הסכם-הגג בדימונה: מבחן הפוליטיקאים ומבחן השוק

במבחן השוק - קבלנים וקונים - דימונה הולכת אחורה ■ במכרזים הקודמים דירות רבות נותרו על המדף ■ הפעם, כדי להקדים תרופה למכה, מחצית מהדירות שווקו ללא שום התניות והעדפות, מה שלא הועיל במבחן התוצאה

חתימת הסכם-גג דימונה / צילום: ששון תירם
חתימת הסכם-גג דימונה / צילום: ששון תירם

בשבוע שעבר נפתחו המעטפות בשלושה מכרזי קרקע בדימונה, להקמת 594 דירות. סנוניות ראשונות מאז נחתם בסוף דצמבר בדימונה "הסכם-הגג" היקר בתולדות המדינה, שכלל תקציב מדינה בסך של יותר מ-5 מיליארד שקל עבור פיתוח תשתיות כבישים, מוסדות ציבור ועוד, שמבטיחים שלדירות החדשות תחכה כל המעטפת הדרושה. זו כבר לא דימונה המסכנה שאנחנו מכירים, אלא "עיר מרכזית וחזקה הצועדת לעבר עתיד מזהיר, בזכות תנופת הפיתוח של הסכם-הגג", כפי שנאמר בטקס החגיגי לפני פחות מחודשיים.

ורק הקבלנים הרשעים קלקלו את החגיגה. למרות ההבטחות למיליארדי שקלים בפיתוח, למרות ששר האוצר כבר ירד מהעץ, כך שמחצית מהדירות (297) ימכרו במחירי שוק לכולם, למרות שכל זכאי שיזכה בהגרלה גם יקבל מענק בסך 60 אלף שקל, בסופו של דבר נותרו שתי תיבות מכרז ריקות. אף קבלן לא הגיע. 346 דירות נשארו ללא מענה, ובמשרדי האוצר והשיכון התנחמו בהצעה הזוכה למכרז השלישי, לבניית 248 דירות, מחציתן מחיר למשתכן. במבחן הפוליטיקאים - נבחרי הציבור היושבים בירושלים ובדימונה - העיירה הדרומית הוותיקה היא הדבר הגדול הבא. בני ביטון, ראש העיר וחבר קרוב של שר האוצר, הכריז כי "דימונה זה לא מה שהיה ואנשים ממרכז הארץ יבואו אליה", וגם השרים כחלון וגלנט החרו אחריו במילים גבוהות, ובהבטחות גבוהות עוד יותר, בכל הנוגע לעתידה הוורוד של העיר דימונה.

רק שמנגד, במבחן השוק - קבלנים וקונים - דימונה הולכת אחורה. בנובמבר 2015, כשספינת הדגל של מחיר למשתכן יצאה לדרך, קרקעות ל-436 דירות בדימונה נרכשו על ידי קבלנים, ו-148 דירות בלבד נותרו על המדף ללא הצעה (75% הצלחה). חודשיים אח"כ, בינואר 2016, התחילו חריקות: קרקע ל-137 דירות נמכרה, בעוד 126 דירות נותרו ללא הצעה (52% הצלחה). שנתיים יעברו, ובשבוע שעבר נסגרו כאמור מכרזים לכמעט 600 דירות, אבל 350 נשארו ללא ביקוש (42% הצלחה). והפעם, כדי להקדים תרופה למכה, מחצית מהדירות שווקו ללא שום התניות והעדפות, מה שלא הועיל במבחן התוצאה. גם מבחן הביקוש מציג תמונה דומה. 371 דירות בדימונה עברו ל"הגרלות המשך", לאחר שנשארו ללא ביקוש בהגרלה הראשונה (או השנייה). בהתחלה נפתחו ההגרלות גם לנרשמי סדרה ב' (מחוסרי דירה שנרשמו אחרי אוגוסט 2016), אולם בדצמבר האחרון נפתחו ההגרלות החוזרות גם למשפרי דיור. רק שיבואו.

הסכמי-הגג מתגלים בשטח גם כחרב פיפיות. כשהמדינה מכריזה שעד 2024 ישווקו בדימונה 31 אלף דירות שישלשו את אוכלוסית העיר, הקבלנים והישראלים מבינים ששום דבר לא בוער. עם כאלה כמויות "על הנייר", אין בעצם שום סיבה למהר לקנות בדימונה דירה או קרקע.