מרטין שקרלי, גרסת טבע: תרופה גנרית חדשה ב-18,275 דולר

טבע השיקה את הגרסה הגנרית של סייפרין, תרופה למחלה נדירה: "הוכחה למחויבות טבע לשרת פלחי פציינטים נזקקים" ■ הסנאטור ברני סנדרס מגיב: "האם יש לנו אומץ להתעמת עם חברות תרופות שפושטות את עורנו?"

טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad
טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad

כאשר טבע השיקה באחרונה את הגרסה הגנרית של סייפרין (CYPRINE), תרופה למחלה נדירה שמאופיינת בהצטברות נחושת בגוף, היה נראה שהחברה החליטה להיות אביר על סוס לבן שנחלץ לעזור לחולים לעקוף את המחיר המדהים של התרופה המקורית, מתוצרת ואלינט פארמסוטיקלס (VALEANT PHARMACEUTICALS), שעולה 21,267 דולר לבקבוקון עם 100 גלולות.

בהודעה לעיתונות לקידום הגרסה הגנרית שלה, שתוארה כחלופה ב"עלות נמוכה יותר", התרברב בכיר בטבע שהתרופה החדשה "מראה את מחויבות טבע לשרת פלחי פציינטים נזקקים". אך ההודעה לעיתונות לא ציינה את גובה "העלות הנמוכה יותר": 18,275 דולר ל-100 גלולות, על-פי מאגר המידע למחירי תרופות ELSEVIER.

היסטוריה קצרה: ואלינט, בעלת הפטנט על סייפרין, העלתה את מחיר הגרסה המקורית של התרופה ליותר מ-21 אלף דולר ב-2015. 5 שנים קודם לכן היה מחיר התרופה המקורית 652 דולר ל-100 גלולות.

בכך הצטרפה ואלינט לרשימה השנואה של חברות פארמה שהזניקו מחירי כמה ממוצריהן לסטראטוספירה בלי סיבה נראית לעין למעט תאוות-בצע: טורינג (TURING) בניהולו של מרטין שקרלי, שהקפיצה את מחיר התרופה האנטי-טפילית דאראפרים (DARAPRIM) מ-13.5 דולר לגלולה ל-750 דולר; ומיילן (MYLAN), בניהולה של התר ברש, שהעלתה את מחיר אפי-פן (EPI-PEN), תרופה מוזרקת לטיפול בתגובות אלרגיות מעקיצות, צריכת מאכלים מסוימים וכו' ב-461% בין השנים 2007 ל-2016 , מכ-100 דולר לשתי יחידות ל-600 דולר. האמרות המחירים האלה חוללו זעם בארה"ב והניבו חקירות של הקונגרס.

על רקע זה, המחיר הראשוני שקבעה טבע לגרסה הגנרית שלה לסייפרין עורר תדהמה וכעס. סנאטור ברני סנדרס, שהתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ב-2016, כתב אמש בעמוד הפייסבוק שלו: "הגרסה הגנרית החדשה של טבע לסייפרין... תעלה 18,375 דולר לבקבוקון של 100 גלולות. המחיר הזה גבוה פי 28 מהמחיר של סייפרין ב-2010. יש משבר במחירי התרופת בארץ הזו, שבה יצרני תרופות יכולים לגבות כל מחירים שהם קובעים. אנו זקוקים לקונגרס ולנשיא שיקראו תיגר על עוצמתה של התעשיה הפרמצבטית. הפיתרון לבעיית מחירי התרופות מתמצה בתשובה לשאלה הבאה: האם יש בנו אומץ לקום ולהתעמת עם חברות התרופות שפושטות לנו את העור"?

"ניו-יורק טיימס" העלה אמש לתודעה הציבורית את מדיניות התמחור של טבע וכתב: "כמעט 3 שנים לאחר שהעלאות המחיר השערורייתיות של סייפרין בחברת ואלינט הציתו זעם ציבורי, (המשך) פרשת התרופה הזו מדגימה עד כמה קשה להוריד את מחירי התרופות לאחר שהם הוזנקו לגבהים סטראטוספריים. למרות מאמצי מנהל המזון והתרופות של ארה"ב לעודד תחרותיות בשוק התרופות הגנריות, חברות כמו טבע תמיד יקבעו את המחירים הגבוהים ביותר שהשוק יכול לשאת, כל עוד אין תחרות משמעותית".

"בדרך כלל, התחרות בשוק הגנרי עובדת כאשר יש כמה מתחרים בשוק (של תרופה מסוימת)", לדברי דייוויד מאריס, אנליסט בוולס פארגו, שכתב בשבוע שעבר על תמחור סייפרין בטבע. "כאשר אין מתחרים רבים, זה מה שקורה".

כאשר אין מתחרים רבים, והתרופה המסוימת משרתת רק קבוצה קטנה יחסית של חולים, כמו במקרה של סייפרין, החברות הפרמצבטיות ינסו לגרוף את הרווח הגדול ביותר שהשוק יאפשר להן. מחלת ווילסון (WILSON DISEASE) - הצטברות נחושת בגוף - נדירה ביותר. בין 8000 ל-10 אלפים סובלים ממחלה זו בארה"ב. רק 5226 הגישו לבתי מרקחת מרשמים לסייפרין שמטפלת במחלה. וכאמור, עד עתה התחרות היחידה לטבע בשוק זה, הייתה הגרסה המקורית של סייפרין מתוצרת ואלינט.

עתה החליטה ואלינט לענות על האתגר של טבע: היא הנפיקה מה שהיא מכנה "גרסה מוסמכת" של סייפרין במחיר של 19,119 דולר ל-100 גלולות.

דוברת של טבע נמנעה מלענות על שאלה כיצד קבעה החברה את מחיר הגרסה הגנרית שלה לסייפרין, אך היא ציינה שהחברה מביאה בחשבון מגוון רחב של משתנים. לדבריה, "אם יש תחרות רבה יותר והיצע גדול, רמת המחירים תוסיף לרדת"

"ניו-יורק טיימס" מזכיר מה עלול לעלות בגורלה של חברה שמזניקה את מחירי מוצריה לשחקים ללא הצדקה: "ואלינט הייתה פעם יקירת וול סטריט, ומשקיעיה היו מרוצים מהמדיניות העסקית שלה - לקנות את הרשיונות לתרופות ישנות, כמו סייפרין,שהפטנט עליהן פקע, ולהקפיץ את מחיריהן בלי להשקיע הרבה במו"פ. אך ב-2015, כאשר החלו לעלות שאלות על השפעת האסטרטגיה העסקית הזו על חולים, נעשתה ואלינט מטרה לחקירות של הקונגרס ושל חוקרים פדרליים. מניותה החלו לרדת והמנכ"ל - ומשקיעים גדולים - עזבו את החברה".