מנהל רשות המסים, משה אשר, מסר עדות על חוק מילצ'ן

"חוק מילצ'ן", המעניק הטבות מס ודיווח לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, עומד בליבת החשדות נגד רה"מ בנימין נתניהו בתיק המתנות (1000) ■ מרגע שמונה, ניסה אשר (הפורש בחודש הבא) לבטל את החקיקה

משה אשר / צילום: איל יצהר
משה אשר / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים, משה אשר, מסר עדות במשטרה במסגרת חקירת "תיק 1000" - כך נודע ל"גלובס". העדות סבבה סביב ניסיונותיו לבטל פעם אחר פעם את הטבות המס והפטור מדיווח המוענקים לתושבים חוזרים ועולים חדשים, במסגרת החקיקה המכונה "חוק מילצ'ן", העומדת בלב החקירה.

"חוק מילצ'ן", המעניק הטבות מס ודיווח לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, ושנחקק ב-2008 בתמיכה של כל מיני גורמים אינטרסנטים ולא-אינטרסנטים, עומד בליבת החשדות נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתיק המתנות (1000).

החשדות נגד נתניהו בהקשר זה נחשפו לראשונה אתמול, כאשר על-פי המשטרה, ראש הממשלה פעל לחוקק את החוק המעניק הטבות מס מפליגות ופטור מדיווח על נכסים עבור איש העסקים ארנון מילצ'ן. העד שמבסס את החשד בעניין הוא שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, שהעיד במשטרה כי בתקופה בה כיהן כשר אוצר לא הסכים להעביר את "חוק מילצ'ן", אך נתניהו לחץ. "נתניהו אמר לי שצריך להעביר את החוק הזה", העיד לפיד בחקירה.

במסגרת בחינת ההליכים החקיקתיים והנפשות שהיו מעורבים בקידום החקיקה גבתה המשטרה עדות גם ממנהל רשות המסים, אשר מאז מונה לתפקידו ניסה פעם אחר פעם לבטל את החקיקה.

מרגע שמונה, ניסה מנהל רשות המסים הנוכחי, רו"ח ועו"ד משה אשר (הפורש בחודש הבא), לבטל את החקיקה. אשר זכה לתמיכת שר האוצר יאיר לפיד ובהמשך גם לתמיכתו של שר האוצר משה כחלון- שניהם תמכו בביטול החקיקה המיטיבה עם העולים החדשים והתושבים החוזרים ומאפשרת להם להיות אלמוניים מבחינה כלכלית בישראל - אך זה לא עזר.

כבר בחוק ההסדרים ב-2013 כלל אשר הוראה המבטלת את הפטור מחובת הדיווח לעולים חדשים וכן את האפשרות הקיימת בחוק להאריך את תקופת הפטור מעבר ל-10 שנים (באמצעות התקנת תקנות), ואולם הוא זכה להתנגדות עזה מצד משרד הקליטה, בהובלת זאב אלקין אז. בהמשך, בחוק ההסדרים הבא, כלל מנהלת רשות המסים, שוב, הוראה דומה, אך הבחירות ב-2015 שיבשו את התכניות. גם הצעת חוק ההסדרים לשנים 2017-2018 כללה הצעה לבטל את ההטבות לעולים בכללותן; אך למרות שהנושא עלה בדיונים המקדימים לחקיקה, הצעת חוק התקציב המעודכנת, שפורסמה ב-31 באוקטובר 2016, כבר לא כללה התייחסות לסוגית ההטבות לעולים.

שוב ושוב נתקל משה אשר בהתנגדות מצד גורמים גלויים - משרד העלייה והקליטה, תחילה ברשות זאב אלקין ובהמשך ברשות סופה לנדבר - ולא גלויים. למרות שביטול ההטבות זכה לתמיכת האוצר, נראה היה כי לא ניתן להביא לביטולו. גם בחוק ההסדרים האחרון לשנת 2019 ניסה אשר להכניס את החקיקה, ואולם שוב הוצא החוק "להליך חקיקה נפרד".

מרשות המסים לא נמסרה תגובה.