נבצרות, התפטרות או התעלמות: רה"מ ניצב בפני ברירה גורלית

נתניהו לא מינה ממלא-מקום בכל השנים שהוא מכהן, וחוק היסוד אינו מחייב אותו לעשות כן ■ אופציה אחרת שעליה מדברים כיום בזירה הפוליטית היא התפטרות של ראש הממשלה, אך זה נראה בלתי סביר

בנימין נתניהו/ צילום: גיל ג'יבלי
בנימין נתניהו/ צילום: גיל ג'יבלי

עם הפנים באדמה וחוסר יכולת להביע עמדה ערכית אל מול ראש הממשלה, יתקשו שרי הליכוד להוביל שינוי בצמרת המפלגה להחלפת בנימין נתניהו. אחת האופציות שעליהן דובר במהלך השנה האחרונה, כאשר נתניהו כבר היה חשוד בפלילים, היא ביצוע החלפה בצמרת הליכוד, באמצעות הצבעה במרכז המפלגה או בגוף בוחר פנים-ליכודי אחר - וזאת אם ראש הממשלה יחליט שהוא יוצא לנבצרות.

חוק יסוד: הממשלה קובע שראש ממשלה שנבצר ממנו זמנית למלא את תפקידו, יוחלף על ידי ממלא מקומו. אך נתניהו לא מינה ממלא-מקום בכל השנים שהוא מכהן, וחוק היסוד אינו מחייב אותו למנות לעצמו ממלא-מקום. וכך, רק אם נתניהו יכריז על ממלא-מקום ועל נבצרות, הוא יוכל להכתיר את יורשו - דבר העשוי להוביל למרד בכירים בצמרת הליכוד (בהנחה שהוא לא יבחר בישראל כ"ץ, מירי רגב, גלעד ארדן או יולי אדלשטיין).

סעיף הנבצרות הופעל עד היום פעמיים. הראשונה, בינואר 2006, כאשר ראש הממשלה אריאל שרון אושפז בבית החולים הדסה עין כרם ואהוד אולמרט היה ממלא מקומו. השנייה, בינואר 2007, כאשר הנשיא משה קצב יצא לנבצרות בחשד למעורבותו בעבירות מין.

חוק יסוד: הממשלה אינו מגדיר את העילות לנבצרות, וליועץ המשפטי לממשלה אין סמכות לכפות על נתניהו את ההחלטה הזו.

אופציה אחרת שעליה מדברים כיום בזירה הפוליטית היא התפטרות של ראש הממשלה. התרחיש הזה נראה בלתי סביר לאור הודעות נתניהו בשנה האחרונה, שלא היה כלום ואין כלום (אמירה שהוא הפסיק לומר בשבועות האחרונים). אם יחליט ראש הממשלה להתפטר - בין אם בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, במסגרת הסכמה על סגירת תיקים, או בין אם באופן אחר - רואים את הממשלה כולה כמי שהתפטרה, ואז נשיא המדינה רשאי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ אחר - וזה יכול להיות גם חבר כנסת מן הליכוד.

הסברה הרווחת כיום היא שנתניהו לא יאפשר לתהליך כזה להתרחש, שכן משמעותו היא הגשת השלטון במדינה לידיו של אחד מבכירי הליכוד, ושהוא יעדיף לפזר את הכנסת וללכת לבחירות, אולי תוך כדי שהוא ממשיך להיות חשוד ובשלב מאוחר יותר אולי אף נאשם.

המדינה התנסתה בתהליך המורכב הזה, של החלפת ראש ממשלה ללא בחירות, לפני כעשור כאשר ראש הממשלה לשעבר אולמרט התפטר, וח"כ ציפי לבני ניסתה להרכיב ממשלה. הדבר לא עלה בידה של לבני, והכנסת פוזרה עד לבחירות חדשות. בתקופת המעבר כיהנה הממשלה היוצאת.

אופציה נוספת להמשך הדרך, היא מה שהיה הוא שיהיה. כלומר, ראש הממשלה נתניהו ימשיך את ענייניו כרגיל. הערב הוא ינאם בפני ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים במלון ענבל בבירה. בעוד כעשרה ימים יצא נתניהו לוועידת איפא"ק בוושינגטון ולפגישה עם הנשיא דונלד טראמפ. נכון להיום, לוח הזמנים שלו כולל היעדרות ממושכת, החל ממוצאי שבת ה-3 במארס ועד ליום שישי בבוקר ה-9 במארס, כשבכל הימים הללו הוא אמור לשהות בוושינגטון ולקיים פגישות מדיניות, עם חברי קונגרס ואולי אף עם חברי קבינט נוספים בממשל טראמפ. ייתכן שלמרות הכל, הלו"ז לא ישתנה.