"הסיכון בשוק הנדל"ן שונה וייתכנו מגמות שונות באזורים שונים"

עליית המרווחים בשוק המשכנתאות הקפיצה את הכנסות המימון של מזרחי טפחות ב-19% בשנה שעברה ■ הבנק הרוויח 1.35 מיליארד שקל ב-2017 והגדיל את שיעור הדיבידנד ל-40% מהרווח ■ במזרחי בונים על כך שהמיזוג המתוכנן עם בנק אגוד יסייע לבנק לבצע קפיצת מדרגה

אלדד פרשר / צילום: שלומי יוסף
אלדד פרשר / צילום: שלומי יוסף

עליית המרווחים בשוק המשכנתאות, הצמיחה באשראי העסקי והפרשות נמוכות להפסדי אשראי, הביאו לכך שמזרחי טפחות מסכם עוד שנה חיובית. זאת, אף שהבנק ביצע במהלך 2017 הפרשה של 160 מיליון שקל בגין הסכם שכר חדש עם עובדיו.

הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, סיכם את שנת 2017 עם עלייה של 6.4% ברווח ל-1.35 מיליארד שקל. הרווח משקף תשואה על ההון דו-ספרתית, בשיעור של 10.2%, בדומה לזו של שנת 2016.

על רקע התוצאות, מזרחי טפחות מגדיל את שיעור חלוקת הדיבידנד מ-30% ל-40%. מדובר בשיעור חלוקה דומה לזה הקיים בבנק הפועלים ולאומי.

כל הבנקים הגדילו בשנים האחרונות את שיעור הדיבידנד שהם מחלקים, לאחר שהגיעו ליעדי ההון שקבע בנק ישראל. בגין הרבעון הרביעי מחלק מזרחי טפחות דיבידנד של 110 מיליון שקל.

תוצאות חזקות ברבעון הרביעי

הרבעון הרביעי היה חזק, והבנק רשם רווח של 365 מיליון שקל, המשקף תשואה על ההון של 11.2%. לתוצאות הרבעון תרם רווח של 30 מיליון שקל בעקבות מימושים ורה-ארגון שמבצע הבנק בתיקי הנדל"ן שלו.

בדוחות השנתיים בולטת עלייה של כ-15% בהכנסות המימון. העלייה נובעת גם מצמיחה בתיק האשראי, אבל גם מעלייה ברמת המרווחים בשוק המשכנתאות - תחום הפעילות המרכזי של הבנק.

בזכות העלייה של ריבית המשכנתאות, הכנסות המימון של הבנק בתחום זה זינקו בשנה שעברה ביותר מ-19% ל-1.3 מיליארד שקל. הזינוק החד נרשם דווקא בשנה שהייתה פושרת יחסית בשוק, עם ביקושים נמוכים יותר משנים קודמות.

בנוגע לצפוי בשוק הנדל"ן, אמר היום המנכ"ל פרשר במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל הדוחות: "שוק הנדל"ן הופך להיות בעל רמת סיכון שונה מבעבר. יש הרבה מאוד מהלכים רגולטוריים שמשפיעים באופן לא אחיד על השוק.

"אם בעבר, כשחזינו עלייה במחירים, היא הייתה בכל מקום, יכול להיות שבשנים הקרובות נראה הבדלים במגמות של מחירי הדירות במקומות שונים בארץ. במקומות מסוימים נראה עליית מחירים, ובמקומות אחרים עצירה ובחלק ירידה. צריך לגלות רגישות להבדלים ברמות הסיכון באזורים שונים". הוא העריך גם שהשנה יירשמו ביקושים למשכנתאות ברמה דומה לזו שנרשמה אשתקד.

הביקושים הנמוכים למשכנתאות הובילו לכך שהתיק של מזרחי טפחות צמח בפעילות זו בפחות מ-5% בשנה שעברה. בבנק החליטו במסגרת התוכנית האסטרטגית האחרונה להתמקד בצמיחה בתחום האשראי העסקי, והדבר ניכר כבר כתוצאות שנת 2017, כשהאשראי העסקי צמח בקרוב ל-9%, ובמגזר העסקים הבינוניים זינק בכ-20%.

האשראי העסקי קטן יחסית

עם זאת, האשראי העסקי בבנק עדיין קטן יחסית, ועומד על 38.5 מיליארד שקל מתוך סך תיק אשראי של יותר מ-180 מיליארד שקל.

