רכב | יגואר, מרצדס, לקסוס, לנדרובר ואחרות - מבול של יוקרה

לא לגמרי ברור מאיפה הכסף, אבל פלח רכבי היוקרה, שסיים ב-2017 שנת מכירות חזקה, נערך למבול של דגמים חדשים. הנה תקציר

ב.מ.וו: X5 חדשה, סדרה 3 חדשה והרבה ספורט
ב.מ.וו: X5 חדשה, סדרה 3 חדשה והרבה ספורט

ענף הרכב הישראלי סיים את שנת 2017 עם קיפאון ואפילו נסיגה קלה במכירות. הפלחים הנמוכים של השוק סובלים מתחרות עזה בנוסח בזאר טורקי, מכירות ה-0 קילומטר כובשות כל חלקה טובה ואם בעבר די היה להשיק משפחתית יפנית חדשה כדי לסגור שנת מכירות מסחררת, הרי שכיום תקופת החסד שנותן השוק הישראלי למצטרפים החדשים קצרה הרבה יותר, אם בכלל. אבל בעוד שהשוק הכללי דשדש במקום, שוק רכבי היוקרה דהר קדימה כאילו לא קרה כלום. כמעט כל דגם חדש שהושק - והיו רבים כאלה - זכה לביקוש מוקדם, גרסאות היברידיות - נטענות נחטפו כמו לחמניות חמות ועוד לא דיברנו על שוק הייבוא האישי, שכמעט הכפיל את עצמו. אפשר לשאול כמובן "מאיפה כל הכסף", אבל זו כבר שאלה חברתית-כלכלית לא מנומסת. כך או כך, מסתמן כי שוק רכבי היוקרה צפוי להיות סוער לא פחות השנה, ולטובת אלה שמתכוונים להוציא כמה עשרות - או מאות - אלפי דולרים על תחבורה אישית חדשה, להלן תקציר האירועים הצפויים: 

לנדרובר: מחשמלים את השטח

ריינג'רובר איבדה בשנים האחרונות לא מעט לקוחות למתחרים הגרמנים בגלל העדר גרסת פלאג-אין מוטבת מס, אבל החל מהשנה הבאה היא צפויה לסגור את הפער בזכות גרסת ה-P400e החדשה של הריינג'רובר ספורט המחודש.

מערכת ההנעה דומה לזו שראינו לאחרונה בוולבו XC90. היא כוללת מנוע ארבעה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 2 ליטרים, שמייצר 300 כ"ס, בשילוב עם מנוע חשמלי רב עוצמה והנעה לכל הגלגלים. ההספק המשולב הוא 404 כ"ס מכובדים והמומנט מעל 70 קג"מ. הרכב הכבד מסוגל לזנק מאפס ל-100 קמ"ש בכ-6.7 שניות ולהגיע ל-240 קמ"ש, מה שלא מפריע לחברה להציג נתונים סביבתיים מרשימים מאוד כמו נסיעה חשמלית "נטו" לטווח של עד 51 ק"מ - אחרי טעינה מלאה (כ-7.5 שעות ברשת הביתית), צריכת דלק משוקללת של כ-40 קילומטר לליטר ופליטת CO2 נמוכה מזו של טויוטה פריוס.

המעניין הוא, שלמרות "החישמול", ריינג'רובר לא התפשרה בנושא יכולות השטח המקצועיות של המותג ואף רתמה לטובתן את המערכת ההיברידית. המנוע החשמלי, למשל, מספק לרכב יכולות זחילה מדויקות ומדודות מאוד בשטחים טכניים קשים כמו גם בלימת מנוע משודרגת בירידות תלולות. יש גם מתלי אוויר עם אפשרות להגבהת מרווח הגחון ב-4 סנטימטרים ומחשב בקרת אחיזה עם התאמה לסוגי שטח שונים.

פרט לכך, מצויד הרכב בכל החידושים, שקיבלה לאחרונה סדרת ה"ספורט" במסגרת טיפול אמצע החיים שלה. מלבד כמה שינויים קוסמטיים, מצויד כעת תא הנוסעים בשפע של טכנולוגיות מתקדמות כולל מסך HD ענק עם מערכות קישוריות מדור אחרון; קלט מחוות ותנועות יד שמאפשר, למשל, לפתוח את חלון הגג ללא מגע; פנסי לייזר קדמיים ממוחשבים ועוד. בהנחה שנתוני הפליטה יצלחו את הדרישות להטבת המס בישראל, לא נופתע אם הדגם יהפוך להיות הנמכר ביותר בליין של המותג.

