לשחרר את כל העצורים בתיק 4000 - עוד הלילה

מקרה כה חמור של הטיית שיקול-דעת שיפוטי כמעט ולא זכור במערכת ■ העצורים צריכים להגיע עוד הלילה לשופט תורן, שיקבל את הראיות ויקבל החלטה מהירה לפי שיקול-דעתו ■ פרשנות

השופטת פוזננסקי-כץ / צילום: שלומי יוסף
השופטת פוזננסקי-כץ / צילום: שלומי יוסף

חליפת המסרונים שנתגלתה הלילה (א') בשידורי ערוץ 10 על ידי הכתב דורון הרמן היא פגם חמור מאין כמוהו היורד לתקינות ההליך השיפוטי.

התנהגות השופטת, תיאום בוטה עם נציג הרשויות החוקרות, מחייב שחרור מיידי - עוד הלילה - של כל העצורים בפרשה. את ההחלטה על עתידה המקצועי של השופטת רונית פוזננסקי-כץ אפשר (אולי) להשאיר ליממה אחרת, אך הנהלת בתי המשפט צריכה לדאוג שכל העצורים יובאו עוד הלילה בפני שופט מעצרים תורן שהוא יקבל לידיו את חומר הראיות ולפי שיקול-דעתו יקבל החלטה מהירה, כולל פסלות ההליך הקודם שנוהל בעניינם.

מקרה כה חמור של הטיית שיקול-דעת שיפוטי כמעט ולא זכור במערכת המשפט הישראלית. בישראל מתגאים לאורך שנים בניקיון ההליך השיפוטי, בעצמאות שיקול-הדעת, במוסר וערכים - והנה, בלילה אחד, ועוד בתיק מן החמורים שידעה המדינה - מאמצת השופטת את עמדת אחד הצדדים ומזלזלת במעמד ובסמכות העצומה שניתנה בידיה.

אחרי אירוע כזה, קשה לראות איך מערכת המשפט תוכל לתקן את המעוות בכל הנוגע להליכי המעצר.

רק השבוע נחשף הציבור הישראלי לבעיות קשות בתנאי המעצר. הדבר העצוב הוא שרק כאשר יועצים בכירים, ואנשי עסקים מן השורה הראשונה מובאים להארכות מעצר, נחשף הציבור לנעשה במקומות הללו כבעניין של שגרה.