איגוד הביטקוין: "חוזר רשות המסים - ראשית הדרך בכיוון הנכון"

רשות המסים פרסמה חוזר מקצועי המסדיר את אופן המיסוי של פעילות במטבעות דיגיטליים

לייטקוין ביטקוין / צילום: שאטרסטוק
לייטקוין ביטקוין / צילום: שאטרסטוק

רשות המסים פרסמה היום (ב') חוזר מקצועי בנושא אופן מיסוי פעילות במטבעות דיגיטליים. הרשות ציינה כי "לעמדת הרשות, אשר באה לידי ביטוי כבר בעבר, מדובר בנכס, ולא מטבע, לכל דבר לעניין חוקי המס. החוזר הסופי מאפיין את החבות במע"מ בהתאם לאופי הפעילות במטבעות וירטואליים".

החוזר מפרט את עמדת הרשות באשר למיסוי הפעילות באמצעי תשלום מבוזר, והוא מביא לידי ביטוי כמה היבטים מבחינת דיני המס. "לצורכי מס הכנסה, בהתאם לחוזר, אמצעי תשלום מבוזר הוא נכס, ולכן מי שפעילותו כאמור איננה מגעת לכדי עסק הרי שבגין עליית הערך בלבד, בעת מכירתו, ישולם מס רווח הון ומי שפעילותו בתחום מגעת לכדי עסק (מסחר באמצעי תשלום מבוזר ו/או כרייה של אמצעי כאמור), הרי שישולם מס ככל פעילות עסקית.

"לצורכי מע"מ, החוזר מבהיר כי אמצעי תשלום מבוזר הוא נכס בלתי מוחשי, ולכן מי שפעילותו בתחום היא לצורכי השקעה בלבד, שאינה מגעת לכדי עסק, הרי שאינו חייב במע"מ; עוסק שתקבוליו מתקבלים באמצעי תשלום מבוזר, ישולם מע"מ בהתאם לפעילותו העסקית, ללא קשר לאופן התקבול כך שככלל, במימושו לא ישולם מע"מ; מי שפעילותו באמצעי תשלום מבוזר מגעת לכדי עסק, הרי שיסווג כמוסד כספי; ומי שפעילותו היא כרייה, הרי יסווג כעוסק לצורכי מע"מ".

החוזר פורסם היום לאחר שלפני יותר מחודש, ב-12 בינואר, פורסמה על-ידי הרשות להתייחסות הציבור טיוטת חוזר בעניין, וכעת לאחר קבלת התייחסויות לטיוטה גובש הנוסח הסופי.

איגוד הביטקוין הישראלי מסר היום בתגובה: "חוזר רשות המסים הוא ראשיתה של דרך בכיוון הנכון". בשיחה עם "גלובס" היום אמר יו"ר איגוד הביטקוין, מני רוזנפלד: "נקודת ההשוואה שלנו היא טיוטת החוזר מלפני שנה, שבה פורטו מספר גזירות קשות שהיו מונעות את השימוש בביטקוין בארץ. בחוזר העדכני גזירות אלה אינן מופיעות וזהו שיפור משמעותי מבחינתנו. זה פחות או יותר מה שהיה אפשר לצפות לו בשלב זה. כמובן שזוהי רק תחילת הדרך, והבשורה האמיתית תגיע רק כשביטקוין יסווג כמטבע. אנחנו ממשיך לפעול מול כל הגורמים במטרה להגיע ליעד אסטרטגי וארוך-טווח זה".

שער הביטקוין עלה היום מעל ל-11 אלף דולר לראשונה מתחילת פברואר. מתחילת 2018 ירד מחיר הביטקוין בכ-20%, ומחירו היום משקף לו שווי שוק של כ-186 מיליארד דולר. 

עו"ד גילעד בן עמי, מומחה למס ממשרד ירון אלדר פלר שוורץ ושות', אומר כי "חלק מהכשלים בתפיסת הרשות תוקנו בחוזר הסופי, אם כי חלק מהאמירות בחוזר גורפות ולא מביאות בחשבון מאפיינים פרטניים. בהיבט של מס הכנסה, בטיוטה הייתה עמדת הרשות שפעילות הכרייה של מטבעות דיגיטליים תיבחן אם היא פירותית או הונית, בהתאם למאפייני הנישום ומבחני הפסיקה. בחוזר כעת נקבע באופן גורף שפעילות כרייה תיחשב כהכנסות מעסק (פירותי). לדעתי, הפגיעה היא לא מידתית. העמדה שבטיוטה הרבה יותר נכונה, מכיוון שהמשאבים הנדרשים לפעילות כרייה בתדירות נמוכה הם לא רבים, ולכן אין הצדקה לסווג פעילות זו אוטומטית כהכנסה עסקית.

"לגבי מע"מ, הרשות מגדירה כעת את המטבעות הקריפטוגרפיים כאמצעי תשלום מבוזר. על-פי החוזר, אין חבות במע"מ כשהפעילות של מכירת ביטקוין אינה בעלת מאפיינים עסקיים. לעניין מע"מ, אני מקבל את הגישה שכל עוד לא מדובר בפעילות עסקית אין חבות במע"מ. וזה מתיישב עם ההיגיון הכלכלי, שבעצם הביטקוין הוא רק אמצעי תשלום, ולא נוצר ערך מוסף בעצם העברה שלו לרוכש".