מי אתה, ניר חפץ: המושך בחוטים שהסתבך בפלונטר

(עדכון) - כך רמס מקורבם של בני הזוג נתניהו, המנהל מגעים להפיכתו לעד מדינה, את כל הקווים האדומים

ניר חפץ ושאול אלוביץ'/ צילום: אמיר מאירי
ניר חפץ ושאול אלוביץ'/ צילום: אמיר מאירי

כתבה זו פורסמה לראשונה עם מעצרו של ניר חפץ. על רקע המגעים המתקדמים להפיכתו לעד מדינה בחרנו לפרסם אותה שוב. 

שני סיפורים ששמעתי השבוע מלמדים עוד על אישיותו המורכבת של ניר חפץ, יועץ התקשורת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל משפחתו. בשנים האחרונות חפץ נע בין תפקיד ראש מערך ההסברה של ראש הממשלה, לייעוץ תקשורתי לנוחי דנקנר ואי.די.בי, לתפקיד העורך הראשי של "מעריב" - וחזרה ללשכת ראש הממשלה כיועץ משפחת נתניהו במהלך מערכת הבחירות של 2015, וגם אחריה, ועד שהתפטר מן התפקיד באוקטובר 2017, ממש לאחרונה.

ב-27 בדצמבר 2017 תושאל חפץ בפעם הראשונה ברשות ניירות ערך, וביום ראשון האחרון הוא נעצר כחשוד בקבלת שוחד, תיווך לשוחד בתיק 4000 (בזק) וכחשוד בתיק 1270, שבו הועברה הצעה לשופטת בדימוס הילה גרסטל להיות יועצת משפטית לממשלה בתמורה לסגירת תיקים לאשת ראש הממשלה שרה נתניהו.

בעוד הפרטים בתיק השני נראים תמוהים, הרי שהחשדות בתיק בזק עשויים להיות בעלי משמעות מכרעת יותר להמשך תפקודו של ראש הממשלה נתניהו, במיוחד בגלל עדות של עד המדינה, מנכ"ל משרד התקשורת המושעה, שלמה פילבר, עדות שיש עליה בשלב הזה צו איסור פרסום.

בשני התיקים, ההתנהלות המתוארת של חפץ הייתה דריסת וטשטוש כל הקווים והפערים האמורים להיות בין ייצוג נתניהו כיועץ תקשורת, לבין קשרים הדוקים עם אנשי עסקים ובריונות מעשית כלפי עיתונאים וכלי התקשורת. בחשן-על, זה הוא ניר חפץ. יצוין שאיננו יודעים בשלב זה אם הוא יועמד לדין ואם מעשיו עולים עד כדי עבירות פליליות, אך ראוי לתאר את התנהגותו, גם אם אינה פלילית.

בדיון על הארכת מעצרו ביום א', אמר עורך דינו של חפץ, ירון קוסטליץ, שחפץ נתן עדות פתוחה ב-27 בדצמבר, "וזה אחרי שרשות ניירות ערך הגישה המלצותיה לפרקליטות... והוא לא נחקר באזהרה ולא הוטח בו שום חשד (אז). לפי ההלכה במועד שבו קראו לו, לא היה חשד ועם זאת היום מבקשים להאריך את מעצרו. אני מתקשה לראות מצב שבו ב-27 בדצמבר הוא היה עד ולא היה שום חשד, אפילו לא חשד מוכמן, וזה השתנה. בכך אני רואה פגם בעבודתה של הרשות החוקרת", אמר.

היום בצהריים (ה') שוב הובא חפץ להארכת מעצר, והמשטרה ורשות ניירות ערך טענו בפני בית המשפט שנחוץ להשאיר את חפץ במעצר לצורכי החקירה. כלומר, אם חפץ ישב בביתו הוא עשוי לשבש חקירה או לשוחח עם אנשים בנושא ולהעביר מסרים, ולכן כפי שהוארכו אתמול מעצריהם של בכירי בזק, סטלה הנדלר ועמיקם שורר, גם הוא צריך להישאר בפנים עוד כמה ימים. מעצרו הוארך עד ליום ראשון בפרשת השופטת גרסטל. משם עבר חפץ להארכת מעצר נוספת באולם סמוך בבית משפט השלום בת"א, שבו דנה השופטת רונית פוזננסקי בתיק 4000.

לשכת ראש הממשלה נותנת כותרת?

מעצרו של חפץ היכה גלים השבוע. רבים בענף העיתונות מכירים אותו אישית, היטב.

ביום ראשון האחרון נפגשנו, קבוצת כתבים מדיניים, עם ראש הממשלה נתניהו במינכן כשעה אחרי הנאום שלו בפני כנס הביטחון. שאלתי את נתניהו כיצד הוא מרגיש עם מעצרו של חפץ, שהיה קרוב מאוד לו ולאשתו, האם הוא מוטרד מן הדברים שיעיד חפץ במהלך ימי המעצר.

חשבתי שחפץ יהיה עצור יום-יומיים, ושהמחשבה על כך לבטח מטרידה את מנוחתו של נתניהו.

שאלתי מתי נודע לו על המעצר הדרמטי. הרי כולנו היינו במינכן, ונתניהו היה עסוק מאוד באותו בוקר בתחילת השבוע.

רק שעה קודם לכן, נופף נתניהו בכנף המנוע של המל"ט האיראני שחדר לשטח ישראל. הוא החזיק את חפץ המתכת מעל לראשו ופנה ישירות לשר החוץ האיראני מוחמד זריף (שלא ישב באולם באותם הרגעים, אבל לבטח צפה במתרחש): "אתה רואה את הכנף הזו, זה שלך".