לנדרובר
 לנדרובר

ב.מ.וו: X5 חדשה, סדרה 3 חדשה והרבה ספורט

אחרי כמה שנים עמוסות, נראה שב.מ.וו לא מתכוננת להוריד את הרגל מהגז ב-2018. החברה יורה בכל כלי הנשק ובכל הגזרות כאשר בגזרה החשמלית היא תציג גרסת "S" משודרגת של ב.מ.וו I3 החשמלית עם מתלים מעודנים יותר ובעיקר מראה יותר רחב ועיצוב "מיין סטרים", שישדרג את האפיל הספורטיבי של המכונית המוזרה. באגף ההיברידי-נטען תשיק החברה גם גרסת רודסטר מרהיבה של ה-I8 עם סוללות חדשות, תוספת צנועה לכוח (374 כ"ס) ולטווח החשמלי נטו. לא צריך להיות נביא כדי לצפות שהיא תהפוך ללהיט בגזרת הייבוא האישי.

באגף הפנאי, חידוש מרכזי יהיה ה-X2 - מעין דגם גישור בין סדרה 2 קופה ל-X1. הגג נמוך יותר מזה של ה-X1 בכ-7 סנטימטרים והמראה קרבי יותר. שלושה מנועים יושקו בשלב הראשון. חשוב לא פחות לקהילייה המעושרת בישראל הוא הדור החדש לגמרי של ה-X5. אף שהעיצוב לא ישתנה דרמטית, וגם לא הממדים, הרכב ניצב על פלטפורמת הנעה חדשה לגמרי, שתוכננה מבראשית לקבל הנעה היברידית-נטענת ואולי אפילו חשמלית בהמשך. מי שלא מסתפק בזה, יצטרך לחכות לסוף השנה, עת יוצג ה-X7, מקביל הכביש-שטח של סדרה 7, שיציע רמות גבוהות מאוד של מרחב ופאר ויתחרה, בין השאר, בג'יפ-העל מבית בנטלי.

בסוף השנה תוצג גם סדרה 3 חדשה לגמרי (G30), אבל לא הרבה ידוע עליה, וממילא היא לא תנחת כאן לפני 2019. מי שכן עשויה להגיח עוד השנה היא סדרה 8 החדשה לגמרי - והפעם לא על תקן של GT מהירה אלא בתצורה ספורטיבית אקזוטית למהדרין, ששמה על הכוונת את פורשה 911, מרצדס AMG-GT ושות'. המחיר באירופה יתחיל באזור ה-100 אלף יורו. הוסיפו לכך את ה-Z4 הדו מושבית החדשה ואת ה-X4 שיעבור חידוש מקיף, וקיבלתם שנה בלי מנוחה.

אאודי: A6 ו-A8 חדשות וג'יפ-על ספורטיבי

לאאודי מחכה שנה עמוסה בחידושים, ולפחות חלקם יזלגו גם אלינו במהלך השנה. הראשונה בתור היא ה-A8 החדשה. למעט אולי ה-S של טסלה, זו המכונית המתקדמת ביותר שנמצאת כיום בייצור סדרתי ובמרכזה יכולות נהיגה אוטונומיות דור-3, בסיוע צ'יפ של מובילאיי ומחשב-על חדש של NVIDIA. ה-A8 החדשה גם תהיה קלה יותר, ספורטיבית יותר ומפוארת יותר, אם כי הגרסה ההיברידית-נטענת, שהיבואן מן הסתם מחכה לה, תופיע כנראה מאוחר בסוף השנה או ב-2019 ולא תספיק להשפיע על השוק.

חשובה לא פחות, ואולי יותר, היא אאודי A6 החדשה, שתושק רשמית השנה ואולי תספיק לעשות עלייה במחצית השנייה של השנה. תמונות ראשונות מצביעות על שכפול העיצוב של ה-A8 בקנה מידה מוקטן והיא תהיה אחת המכוניות הקלות ביותר בשוק. אפשר לצפות גם לרמה גבוהה מאוד של אוטונומיה, מערך פיקוד חדשני וגרסת "פלאג-אין" עם יכולות מרשימות. המכונית חולקת את השלדה (והחרטום) עם ה-A7 החדשה, שכבר הושקה רשמית ותגיע אלינו בעוד זמן לא רב. אאודי מתכננת לצייד אותה בהנעה היברידית "מתונה", שספק אם תהיה זכאית להטבת מס.

