הלחץ הציבורי בארה"ב עובד - וחברות מתנתקות מה-NRA

בעקבות הטבח בבית הספר התיכון בפלורידה גברו הקריאות מצד צרכנים להחרים את ה-NRA ולבטל קשרים עסקיים איתו ■ חברות ביטוח, השכרת רכב וחברות תעופה הן בין אלה שהודיעו כי ישימו קץ לשותפויות עסקיות עם האיגוד

הפגנה נגד ה-NRA בחודש יולי / רויטרס, Jonathan Ernst
הפגנה נגד ה-NRA בחודש יולי / רויטרס, Jonathan Ernst

שורה של חברות ניתקו את קשריהן עם איגוד הרובאים הלאומי (NRA), לאחר שצרכנים החלו להשתמש באתרי מדיה חברתית כדי להביע את זעמם על ארגון השדולה של הרובאים. זאת בעקבות אירוע הירי בבית ספר תיכון בפלורידה, שגבה את חייהם של 17 אנשים.

ענקיות הביטוח Chubb ו-MetLife, חברת אבטחת הסייבר סימנטק ו-Enterprise Holdings, המפעילה את רשתות השכרת הרכב Enterprise, Alamo ו-National, נמנות עם החברות שהודיעו כי ישימו קץ לשותפויותיהן עם NRA.

אתמול (שבת) ביטלו חברות התעופה דלתא ויונייטד את תוכניות ההנחה שלהן לחברי NRA, ואף ביקשו מ-NRA להסיר את פרטיהן מאתר האינטרנט שלהן.

החברות נוקטות מהלכים אלה בתגובה לתנועה שנוצרה באתרי המדיה החברתית להפעלת לחץ, ואף להטלת חרם, על ארגונים בעלי קשרים ל-NRA. תנועה זו שואבת את כוחה מקריאותיהם האמוציונליות של שורדי הטבח בבית הספר התיכון מרג'ורי סטונמן דגלס בפארקלנד, פלורידה, שדורשים להטיל מגבלות על החזקת נשק. ביום ו' נמנה ההאשטג boycottNRA# עם המובילים בטוויטר בארה"ב.

אחד הראשונים שניתק את קשריו עם NRA היה הבנק הלאומי של אומהה - הבנק הפרטי הגדול ביותר בארה"ב. ביום ה' הודיע הבנק כי לא יחדש את החוזה שלו עם האיגוד לכרטיס אשראי במיתוג משותף, שבמסע הפרסום שלו הוצג כ"כרטיס האשראי הרשמי של NRA".

"לנוכח הפידבק של הצרכנים, ערכנו בחינה מחודשת של קשרינו עם NRA", והחלטנו שלא לחדש את החוזה שלנו, כתב הבנק בהודעת טוויטר.

בשנים האחרונות החלו חברות ומנהלי חברות להביע בתוקף את דעותיהם על סוגיות כגון טרנסג'נדריזם, מדיניות ההגירה וזכויות הלהט"בים. עם זאת, קהילת העסקים נקטה איפוק רב יותר בכל הנוגע לדיון הציבורי על הטלת מגבלות על ההחזקה בנשק. חברות רבות חוששות ש-NRA, המונה כ-5 מיליון חברים, יטיל עליהן חרם, לדברי לארי האצ'ר, אחד ממייסדי משרד עורכי הדין הניו יורקי Davidoff Hutcher & Citron, המייעץ לחברות בכל הנוגע למשברים בתחום יחסי הציבור.

אך ייתכן שגישה הססנית מצד התאגידים הולכת ומשתנה לנוכח התגברות התמיכה הציבורית בהטלת מגבלות מסוימות על החזקת נשק, לדברי האצ'ר. סקר ארצי שערכה אוניברסיטת Quinnipiac בשבוע שעבר העלה כי שני שלישים מבעלי זכות הבחירה האמריקאים תומכים בהידוק הפיקוח על הנשק - רמת התמיכה הגבוהה ביותר שנחשפה אי פעם בסקר זה.

"החברות רואות את אותם הנתונים שרואים גם אנחנו", אמר האצ'ר. "זוהי הסיבה שהן חשות מספיק ביטחון לשים קץ לקשרים האלה".

Enterprise Holdings, שקיימה שותפות עם NRA לאספקת הנחות לחברי הארגון, הודיעה ביום ה' כי שלושת מותגי השכרת הרכב שלה ישימו קץ לתוכנית ההנחות ב-26 במארס. הרץ ואוויס הלכו בעקבותיה, ופרסמו הודעות דומות שלשום (ו').

סימנטק הכריזה כי תחדל להציע לחברי NRA הנחות על תוכנת LifeLock נגד גניבת זהות ותוכנת נורטון להגנה מפני תוכנות זדוניות. Chubb אמרה כי תפסיק לספק חיתום לפוליסות ביטוח ממותגות-NRA לבעלי נשק, אך ציינה כי החלטתה זו התקבלה לפני כמה חודשים.

בדומה לארגונים רבים אחרים, יש ל-NRA שותפויות עם חברות רבות שמזכות את חבריו בהנחות. רשימת החברות האלה מופיעה באתר NRA לצד רשימת מוצרים מגוונים - החל ביין וכלה בבתי מלון ובדמי משלוח של פדקס. רשימות שמכילות את שמותיהן של חברות אלה הועלו לאתרי מדיה חברתית, לצד קריאות להפעיל עליהן לחץ לשים קץ לשותפויותיהן עם ארגון השדולה של הרובאים.

גם אמזון נמנית עם החברות שהפכו ליעד של קמפיין החרם. בהאשטג StopNRAmazon#, דורשים הצרכנים מאמזון לאסור את הזרמת ערוץ החדשות של ארגון השדולה של הרובאים, NRATV, בפלטפורמות של אמזון.

"אני מעדיף לקנות מפיות מאמזון במקום לגשת לחנות, אבל אם אמזון וג'ף בזוס לא יפסיקו להזרים את הרטוריקה האלימה של MRATV, יכול להיות שאתחיל שוב לצאת מהבית", צייץ אחד המשתמשים.