וגם שהמצרים יסכימו. למה ש-ENI, השותפה במתקן ההנזלה בדמיאטה, תסכים עכשיו שישראל תתחבר למתקן ההנזלה שלה במצרים כשיש לה תגלית משל עצמה?".

"ישראל תתקשה"

הגיאולוג יוסי לנגוצקי, אבי תגליות הגז הטבעי תמר, טוען היום בשיחה עם "גלובס" כי "מדובר בהפתעה נהדרת לקפריסאים, לאור העובדה שהמבנה הגיאולוגי של קליפסו דומה לזור המצרי. הים הקפריסאי עבר המון סקירות והיה ברור שיהיו שם תגליות, וככל שיהיו יותר תגליות אז ימשיכו לקדוח יותר. איך זה ישפיע עלינו? ככל שהם ימצאו יותר, לנו יהיו בעיות לייצא - ואותי זה משמח. מדינת ישראל קבעה בשנת 2013, באופן חסר אחריות, שהרזרבות הלאומיות שלה לטווח הארוך יהיו ל-25 שנה, וכל השאר יילך ליצוא. אבל מה יהיה אחרי זה?".

לנגוצקי מוסיף, כי "חשבנו שנייצא גז למצרים, אבל זה היה ברור שמצרים לא צריכה את הגז מישראל - יש לה כמויות גדולות משל עצמה. עכשיו גם מגיעים הקפריסאים עם התגלית שלהם. אני סבור שגם במים של לבנון יתגלו מאגרי גז משמעותיים. אגן הלבנט (החלק המזרחי של הים התיכון - ס.ג.) לא יודע גבולות פוליטיים - קיימים שדות גז בישראל, בקפריסין, במצרים ובלבנון", כך לנגוצקי.

"משרד האנרגיה נכשל כישלון חרוץ בחיבור המפעלים לגז"

"שר האנרגיה ומשרדו נכשלו כישלון חרוץ בכל הנוגע לחיבור מפעלים לגז. קיימנו פה 12 ישיבות, הוצאנו 5 מכתבים לשר ולמנכ"ל וקיבלנו רשימה של 84 מפעלים שחוברו, בעוד שבהתאחדות התעשיינים אומרים אחרת ואני לא מאמין לשום נתון", כך אמר היום ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה בישיבה שהתקיימה בנושא.

בשנים האחרונות דנה הוועדה בנושא מספר רב של פעמים, ואף קידמה רפורמה לחיסול הביורוקרטיה בתחום במסגרת אישור חוק ההסדרים הקודם. ברקע לישיבת הוועדה היום נמסרו נתונים לפיהם משרד האנרגיה ניצל רק 17% מתוך תקציב של 350 מיליון שקל שהקצה משרד האוצר לטובת חיבור המפעלים, ולמרות שתגליות הגז נחשפו לפני למעלה מעשור עד כה חוברו לרשת הגז הטבעי רק 40 מפעלים.

מנגד, טען סגן מנהל רשות הגז, קונסטנטין בלוז, כי כרגע יש 55 צרכנים מחוברים ועוד 8 צרכנים שמקבלים גז במכליות. לדבריו, "יש פרק זמן מסוים לכל תהליך, הצרכן הראשון התחבר לרשת החלוקה ביולי 2013 ומאז יש כבר 55 ועד סוף השנה נגיע ל-95-100 מחוברים. זה תהליך שלוקח זמן. 80% מכל הצריכה התשתיתית של הדלקים בישראל כבר עברה לגז טבעי וזה מתפתח".