באגף הנישות אפשר לצפות לגרסת RS5 עם חמש דלתות, לגרסת RS2 של סדרה 2 (עם המנוע של אאודי S3), ל-RS-Q5 חדשה - עם מנוע בהספק 450 כ"ס - ועוד ועוד. לקראת סוף השנה יקבל אגף הכביש-שטח תגבור בדמותה של ה-Q8 החדשה - מעין גרסת קופה ספורטיבית של ה-Q7 שאמורה לתת מענה לב.מ.וו X6 ושות'. גם אאודי Q3 חדשה לגמרי תושק לקראת סוף השנה באירופה, וכך גם A1 חדשה, שתכלול מעתה והלאה גרסת חמש דלתות בלבד. שמועות עקשניות בגרמניה מדברות גם על השקת E-TRON קוואטרו ב-2018 - דגם הספורט-פרימיום החשמלי לגמרי הראשון של אאודי, שאמור לתת מענה לטסלה, בעיקר בשוק האמריקני והסיני.

אאודי: A6 ו-A8 חדשות וג'יפ-על ספורטיבי
 אאודי: A6 ו-A8 חדשות וג'יפ-על ספורטיבי

מאינפיניטי ולקסוס ועד קדילאק וולבו ופורשה

במרכז החידושים של אינפיניטי ל-2018 ניצב ה-QX5, שמתבסס על רכב תצוגה שחשפה החברה בשנה שעברה. הרכב יצויד במנועי ה-2 ליטרים וה-3 ליטרים טורבו-בנזין של החברה ויצא להתמודד מול הכלים המקבילים מבית לקסוס (NX), אאודי Q5 ב.מ.וו ושות' בטווח מחירים משוער של 300-350 אלף שקל.

לפורשה יהיו השנה לפחות שני חידושים חשובים. המרכזי יהיה קאיין קופה - ג'יפ-על עם עיצוב ספורטיבי, שמיועד לתת מענה לב.מ.וו X6 ושות' ויצויד גם בגרסת טורבו אימתנית. הקאיין החדש "הרגיל" יושק בתחילת השנה. פורשה מתכננת להשיק את גרסת הסטיישן (רק אל תקראו לה ככה) של הפנאמרה, ואילו ה-911 הקלאסית תעבור חידוש, שיכלול מתיחת פנים קלה ואולי גם גרסה היברידית ספורטיבית, לראשונה בתולדות הרכב. יבואנית פורשה תתחיל לייבא לישראל השנה גם את המותג בנטלי, על כל דגמיו - כולל הכביש-שטח "בנטיאגה" - עם תמחור די מפתיע, יחסית כמובן.

וולבו תציג ב-2018 את ה-S60 החדשה, אחות מוקטנת של ה-S80, שתהיה גדולה משמעותית מהדור היוצא שעדיין משתמש בפלטפורמה של פורד. אפשר להמר על גרסת T8 היברידית-נטענת עם 400 כ"ס, שתזכה מן הסתם לתמחור אגרסיבי. פולקסווגן תציג את הדור החדש של הטוארג, שחולק שלדה ומכללים עם אאודי Q7 ופורשה קאיין. מותג היוקרה DS מבית פיז'ו-סיטרואן יביא די בקרוב את ה"קרוסבאק" - רכב כביש-שטח גדול ואולטרה-מתוחכם, עם הנעה היברידית נטענת חזקה, מערך פיקוד עתידני והרבה מאוד פאר. הטבת מס תאפשר לו להציע תמחור אגרסיבי.

קאדילאק ממתינה ל-XT4 החדש, שיוצג השנה וישתבץ מתחת ל-XT5. מלבד העיצוב המוכר של האח הגדול, לקומפקט-פרימיום SUV יהיה תא נוסעים מפואר והרבה מאוד אלקטרוניקה מתקדמת. גם הגרסה ההיברידית-נטענת של קאדילק CT6 (שמיוצרת בסין) עדיין נמצאת על הכוונת.

