נחום ביתן ואייל רביד יעידו בתיקו של ראש עיריית כפ"ס

בעלי רשת ויקטורי והבעלים של הרשתות יינות ביתן ומגה יעידו מטעם התביעה במשפטו של יהודה בן-חמו ■ ראש עיריית כפ"ס מואשם כי במהלך שנות כהונתו יצר מנגנון הונאה, שבמסגרתו קיבל תווי קנייה כתרומות שיועדו לנזקקים, בין היתר מיינות ביתן, אך עשה בהם שימוש אישי

ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן–חמו / צילום: תמר מצפי
ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן–חמו / צילום: תמר מצפי

שניים מגדולי הקמעונאים בארץ, אייל רביד, בעלי רשת השיווק ויקטורי, ונחום ביתן, הבעלים של הרשתות יינות ביתן ומגה, יעידו מטעם התביעה במשפט הפלילי של ראש עיריית כפר-סבא, יהודה בן-חמו - כך נודע ל"גלובס". עוד צפויים להעיד במשפט - אפי ביתן, אחיו של נחום ביתן ומנהל התפעול של רשת הקמעונאות הנושאת את שמם, הקבלן רמי שבירו ועוד.

נזכיר כי נחום ביתן נחקר באזהרה במסגרת הפרשה, ומשיחות עם גורמים המקורבים לפרקליטות מתברר כי ביתן עודנו נמצא בסטטוס של "חשוד", וטרם התקבלה החלטה אם לסגור את התיק נגדו. עם זאת, לפי מרב ההערכות, התיק נגד ביתן ייסגר.

בשבוע שעבר הגישה הפרקליטות לבית המשפט המחוזי מרכז את כתב האישום נגד בן-חמו. ראש העיר מואשם כי במהלך שנות כהונתו יצר מנגנון הונאה שבמסגרתו, לכאורה, קיבל תרומות המיועדות לנזקקי העיר, וזאת ללא שיתוף ועירוב של מחלקת הרווחה או גזבר העירייה.

לפי הנטען, לפני חגי תשרי וחג הפסח פנה בן-חמו, באמצעות מי ששימשו כעוזרי ראש העיר, לקבלנים ולאנשי עסקים שונים, הפועלים בעיר כפר-סבא, וביקש מהם לתרום באמצעות עיריית כפר-סבא תווי קנייה ל"נזקקים" בעיר. בכך יצר בן-חמו מצג-שווא כלפי התורמים, שלפיו כל סכום התרומה יועבר לנזקקי העיר.

"בשל מצג-השווא של הנאשם, ותוך שהוטעו לחשוב על-ידי הנאשם ושלוחיו כי תרומותיהם יועברו כולן לנזקקי העיר, העבירו הקבלנים ואנשי העסקים, לאורך השנים, לידי הנאשם תווי קנייה בסך כולל של 607,500 שקל".

לדברי הפרקליטות, בחלק מתווי הקנייה עשה הנאשם שימוש לצרכיו האישיים, בעוד שאת יתר התווים חילק לאנשים שונים בהתאם לראות עיניו. בין היתר חילק הנאשם את תווי הקנייה שקיבל כמתואר לעיל למקורביו, לעובדי לשכתו, לעובדת משק-ביתו, לפעילי שכונות, עבור עצמם וכן לצורך חלוקה לתושבי העיר.

לפי האישום, את רוב תווי הקנייה שבהם עשה שימוש אסור קיבל בן-חמו מחברת יינות ביתן בע"מ. מדובר בסך כולל של 420 אלף שקל, ולפי הנטען, "מתוך הסכום האמור נטל הנאשם כ-180,000 שקל".

5 מיליון שקל תרומות בלי קבלות

בינואר 2018 פורסם תחקיר "גלובס" תחת הכותרת "חידת ביתן", שבמסגרתו נחשפה לראשונה חקירתו של נחום ביתן בפרשת בן-חמו. ביתן העיד בחקירתו כי הכיר את ראש העיר בן-חמו בחודש מאי 2007, כשביתן רכש את רשת הקמעונאות יד יצחק תמורת 121 מיליון שקל, מאנשי העסקים רוני גנגינה וניסים ביטון. ביתן סיפר במשטרה כי במהלך מסיבת פרידה של הבעלים מהספקים, הכיר לו אחד מהם את בן-חמו.

לדברי ביתן, מאז הוא נמצא בקשר לא רציף עם ראש עיריית כפר-סבא, בן-חמו. בשלב הבא של החקירה שאל החוקר את ביתן על דברים שעומדים במוקד החשד הנחקר - התרומות לעיריית כפר-סבא, שכאמור יועדו לנזקקים, אך לפי החשד לא הגיעו אליהם.

ביתן סיפר כי כשרכש את רשת יד יצחק, נאמר לו על-ידי הבעלים שהם נוהגים לתרום באופן קבוע כסף או מוצרי מזון לנזקקים בעיר. הוא ציין כי גם הוא נוהג לתרום לנזקקים בלב רחב, וכי בכוונתו להמשיך את הנוהג היפה הזה של גנגינה וביטון.

