יותר התחלות בנייה וצמצום פערים: תכנוני הממשלה לשנת 2018

הספר כולל את תוכניות העבודה של 26 משרדים, 15 יחידות סמך ושני תאגידים סטטוטוריים ■ בין היעדים המרכזיים של משרד האוצר: הגדלת מספר התחלות הבנייה וצמצום האי-שוויון

נתניהו, כחלון וכ"ץ בישיבת ממשלה / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
נתניהו, כחלון וכ"ץ בישיבת ממשלה / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

ממשלת ישראל מפרסמת היום (א') לציבור את ספר תוכניות העבודה של משרדי הממשלה ויחידות הסמך הממשלתיות לשנת 2018. הספר כולל את תוכניות העבודה של 26 משרדים, 15 יחידות סמך ו-2 תאגידים סטטוטוריים.

כל משרד מציג מדדים מרכזיים לעבודת המשרד. כך למשל בין היעדים המרכזיים של משרד האוצר אפשר למצוא את הגדלת מספר התחלות הבנייה ל-62 אלף ב-2018, זאת לאחר שב-2017 האוצר לא הצליח להגדיל את התחלות הבנייה מעבר לרמתן ב-2016 (54 אלף).

יעד מרכזי נוסף של האוצר הוא צמצום האי-שוויון כפי שהוא נמדד על-ידי מדד ג'יני. לאחר שב-2017 ירדה רמת האי-שוויון לפי המדד מ-0.472 ל-0.466 האוצר שואף להמשיך ולהוריד את הציון עד סוף 2018 ל-0.457 (ציון נמוך יותר מבטא רמת אי-שוויון נמוכה יותר). בתחום המקרו יעדי האוצר ל-2018 רחוקים מלהחשב שאפתניים. כך למשל ביעד של הקטנת הגירעון - האוצר קבע כיעד גירעון גבוה יותר משמעותית מהגירעון ב-2017 - בניגוד למגמה הרצויה: מ-1.97% ב-2017 ל-2.9%. בתחום הגדלת הכנסות המדינה צופה האוצר גידול מזערי בהכנסות ל-337.8 לעומת 336 מיליארד שקל. הסיבה ליעדים המאוד צנועים של האוצר בתחומי הגירעון וההכנסות ממיסים היא הכנסות חד-פעמיות ענקיות ובלתי צפויוית שנרשמו ב-2017 בעקבות מבצע עידוד תשלום מס שיזמה רשות המיסים. גם היעד בתחום הרווח הכולל של החברות הממשלתיות ב-2018 נמוך מהתוצאות של 2017: האוצר שואף לרווח מצרפי של 3 מיליארד בלבד ב-2018 לעומת 6 מיליארד ב-2017. בתחום הפריון מצפה האוצר לשמור על קצב הגידול השנתי הנוכחי של הפריון לשעת עבודה: 1.5%.

הספר מכיל את הגדרת מטרות ויעדי היחידות, מדדים מרכזיים לפעילותן ואת עיקרי התכנון לשנת 2018. הספר כולל 2940 מדדים כמותיים לפעילות הממשלה, מתוכם כ-845 מדדי תוצאה. ממשלת ישראל תפרסם בתום השנה את נתוני הביצוע בכלל המדדים שקבעו משרדי הממשלה ויחידות הסמך. התוכניות רוכזו על ידי משרד ראש הממשלה, שעובד בשיתוף עם משרדי הממשלה השונים.

בתוכנית העבודה מפורטים מדדים להערכת הצלחה של כל תוכנית ובתוך כך: מדדי תפוקה (כמותיים) המודדים את תוצרי העשייה הממשלתית ומדדי תוצאה המגדירים את השינויים המצופים כתוצאה מפעילות הממשלה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כתב בפתח הספר כי "עבודת המשרדים מתאפיינת השנה בוודאות תקציבית גבוהה הודות להחלטתנו לאשר תקציב מדינה דו-שנתי. עם כניסת הממשלה לשנת העבודה הרביעית שלה, הצעדים להפחתת הרגולציה, להגברת הצמיחה הכלכלית ולשיפור רמת השירותים הניתנים לאזרח מקבלים ביטוי בולט בתוכניותיהם של כל משרדי הממשלה".

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, כתב כי "פתיחות הממשלה לביקורת בונה מייעלת את עבודת הממשלה ומגבירה את אמון הציבור. מצד הממשלה, ספר תוכניות העבודה מעודד מנהלים בשירות הציבורי להתמקד במדדי תוצאה, המוודאים שהתשומה שהושקעה אכן נשאה פרי והיטיבה עם אזרחי ישראל. עבור הציבור, הספר משקף את נחישותה של המערכת הציבורית לבצע את עבודתה נאמנה תוך שקיפות מרבית."