כ"ץ: נפעל להציע תחרות הוגנת לחברות התעופה הישראליות

שבוע אחרי ההצהרה שאייר אינדיה תבצע טיסות לישראל מעל סעודיה, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן קורא לרה"מ ולשר התחבורה "לעצור את האפליה לרעה של חברות תעופה ישראליות לעומת חברות זרות" ■ השר כ"ץ ל"גלובס": "הנושא מטופל ע"י רה"מ"

ישראל כץ / צילום ארכיון: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום ארכיון: תמר מצפי

שבוע אחרי שהסעירה את הכותרות ההצהרה שאייר אינדיה תבצע טיסות לישראל מעל סעודיה, משגר היום (ה') יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, פנייה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר התחבורה, ישראל כ"ץ, בו הוא קורא להם "לעצור את התחרות הבלתי הוגנת והאפליה לרעה של חברות תעופה ישראליות לעומת חברות תעופה זרות".

יודגש כי אחרי ההכחשה של הסעודים, כפי שפורסמה ברויטרס בשבוע שעבר, רשמית לא נאמר כי הסעודים מאשרים את הטיסה בשמי הממלכה. שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר ל"גלובס" כי הנושא מטופל על-ידי ראש הממשלה, וכי יש הידברות בנושא.

עוד ציין כ"ץ כי מטרת השיחות הנערכות מול כל הגורמים היא להבטיח תחרות הוגנת. את הדברים אמר כ"ץ בטקס פתיחת הזרוע הרביעית בנתב"ג, זרוע E, שתאפשר את הגדלת נפח הנוסעים בהתאם לגידול בתנועת הנוסעים. הזרוע החדשה תיפתח לציבור בשבוע הבא.

מכתבו של ניסנקורן מתייחס לקיצור בזמני הטיסה שאייר אינדיה תוכל להציע בטיסה לבומביי, בהפרש של שעתיים מטיסות שמבצעת אל-על כיום להודו, לאור המסלול העוקף שעליה לעשות בדרך. המסלול המקוצר יאפשר להוזיל את עלויות הטיסה ואת המחירים לנוסעים, ומכאן מביע ניסנקורן חשש לפגישה בחברות הישראליות, שלא יוכלו לתת מענה לתחרות במקרה שכזה.

מיד עם ההכרזה על המסלול שתבצע אייר אינדיה ואשר פותח חדשות של ממש לנוסע הישראלי במסלול מקוצר למדינות המזרח הרחוק, הצהירה אל-על כי היא מצפה שגם לה יאפשרו לעבור מעל שמי סעודיה. 

האם זה יקרה? הדרישות הביטחוניות שנדרשת אליהן אל-על שונות מאלה של אייר אינדיה, ולכן קשה לראות מצב כזה באופק.

"החלטה שכזו", כתב ניסנקורן, "אינה לוקחת בחשבון מגבלות המוטלות על חברות תעופה ישראליות, מעצם היותן כאלה, יוצאת תחרות בלתי הוגנת ומפלה לרעה את ענף התעופה הישראלי. תוצאת הדברים היא שהממשלה מעדיפה חברות זרות על פני חברות ישראליות, תוך פגיעה כלכלית קשה בחברות הישראליות ובפרנסתם של אלפי עובדים ישראלים מסורים".

במכתבו קרא ניסנקורן "לעצור כל מהלך היוצר תחרות בלתי הוגנת בין חברות תעופה ישראליות לחברות תעופה זרות, עד אשר יימצאו הדרכים שיאפשרו לחברות התעופה הישראליות להתחרות בצורה הוגנת ושוויונית אל מול החברות הזרות".

האם הקריאה הזו רלוונטית? האם כדי לאפשר שיווניות יש למנוע מחברות זרות להציע שירותי טיסה יעילים לנוסע הישראלי? משמעות השמיים הפתוחים עודדה 140 חברות תעופה להפעיל טיסות מישראל ואליה. תחרות הוגנת היא חשובה, אבל נדמה שלא ניתן לבלום את היתרונות שכל חברה מביאה עמה, בדיוק כפי שישראלים רבים טסים בטיסות קונקשן מעל שמי המדינות שהחברות הישראליות לא טסות במסלולן. גם יתרון החברות הישראליות נשמר בעיקר בעתות משברים ביטחוניים. מכאן שבלימת התחרות היא לא הדרך אלא הבלטת הייחודיות של כל חברה, בדיוק כפי שקורה בכל ענף שנמתח לתחרות שמטבעה פועלת לטובת הצרכן.