ואילו לקסוס, שכבר פתחה את השנה עם סדרת ה-LS הסופר-מפוארת ומתוחכמת, תוסיף לארסנל עוד שני דגמים. האחד הוא המודל המחודש של ה-CT200, עם מערך פיקוד חדש לחלוטין, הנעה יותר חזקה ויעילה, ביצועים משופרים ומערכות בטיחות דור אחרון. השני הוא גרסה מוארכת של הכביש-שטח RX עם תוספת של 11 סנטימטרים לאורך, עמדת פיקוד חדשה, גריל חדש והכי חשוב: תוספת של שני מושבים בשורה השלישית.

לקסוס RX
 לקסוס RX

מרצדס: A קלאס מוגדלת, GLE חדש ו-CLS

מרצדס חשפה בסוף 2017 בארצות הברית את הדגם המחודש של ה-CLS. התצורה שומרת על הקווים הכלליים האייקוניים, אבל תא הנוסעים חדש לגמרי עם מערך דיגיטלי לגמרי בנוסח ה-S קלאס החדש וארסנל רציני של מערכות בטיחות עדכניות, כולל יכולות סמי-אוטונומיות. יהיה גם דגם היברידי "קל", אבל לצערם של היבואנים, לא ידוע כרגע על הנעה היברידית-נטענת מוכרת במס.

יותר חשובה עבורנו היא ה-A קלאס החדשה לגמרי, שתוצג באמצע השנה. המכונית אמורה לטפל ביסודיות בכל הבעיות של הסדרה הקיימת ותציע הרבה יותר מרחב לרגליים ולראש מאחור ומערך פיקוד מתקדם. חובבי ה-A45 הקרבית, אך הלא נגישה, ישמחו לדעת שמתוכננת גרסת ביניים, A40, שתציע "רק" 340 כ"ס. גם מנוע ה-2 ליטרים הפופולרי יקבל שדרוג ל-231 כ"ס. מתוכננים גם B קלאס חדשה לגמרי ודור חדש של הלהיט המסחרי הישראלי ספרינטר.

גם ה-GLE המצליח, מחליפו של ה-ML, יושק במחצית השנייה של השנה. הרכב יתבסס על מכללי ה-E קלאס וייהנה ממערך פיקוד דיגיטלי ומכל המערכות הסמי-אוטונומיות של ה-E החדשה. בשפיץ העליון של השוק ישמחו קומץ מיליארדרים לנוכח דור חדש לגמרי של ה-G קלאס האייקוני ובסוף השנה גם AMG-GT4, שמיועדת לתת מענה לפורשה פנאמרה. ייתכן שעוד השנה תציג מרצדס את רכב הפאר הכל-חשמלי הראשון שלה, EQC, בתצורה של רכב פנאי ספורטיבי, עם ארבעה מנועים חשמליים בהספק כולל של 300 וואט וטווח נסיעה של עד 500 קילומטר. סיכויים קלושים להגעתה גם לישראל.

מרצדס: A קלאס מוגדלת
 מרצדס: A קלאס מוגדלת

יגואר: חשמל וכוח

אף שיגואר משקיעה את מיטב מרצה ברכבי פנאי ושטח ובהנעה חשמלית, במרכז ההשקות המתוכננות שלה ב-2018 ניצבת ה-XJ החדשה, שתתבסס על שלדה משודרגת של סדרת ה-XF. לא הרבה ידוע כרגע על הרכב, אבל תמונות ריגול ראשונות מלמדות שמחלקת העיצוב לקחה תפנית חדה מה-XJ הנוכחית, שיצרה דעות מקוטבות (אם להתבטא בדיפלומטיות), והיא תציג עיצוב הרבה יותר בריטי מסורתי ושמרני, אף שתציג מערך רציני של טכנולוגיות - כולל הנעה היברידית-נטענת.

בעולם מתכוונת יגואר להשיק גם את ה-I-PACE שתצויד בהנעה חשמלית לגמרי ותציג תג מחיר של כ-80 אלף יורו לפני מס. הרכב הייחודי מיועד להתחרות בטסלה ויציג טווח נסיעה רצוף של עד כ-500 קילומטר בהתאם לדגם. לא ברור אם ימצא את מקומו גם בספינה לישראל. במחצית השנייה של השנה תציג יגואר גם את ה-J-PACE, גרסת שבעה מקומות מוארכת של רכב הכביש-שטח שלה, ולמעשה "הנדסת מותג" של ריינג'רובר ספורט החדש.

יגואר: חשמל וכוח
 יגואר: חשמל וכוח