במזרחי טפחות בונים על כך שהמיזוג המתוכנן עם בנק אגוד יסייע לבנק לבצע קפיצת מדרגה, בעיקר בתחום האשראי העסקי. כיום המיזוג מונח על שולחנה של רשות ההגבלים העסקיים, ובמזרחי טפחות ממתינים להחלטתה אם לאשרו.

פרשר התייחס לטענה שהמיזוג יפגע בתחרות בעקבות הסתלקות של שחקן מהמערכת הבנקאית. "התפיסה שלפיה כמות השחקנים קובעת את רמת התחרות, היא ישנה", אמר. "תפיסה מודרנית של הגבלים עסקיים מתייחסת לעוצמה של הגופים וליכולת שלהם באמת להתחרות. כשמסתכלים על בנק אגוד לאורך השנים, רואים שהוא איבד נתחי שוק - אז קשה לומר שהוא היה תחרותי.

"הוא לא ייצר מעולם אלטרנטיבה ראויה לבנקים הגדולים, ולכן אני חושב שבמיזוגו אלינו יש ערך לתחרות של מזרחי טפחות אל מול שני הבנקים הגדולים".

עוד נזכיר כי כיום עננה מרכזית שעמה מתמודדים בבנק, היא חקירת הרשויות בארה"ב - בחשד שהבנק סייע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס. ברבעון הרביעי הגדיל הבנק את ההפרשה בגין חקירה זו ב-1.8 מיליון דולר, ועד כה הפריש בגין החקירה 46.1 מיליון דולר.

הבנק עדכן בדוח כי בחודשים האחרונים קיבל מכתבים ממשרד המשפטים בארה"ב, ובהם התבקש לבצע בדיקות נוספות על נתוני הלקוחות האמריקאיים, וכן לעדכן נתונים עד אוקטובר 2017. לפיכך, נראה כי הבנק עדיין נמצא בשלב העברת הנתונים, ועוד לא הגיע לשלב המשא ומתן על גובה הקנס.

פרשר לא ידע לומר היום מתי צפויה להסתיים הפרשה. "לוחות הזמנים מוכתבים על ידי משרד המשפטים האמריקאי", אמר.

פרשר קיבל שכר בעלות של 3.3 מיליון שקל ב-2017

זאת הפעם הראשונה שבה מתפרסמים נתוני שכר הבכירים במערכת הבנקאית בישראל בעידן של חוק שכר הבכירים. נזכיר כי החוק הגביל את שכר הבכירים ל-2.5 מיליון שקל.

מדוחות מזרחי טפחות עולה כי עלות השכר של המנכ"ל, אלדד פרשר, עמדה בשנה שעברה על 3.3 מיליון שקל, בדומה לעלות שכר היו"ר, משה וידמן. לשם השוואה, בשנת 2016 עמדה עלות שכרו של פרשר על 4.4 מיליון שקל ושל וידמן על 3.4 מיליון שקל.

היו"ר והמנכ"ל של הבנק הצליחו לחצות את רף ה-2.5 מיליון שקל, מכיוון שהחוק מאפשר שכר גבוה יותר, בתנאי שהוא יהיה לכל היותר גבוה פי 35 מהשכר הנמוך בבנק, והבנק עומד במגבלה זו.

שכרו של פרשר מורכב כמעט כולו משכר קבוע: הוא קיבל מענק בגובה של 25 אלף שקל ונהנה מהטבות נוספות בשווי של 141 אלף שקל.

עוד נמצא ברשימת מקבלי השכר הגבוה בקבוצה גם מנכ"ל החברה הבת, בנק יהב. שאול גלברד, מנכ"ל יהב, נהנה מעלות שכר של 2.9 מיליון שקל בשנה שעברה - ומתוך סכום זה קיבל גלברד מענק של כמיליון שקל.

ברשימה ניתן למצוא גם שלושה חברי ההנהלה: אופיר מורד, מנהל החטיבה העסקית, משה לארי, מנהל החטיבה הפיננסית, וישראל אנגל, מנהל החטיבה הקמעונאית, שקיבלו כל אחד שכר בעלות של כ-2.6 מיליון שקל (מעט גבוה יותר מהשכר שקיבלו ב-2016, כך שחוק שכר הבכירים לא פגע בשכרם).

עלות השכר של ששת מקבלי השכר הגבוה בקבוצה הגיע אשתקד ל-17.5 מיליון שקל בסך הכל.

תוצאות מזרחי טפחות
 תוצאות מזרחי טפחות