בפגישה עם הכתבים המדיניים, נתניהו סיפר כיצד סחבו עוזריו את חלק המתכת בהיחבא לתוך אולם הכנסים במלון המפואר באיירישר-הוף ואיך התלכלכו כפות ידיו באפר השחור שעדיין ציפה את חפץ המתכת. "הייתי חייב לשטוף את הידיים אחרי שניסיתי להרים את הדבר הזה. הוא עדיין מלא באפר שחור מן ההתרסקות", סיפר לנו נתניהו חוויות מנאום המל"ט.

חפץ המל"ט בצד, על חפץ האחר נתניהו לא רצה לדבר. "אני פה למטרות מדיניות, וכשנטוס לישראל יותר מאוחר הערב אולי אגש אליכם במטוס לדבר על הנושאים הפוליטיים", אמר. "בכל זאת, חפץ היה האיש שלכם, כולם פה מכירים אותו, הוא היה גם העורך ב'מעריב' כאשר עבדתי שם", אמרתי לראש הממשלה.

"אז אולי את מכירה אותו ותספרי לנו עליו", התלוצץ נתניהו.

בשנים 2011-2012 ניהל חפץ את העיתון מלשכת העורך הראשי בקומה השנייה במה שהיה פעם בית מעריב. נוחי דנקנר היה הבעלים החדש, והבטיח שהעיתון "יהיה נטול פניות, יתרום לאיכות השיח הציבורי, יתנהל בהגינות ובשקיפות וישמור על עצמאותם המחשבתית של העורכים ושל הכותבים בו".

את הדברים כתב דנקנר בטור פתיחה שפורסם עם רכישת העיתון על ידו. בנקודה ההיא באותו זמן, חפץ שימש לכאורה רק כיועץ התקשורת של דנקנר ואי.די.בי, ועדיין לא בתפקיד העורך באופן פורמלי - אך ידו הייתה בכל. הוא היה נפגש עם עיתונאים בבתי קפה ברעננה, לא רחוק מביתו, הציע להם הצעות וניהל עמם מו"מ על מקומם במערכת. את תפקיד העורך הפורמלי מילא אבי משולם, שניסה לנהל את המקום בהגינות ולשמור על עצמאותם של העיתונאים.

כעבור כמה חודשים חפץ קיבל את משרת העורך הראשי של "מעריב" והחל לתאם את הכתוב בעיתון עם לשכת ראש הממשלה, באמצעות ראש הסגל דאז נתן אשל. על הימים הנוראים הללו נכתב פעמים רבות. השבוע נודע לי על עוד אחד מאותם המקרים. שוחחתי עם אנשים שהגיעו לפגישה אצל חפץ באחד מימי השבוע, בשעות הערב. סביב השעה 22:00, לדברי הנוכחים, חפץ שוחח בטלפון עם אשל ותיאם עמו את ניסוח הכותרות הראשיות של "מעריב" שיופץ בבוקר למחרת.

השבוע ניסיתי לשמוע מאשל אם זה היה מאורע שגרתי או שמא התרחש מעט פעמים. אשל ציין בפניי שהדבר לא קרה ולא היה, "לא באותו ערב ולא מעולם", ושמדובר בלשון הרע עליו. שאלתי אותו, האם ייתכן שחפץ ניסה לגרום לבני שיחו להאמין שהוא משוחח עם אשל וכך לעשות עליהם רושם. "הכל יכול להיות", ענה אשל. "אני מעולם לא עסקתי בכותרות של עיתונים, כולל 'ישראל היום'".

שרה נתניהו על הספיקר

סיפור נוסף בנוגע לחפץ, ללמדכם על האיש, התרחש בשנים האחרונות כאשר הוא היה היועץ הדומיננטי של משפחת נתניהו, בעיקר בייצוגה של אשת ראש הממשלה.

גם במקרה זה, חפץ נועד עם אנשים כאשר בנייד שלו הבהב מספר הטלפון של שרה נתניהו. כדי להרשים את בני שיחו, הניח חפץ את הנייד על כפתור הספיקר, כך שבני שיחו שמעו אותו מנהל מולה את ענייני התקשורת שלה.

שרה נתניהו, ככל הנראה, לא ידעה שקולה מושמע בפני הנוכחים. היא התלבטה בנוגע להצטרפות לאירוע פומבי כלשהו (הפרטים שמורים אצלי) והתייעצה עם חפץ בקול רם: האם נכון ללכת לאותו האירוע, או שמא מדובר במפגש שעדיף לוותר עליו. השיחה הייתה מקצועית, בדיוק בתחום שעליו חפץ היה אמון והשיחה לא גלשה, מבחינת סגנון הדיבור של הצדדים או תוכנה, לדבר קיצוני.

הצורך של חפץ להרשים את היושבים מולו, להוכיח בפניהם את מידת הקירבה שלו, את הקשר ההדוק ואולי אף התלות של אשת ראש הממשלה בייעוץ כאשר ממילא הוא-הוא היועץ הבא והולך ונכנס בבית ראש הממשלה - מלמד על אופיו של האיש.

פנינו לעורך דינו של ניר חפץ לשם קבלת תגובה. עו"ד ירון קוסטליץ מסר לנו: "שעה שניר חפץ מצוי במעצר, לא ניתן לקבל את תגובתו".

ניר חפץ / איור: גיל ג'יבלי
 ניר חפץ / איור: גיל ג'יבלי