השופטת רונית פוזננסקי-כץ הושעתה עד לסיום הבירור בעניינה

בדיון הארכת המעצר האחרון שניהלה השופטת פוזננסקי-כץ, היא אמרה על תיק 4000 כי "הפרשה מציפה את חיי" ■ שעות ספורות לאחר מכן נחשפה ההתכתבות שניהלה עם נציג רשות ני"ע, עו"ד ערן שחם-שביט ■ הדיונים בפרשת בזק יועברו לשופט עלאא מסראווה

השופטת פוזננסקי-כץ / צילום: שלומי יוסף
השופטת פוזננסקי-כץ / צילום: שלומי יוסף

לפני שעות אחדות, בשעות אחר-הצהריים, דנה השופטת רונית פוזננסקי-כץ בדיון הארכת המעצר האחרון שלה בפרשת בזק (תיק 4000), הדיון טרם חשיפת "פרשת ההתכתבויות" שלה, ופתחה את הדיון באמירה תמוהה למדי כשהיא יוצאת מפיה של שופטת מעצרים הדנה בהארכות מעצר של חשודים: "הפרשה מציפה את חיי. דיברתי עם השוטרים. יש עילת מעצר, חשד לשיבוש ופעולות חקירה לביצוע".

שעות ספורות לאחר מכן הפרשה אכן "הציפה" את חייה, לאחר שהיא נאלצה לפרוש מהדיונים בתיק, וייתכן כי אף יינקטו נגדה צעדים משמעתיים בעקבות ההתכתבויות עם היועץ המשפטי של רשות ניירות ערך, עו"ד ערן שחם-שביט. נשיא בית משפט השלום בתל-אביב הורה בשלב זה כי כל הדיונים בפרשת בזק יעברו לשופט עלאא מסראווה עד לסיום בדיקת התנהלותה של פוזננסקי-כץ.

בתגובה לפרסום ההתכתבויות הודיעו נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ושרת המשפטים, איילת שקד, כי הגישו הערב בקשת בירור דחופה לנציב התלונות על שופטים, בעקבות הידיעה שפורסמה בחדשות ערוץ 10 על מסרונים שהוחלפו לכאורה בין השופטת פוזננסקי-כץ ובין עו"ד שחם-שביט המייצג את רשות ניירות ערך.

במקביל, הודיעה השופטת פוזננסקי-כץ לנשיא בית המשפט השלום בתל-אביב, השופט אביחי דורון, כי היא מבקשת להשתחרר מניהול התיקים הנוגעים לפרשה המכונה תיק 4000 - תיק בזק. ואולם, פוזננסקי-כץ הייתה אופטימית מדי, ובשלב זה נקבע כי לא יתקיימו בפניה דיונים כלל, גם כאלה שאינם קשורים לפרשה, עד לסיום הבירור בעניינה.

הנשיא דורון הורה כי הדיונים בכל התיקים הקשורים בפרשה יישמעו בפני השופט עלאא מסארווה. כמו כן, הנשיא דורון הודיע לנשיאת העליון כי עד לסיום הליך הבירור בפני נציב התלונות על שופטים לא יתקיימו ולא ישמעו דיונים בפני השופטת, המצויה בשלב זה בחופשת שבתון.

במקביל, הודיעו משרד המשפטים ורשות ניירות ערך על הוצאתו לחופשה של עו"ד ערן שחם-שביט. "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה רואים בחומרה רבה את האירוע שפורסם הערב אודות התכתבות בין עובד רשות ניירות ערך לבין השופטת שדנה בהליכי המעצר בפרשה 4000. האירוע המתואר מנוגד לעקרונות היסוד שלפיהם נדרשים לפעול גורמי התביעה הכללית", נכתב בהודעה.

עוד נכתב כי "מדובר באירוע חריג ומצער", וכי "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה הורו הערב, לאחר התייעצות, ובתיאום עם ראש רשות ניירות ערך, על פתיחת חקירה משמעתית בעניין התנהגותו של עובד רשות ניירות ערך. החקירה תנוהל על-ידי אגף החקירות של נציבות שירות המדינה. היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה סיכמו עם יו"ר רשות ניירות ערך כי עובד זה לא יטפל עוד בפרשה 4000. העובד הודיע הערב ליו"ר רשות ניירות ערך כי הוא יוצא לחופשה באופן מיידי עד לסיום הבירור בעניינו".

מרשות ניירות ערך נמסר כי "את החקירה יוביל עורך דין אחר ממחלקת חקירות. דיוני המעצר של החשודים בפרשה 4000 יועברו לדיון בפני שופט אחר, אשר יבחן את מכלול הראיות שנאספו בחקירה".

"גלובס" פנה גם לדובר משטרת ישראל בשאלה האם בכוונת לה"ב 433  לפתוח בחקירה בחשד לשיבוד הליכי משפט נגד השופטת פוזננסקי-כץ ,אך המענה היה הפניה לגורמים שכבר הגיבו לפרשה. מדוברות משטרת ישראל נמסר: "לתגובה בנושא זה יש לפנות לדוברות בתי המשפט/דוברת רשות ניירות ערך".