בעקבות הביקורת: שינויים משמעותיים בתוכנית הסיעוד החדשה

כץ, שהוביל את שיפור התוכנית עם כחלון וליצמן: "הגדלנו את שעות הסיעוד בצורה דרמטית" ■ ח"כ שמולי: "לקרוא לזה תוכנית סיעוד לאומית - לא רציני"

כחלון, אלאלוף, כץ וליצמן
כחלון, אלאלוף, כץ וליצמן

לאחר ביקורת שהושמעה על הרפורמה בתחום הסיעוד, בין השאר בוועדת העבודה והרווחה, הסכימו במשרד להעלות את סכומי הכסף שיקבלו הקשישים הסיעודיים, וכן לערוך שינויים מהותיים בתוכנית. השינויים הם תוצאה של הסכמות אליהן הגיעו שר הרווחה חיים כץ, שר האוצר משה כחלון וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן. עלות התוכנית צפויה להגיע בטווח הארוך ל-2 מיליארד שקל בשנה.

אחד הסעיפים שעורר התנגדות רבה הוא שינוי ברירת המחדל לגמלה כספית, כלומר העברת חלק משעות הסיעוד הניתנות לקשישים משעות שירות שניתן לקבל כשעות טיפול או במרכזי יום - לגמלה כספית, שמאפשרת להם לרכוש שירותים מחברות הסיעוד, לשלם למטפל באופן עצמאי או להשתמש בכסף לצורכיהם האחרים.

השרים הגיעו להסכמה כי ברמות הסיעוד 6-2 ברירת המחדל תינתן בשעות סיעוד; וברמת הסיעוד הנמוכה ביותר ברירת המחדל תהיה גמלה כספית, אך תהיה להם אפשרות בחירה, בניגוד למתוכנן. כמו כן, מספר שעות השירות ברמת הסיעוד הנמוכה תגדל מ-5 ל-9 שעות, שבהן ניתן להשתמש במרכזי יום, קהילת תומכת ועוד. מי שיבחר לקבל גמלה כספית יקבל 1,205 שקל, לעומת 1,000 שקל בתכנון המקורי.

שיפור נוסף בחוק הוא הקדמת הפעימה השנייה. כך, כבר השנה יגיעו הזכאים ברמת הסיעוד הגבוהה ל-28 שעות טיפול, במקום 24 בהצעה המקורית. בשנת 2021 תבשיל הרפורמה באופן מלא, ואז יגיעו שעות הטיפול ל-30 שעות שבועיות למטפל ישראל ו-26 שעות לעובד זר.

כל השינויים הללו הם חלק מתוכנית חדשה ונרחבת של משרדי הבריאות והאוצר, עליה הודיעו השרים בנובמבר. התוכנית נועדה לשנות את אופן הטיפול בקשישים הסיעודיים, לנסות להקל את הביורוקרטיה ולחסוך אשפוזים רבים. המדינה מתכננת לעשות זאת על ידי שינוי בשרשרת הטיפול בקשישים. למשל, את הקשישים ובני משפחותיהם ילווה מתאם טיפול, גורם מקצועי שיעזור להם למצות את הזכויות שלהם ולבחור מסלולי טיפול; תוכניות שישלבו טיפולי בריאות לקשישים בביתם, והקמת מערך שיקום בקהילה על ידי קופות החולים, במטרה להאט את הידרדרות הקשישים.

לאחר ההסכמות היום אמר כחלון כי "מדובר בהרחבה ושיפור של תוכנית הסיעוד הלאומית, תוך מתן תוספת תקציבית משמעותית. הגדלנו בצורה משמעותי את שעות הסיעוד באופן שיענה על הצרכים של הקשישים. הבטחנו שלא נשאיר אף קשיש ללא כיסוי וזה בדיוק מה שאנחנו עושים היום".

שר העבודה והרווחה חיים כץ: "בשיתוף פעולה פורה עם השרים הצלחנו להביא לשינויים משמעותיים בחוק לטובת מקבלי שירותי הסיעוד. באנו לעזור לאלו שנזקקים והלכנו למהלך משלב של הגדלת שעות בצורה דרמטית ועכשיו הרמה הגבוהה מכסה כמעט במלואה את העובד הזר ונתנו למבוטח לבחור אם הם רוצים שעות סיעוד, כסף או שילוב עם שירותים".

"לקרוא לזה 'תוכנית סיעוד לאומית' זה לא רציני"

ח"כ איציק שמולי, חבר בוועדת הרווחה שהוביל מאבק בכנסת לשיפור הביטוח הסיעודי, אמר בתגובה: "אמנם השינויים שהוכנסו מבורכים ומהווים שיפור מסוים ביחס למצב הקיים ואני שמח שהממשלה התקפלה וקיבלה את השינויים שאותם דרשנו בוועדה. אבל שאף אחד לא יטעה - ביחס לרפורמת הסיעוד הממלכתי שלה התחייב משרד הבריאות אין ולא כלום. לקרוא לכמה צעדים נקודתיים שמוצעים כאן 'תוכנית סיעוד לאומית' זה ממש לא רציני.

"גם לאחר הרפורמה הזו הרוב המוחלט של הנטל בגובה אלפי שקלים בחודש יהיה על הקשיש ומשפחתו; ומי שאין לו - ייאלץ לעבור לבית אבות שחלקם נראים כמו גיהינום, במקום להזדקן בכבוד. בפועל, המשימה לקדם ביטוח סיעוד ממלכתי הייתה ונותרה מרכזית. הממשלה ממשיכה בנוהל הפסול של לאלץ סיעודיים לבחור בין עובד זר שיאכיל וירחץ אותם ובין מרכז יום שיוכל להפיג את בדידותם. חובה לפתוח לסיעודיים את המרכזים ללא חיובם בתשלום בשעות הסיעוד שלהם".