לשאלת החוקר האם ראש העיר בן-חמו ביקש ממנו לתרום לעירו או שוחח איתו על כך, השיב ביתן בשלילה. אבל בהמשך סיפר כי אחד מעוזריו של בן-חמו, בחור שאותו הגדיר ביתן כ"חוזר בתשובה" ששולח את "פרשת השבוע", בירר איתו (עם ביתן), אם בכוונתו להמשיך להעביר תרומות לעירייה, כפי שעשתה יד יצחק. ביתן ענה, לדבריו, שהוא מוכן לתרום תווי קנייה של יינות ביתן.

בהמשך החקירה העיר ביתן הערה, שלפחות אם מקבלים אותה ככנה, היא יכולה ללמד לא מעט על אופיו וגישתו לנזקקים - ואולי גם לחיים בכלל. ביתן אמר שהוא חושב שלתרום מוצרים לנזקקים (להבדיל מתווי קנייה) זה אקט משפיל. הוא נימק זאת בכך שכאשר מחלקים מוצרים, הנזקקים צריכים להגיע פיזית לחנויות ולקחת ארגזים הביתה לעיני כל. ביתן הוסיף ואמר כי הוא רצה לתת לנזקקים תלושי מזון (תווי קנייה) כדי לגרום להם להרגשה טובה ושירגישו כאחד האדם.

בהמשך חקירתו טען ביתן כי הוא תורם כ-5 מיליון שקל בשנה לנזקקים. לדבריו, בנוסף על התרומות לעיריית כפר-סבא (שלפי החשד לא הגיעו תמיד ליעדן) הוא תורם גם לעיריות אילת, ראשון-לציון, אשקלון ועוד.

כאשר נשאל ביתן אם הוא מבקש אישור על התרומות, כלומר, קבלות לצורך זיכוי של חלק מהתרומות ממס, השיב ביתן כי הוא לא עושה זאת, וכי מי שרוצה מעביר לו קבלות, ומי שלא רוצה - לא. ביתן העיד כי זה האופי שלו - "כשאני תורם לנזקקים אני לא שואל יותר מדי שאלות".

בדומה לביתן, גם אייל רביד (בעלי ויקטורי), צפוי להעיד מטעם התביעה בחלק שבו מואשם בן-חמו בשימוש אסור בתווי קנייה שקיבלה עיריית כפר-סבא מרשת ויקטורי. לפי האישום נגד בן-חמו, בין השנים 2011-2015 הוא קיבל לידיו תווי קנייה נוספים בסך כולל של 91,500 שקל מגורמים שונים, ובהם רשת המזון ויקטורי, איש העסקים חזי שבת, והקבלן רמי שבירו. "חלק מן הכספים חולקו כראות עיניו, על-ידי בן-חמו ועוזרו, וחלק מהכספים, בסכום שאינו ידוע, נותרו בידי הנאשם לצרכיו האישיים".

סנגורי בן-חמו: מאחורי כתב האישום המוקצן עומדים אינטרסנטים

סנגוריו של יהודה בן-חמו, עורכי הדין בעז בן-צור ודקלה סירקיס, מסרו בתגובה לכתב האישום כי "בלי להקל ראש בכתב האישום, יצוין כי הטענות החמורות שנשמעו בתחילת החקירה ובעיקר טענות השוחד - נפקדות מכתב האישום. עתה נטענות טענות ברף הנמוך יותר".

לדברי עורכי הדין, "כפי שיתברר בהמשך וכעולה מחומרי החקירה, גורמים אינטרסנטיים, ובראשם עד המדינה, עומדים מאחורי בריאתו של סיפור המעשה העיקרי שבכתב האישום, המוקצן - גם הוא - עד מאוד.

לדבריהם, "בן-חמו מודיע בזה כי לאחר שיקבל באופן פורמלי את כתב האישום, יש בכוונתו להודיע על התפטרותו כדי לנהל את ההליך המשפטי ולעמוד על צדקתו".

מטעמו של ביתן נמסר בתגובה לטענות על מעורבותו לכאורה בפרשת בן-חמו כי "נחום ביתן וחברת יינות ביתן שבבעלותו עוסקים לאורך שנים רבות בפעילות חברתית ענפה של צדקה וחסד לסיוע לאלה שמזלם לא שפר עליהם. כחלק מפעילות זו, נמסרו לנציגי עיריית כפר-סבא לקראת החגים תלושי קנייה בשווי עשרות אלפי שקלים לנזקקים. נתון זה, כמו כל תרומה, רשום בספרי החברה והוצג גם לחוקרי המשטרה".

עוד נמסר מטעמו של ביתן: "בחודש פברואר 2017 נחקר נחום ביתן באזהרה למשך כ-3 שעות בלבד בקשר למתן התלושים באמצעות עיריית כפר-סבא. בתום החקירה הותר למר ביתן לעזוב את תחנת המשטרה ללא כל הגבלה, וללא תנאים כלשהם. שנה מאז, לא הייתה כל פעולה נוספת בהקשר זה. הפניות לראש העירייה (מצד ביתן) נגעו אך ורק לפעילותה העסקית של יינות ביתן בעיר, ונעשו במסגרת עבודה שוטפת ולגיטימית בין בעלי עסקים לרשות המקומית".