ספוטיפיי מחממת מנועים לקראת הנפקה גדולה וייחודית

בסוף מארס חברת העברת המוזיקה משוודיה תרשום את מניותיה למסחר בבורסת ניו-יורק, לפי הערכות, לפי שווי של יותר מ-20 מיליארד דולר לחברה

דניאל אק/ צילום: Shannon Stapleton, רויטרס
דניאל אק/ צילום: Shannon Stapleton, רויטרס

חברת העברת המוזיקה ספוטיפיי (Spotify) סומכת על עליית ערכה בשוק ההנפקות הפרטי, שתגדיל את כוח המשיכה שלה למשקיעים בהנפקה ראשונה לא רגילה לציבור. לפי הערכות, היא עשויה להיות ההנפקה הגדולה ביותר מאז ה-IPO של Snap בשנה שעברה, שהשיגה 20 מיליארד דולר.

ההנפקה של ספוטיפיי, שצפויה כנראה כבר בסוף מארס, איננה IPO במובן של קביעת מחיר מניה על-ידי החתמים והעברת מניות למשקיעים נבחרים לפני המסחר. במקום זאת, החברה השוודית פשוט תרשום את המניות למסחר בבורסת ניו-יורק, ותאפשר לשוק לקבוע את המחיר, בהליך שידוע כ"הנפקה ישירה".

ספוטיפיי והיועצים שלה עדיין דנים כיצד בדיוק התהליך הזה יעבוד, אבל החברה והבנקים שלה צפויים למלא תפקיד בהנחיית השוק למחיר. טווח המחירים המוצע צפוי להיחשף לשוק לפני תחילת המסחר, אבל המחיר ייקבע בסופו של דבר על-ידי מה שהקונים יהיו מוכנים לשלם, והמוכרים יהיו מוכנים לקבל כדי להיפרד מהמניות שלהם.

לכן המסחר הפרטי המתנהל כבר כעת צפוי למלא תפקיד מפתח במאמצי החברה להנחות את השוק למחיר מסוים, אמרו מקורות יודעי דבר.

השווקים המשניים במניות טכנולוגיה הם בדרך כלל רק מחשבה של אחרי ההנפקה, בין היתר מפני שהמסחר הפרטי נוטה להיות דליל ואיננו תמיד אינדיקציה אמינה של ערך. אבל לפי המקורות המקורבים לנושא, ספוטיפיי והיועצים שלה, גולדמן זקס, מורגן סטנלי ואלן אנד קו, עוקבים מקרוב אחר עסקאות במניה בין משקיעים פרטיים והם נוקטים צעדים כדי להעלות את הערך. החברה הודיעה לאחרונה למשקיעים הקיימים שהיא מוותרת על זכותה לקנות מניות לפני שהן מוצעות לאחרים.

חידת השווי של ספוטיפיי

לפי מקורות יודעי דבר, בחודשים האחרונים, מניות ספוטיפיי נסחרות לפי שווי חברה של 17-18 מיליארד דולר.

ישנה עוד הערכה נפרדת לספוטיפיי: בסוף השנה שעברה החברה החליפה החזקות עם ענקית האינטרנט הסינית טנסנט הולדינגס , לפי שווי של קרוב ל-20 מיליארד דולר.

ובנק השקעות אחד שמייצג משקיע חדש בפוטנציה, פנה לאחרונה לכמה בעלי מניות קיימים ובדק את התיאבון שלהם למכירה לפי ערך של 20 מיליארד דולר, אבל לפי מקור יודע דבר אחד, הוא לא קיבל היענות כלשהי. פירוש הדבר הוא שהבעלים הקיימים מצפים למחיר גבוה יותר בהנפקה או במסחר אחריה.

אבל יש מעט תקדימים לסוג הזה של הנפקה ישירה שספוטיפיי מנסה לבצע, ואיש אינו יכול לדעת איך תיסחר המניה.

כעת אין מערכת פורמלית של מסחר במניות ספוטיפיי, והעסקאות מבוצעות על בסיס של כל מקרה לגופו על-ידי רשת של בנקי השקעות, מנהלי קרנות ועוד מנהלי כספים.

יחד עם זאת, המסחר במניות ספוטיפיי היה תמיד חזק. לחברה יש פחות מגבלות על מכירת מניות על-ידי עובדים או משקיעים מוקדמים בהשוואה לחברות הזנק טכנולוגיות רבות אחרות, שחלקן מגבילות מאוד את המסחר במניות הראשונות שלהן. לספוטיפיי היתה זכות הסירוב ראשונית למניות למכירה, אבל אנשים יודעי דבר אומרים שהיא השתמשה בה רק לעיתים נדירות, ואפשרה למוכרים לבצע עסקאות בשקט - בניגוד לכמה חברות פרטיות שידועות לשמצה בכך שהן שוקלות אם לאשר או לדחות עסקאות כאלה במשך ימים ואפילו חודשים רבים.

בין המשקיעים: ת'יל ויורי מילנר

מניות ספוטיפיי עולות בשוק הפרטי מאז סוף 2016, לפי הגורמים שמכירים את העסקאות הפרטיות. באותה עת המניות נסחרו לפי שווי חברה של 6-7 מיליארד דולר, בערך ב-1,670 דולר למניה. זה היה מתחת ל-8.5 מיליארד דולר, השווי שלפיו גייסה החברה הון חדש ב-2015.

אבל בתחילת 2017, לפי המקורות שלנו, השווי זינק לכ-12 מיליארד דולר. במחצית השנייה של השנה שעברה השווי עלה כבר ל-15 מיליארד דולר.

שניים מהמשקיעים הגדולים ביותר בשווקים הפרטיים במניית ספוטיפיי בשנים האחרונות היו טייגר גלובל מנג'מנט, שהשקיעה כ-700 מיליון דולר מ-2015, ו-DIG, חברה שמשקיעה עבור משרדי ניהול הון משפחתי בארה"ב ובוובדיה.

גם פאונדר'ס פאנד, קרן הון הסיכון שנוסדה על-ידי מייסד פייפאל הולדינגס, פיטר ת'יל, ו-DST גלובל, בניהול המיליארדר היהודי-רוסי יורי מילנר, היו משקיעות גדולות בספוטיפיי. הן יצאו מחלק או מכל ההחזקות שלהן ב-2016, כאשר לפי המקורות שלנו, השווי היה 6-7 מיליארד דולר. החברה של מילנר השקיעה לראשונה בספוטיפיי ב-2011 כשהיא הוערכה במיליארד דולר. הקרן של ת'יל, שהתפרסם כתומך יוצא דופן של דונלד טראמפ, בעמק סיליקון, קנתה את החזקתה ב-2009 לפי שווי של 300 מיליון דולר לספוטיפיי.

במקביל, קבוצה שכוללת את חברת ההון הפרטי TPG, את חברת ההשקעות דרגוניר גרופ ולקוחות של גולדמן, שהלווה לספוטיפיי מיליארד דולר, המירה את האג"ח שלה למניות בספוטיפיי במחיר שהעריך אותה ב-13 מיליארד דולר.

האג"ח היו מיועדות לעוד המרה למניות בהנפקה קונבנציונלית. מאחר שספוטיפיי החליטה על הנפקה ישירה, החוב לא יומר בצורה אוטומטית, אך לפי מקורות יודעי דבר, החברה תניח לבעלי החוב להמיר אותו במחיר הגבוה ביותר האפשרי.

משקיעים רבים בקבוצה הזו, כולל TPG ודרגוניר, צפויים לקנות את מניות ספוטיפיי אחר ההנפקה.