קומדיית הטעויות (העצובה) של מערכת המשפט

כמו כולנו, גם ראשי מערכת המשפט נדהמו מההתכתבות בין השופטת רונית פוזננסקי-כץ לנציג רשות ני"ע ■ אולם במהלך התגלגלות האירועים היו כמה טעויות חמורות וקשות - שהכתימו את המערכת ■ פרשנות

השופטת אסתר חיות / צילום: אלון רון
השופטת אסתר חיות / צילום: אלון רון

השופטת רונית פוזננסקי-כץ הכתימה את מערכת המשפט בכתם גדול מאוד, שקשה להעריך עדיין את השפעתו המלאה על המערכת ועל תיק 4000. במקרה הגרוע - היה פה שיבוש הליכים ותיאום אסור בין שופטת לצד המופיע מולה; במקרה הטוב - טעות בשיקול-דעת. ומרגע שנכנסה מערכת המשפט לתמונה, נראה כי המצב רק החמיר במקום להשתפר.

"תיראי מופתעת": ההתכתבות השערורייתית של שופטת המעצרים בתיק 4,000

השופטת פוזננסקי-כץ הושעתה עד לסיום הבירור בעניינה

הסיוט של מערכת המשפט מתגשם מול עינינו | חן מענית

לשחרר את כל העצורים בתיק 4000 - עוד הלילה | טל שניידר

הקהילה המשפטית גועשת: "מכה חמורה למראית פני הצדק"

התגובה הראשונית של מערכת בתי המשפט לחשיפה של כתב ערוץ 10 דורון הרמן על פרשת "הווטסאפים של השופטת וחוקר ניירות ערך" - לכנות את ההתכתבויות "דיון מקדים" ולשדר כי הוא לגיטימי - הייתה טעות. טעות חמורה וקשה, שהציגה את המערכת כמי שתומכת בהתנהלות לא תקינה של גורם בה. מערכת שמגינה על מקורביה, בלי לבחון את העובדות לאשורן. אבל נראה שהיא רק סימנה את ראשיתה של קומדיה - עצובה - של טעויות מצד המערכת.

אחרי שהתאוששו מההלם הראשוני, נטלו ראשי מערכת המשפט, בהובלת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, את האחריות והחליטו על דרישת בדיקה דחופה של העובדות בבסיס הפרשה החמורה, על ידי נציב תלונות הציבור. צעד ראוי בהחלט שמשדר כי אסור לטאטא את הפרשה אל מתחת לשטיח - לא שזה התאפשר. כבר לא היה לאן לטאטא את הפרשה בשלב שהודעה זו פורסמה, כיוון שהשטיח עלה באש. אבל גם ההודעה הזאת - שהייתה תגובתה השנייה של הנהלת בתי המשפט - הייתה חסרה. חסר בה האלמנט של ההשעיה/ההוצאה לחופשה של השופטת רונית פוזננסקי-כץ, שעומדת בלב הפרשה. בנושא הזה, ההודעה שתקה.

השופטת פוזננסקי-כץ / צילום: שלומי יוסף
 השופטת פוזננסקי-כץ / צילום: שלומי יוסף

רק בשלב הבא, כשהפרשה כבר פגעה פגיעה קשה באמון הציבור (עיינו ערך הודעות הפייסבוק שעלו בשעות הבודדות מאז עלתה הידיעה בערוץ 10), הודיעה הנהלת בתי המשפט כי השופטת פוזננסקי כץ - ביוזמתה - הודיעה לנשיא בית המשפט השלום בתל-אביב, השופט אביחי דורון, כי היא מבקשת להשתחרר מניהול התיקים הנוגעים לפרשה המכונה תיק 4000 (פרשת בזק). הנשיא דורון - ביוזמתו - הודיע לנשיאת בית המשפט העליון, כי עד לסיום הליך הבירור בפני נציב התלונות על שופטים לא יתקיימו ולא ישמעו דיונים בפני השופטת המצויה בשלב זה בחופשת שבתון.

אותו שבתון אושר לשופטת כבר בינואר השנה, ואולם היא "הסכימה" לשמוע את דיוני המעצר בתיק בזק בתקופה זו, ולדחות מעט את השבתון.

ההודעה השלישית הזאת לוקה בכמה בעיות: הראשונה היא האפשרות שניתנה לפוזננסקי-כץ לבחור לכאורה להפסיק לשמוע את התיק, ולא הודעה נחרצת על כך שהמערכת כפתה עליה להפסיק לשמוע את התיק. הייתכן שיש לה את זכות הבחירה? לא באמת. אז למה לצבוע את העניין בצבעים ורודים? למה לדבר על שבתון (הבעיה השנייה) ולא לקרוא לילד בשמו: השעיה או חופשה כפויה עד לבירור הטענות החמורות שעלו בתחקיר של ערוץ 10.

ואז הגיעה הודעה מספר ארבע שבה מבהירה מערכת המשפט כי הנשיאה לא יכולה להורות על סיום כהונתה של השופטת אלה בית הדין המשמעתי או הוועדה לבחירת שופטים או נציב תלונות הציבור על שופטים או נשיאת העליון בתמיכת שופטי העליון. ועל זה נשאל - הייתם חייבים לפרסם את ההודעה הזאת? למה? כדי להצדיק את העובדה שלא עשיתם צעד נחרץ באופן מיידי? כדי להסביר למה הנשיאה לא הודיעה על הוצאתה לחופשה של השופטת מיד עם פרסום ההודעות (סמכות שבהחלט נתונה לה).

פעם אחר פעם חזרה מערכת המשפט אמש על אותה טעות, ושידרה חולשה בדיוק במקום בו הייתה צריכה לשדר חוזק ונחרצות.