שיגעון הקרוזים: איך כולם התאהבו ב"הכול כלול" על המים

בעשור האחרון גדל מספר התיירים הבוחרים בנופש באניות השייט ב-30% ■ למעלה מ-27 מיליון איש מפליגים מדי שנה בכ-500 ספינות המשייטות ברחבי העולם ■ טרנד הקרוזים לא פסח על ישראל ■ הפרטים בווידאו

שייט תענוגות  /  צילום: shutterstock
שייט תענוגות / צילום: shutterstock

בעשור האחרון גדל מספר התיירים הבוחרים בנופש באוניות השייט ב-30%. למעלה מ-27 מיליון איש מדי שנה מפליגים בכ-500 ספינות המשייטות ברחבי העולם. טרנד הקרוזים לא פסח על ישראל, כשמספר היוצאים לקרוזים גדל מדי שנה בהתאמה.

לאן אנחנו מפליגים? לפי נתוני ארגון חברות השייט הבינלאומי, הפלגות באזור האיים הקאריביים תופסות נפח של יותר מ-35%, לאחר מכן הפלגות בים התיכון מהוות כ-16%, כ-11% מהקרוזים מתקיימים באירופה ובים התיכון, 4.5% באזור אסיה, ושיעור דומה באלסקה.

החישוב הכלכלי באשר לתמורה שמעניקה חופשה באניית שייט צריך להיות כאל מלון הכול כלול ולרוב ברמה מפוארת - אבל לא תמיד. אל מחירי ההפלגה צריך להוסיף את מחירי הטיסה - נגזרת לא מבוטלת ממחיר החופשה הצפה; ואת האקסטרות שלא תמיד כלולות במחיר, למשל משקאות אלכוהוליים, סיורים מודרכים, פעילויות שונות באנייה ועוד. את הכול מומלץ, כמו תמיד, לבדוק מראש.

ואכן מנעד המחירים הוא עצום ויכול להתחיל בפחות מ-1,000 דולר לאדם ולטפס בהתאם לרמת הפאר ולמסלול האנייה. באשת טורס מצאנו קרוזים ב-1,800 דולר להפלגה של 10 לילות באיי יוון והים האדריאטי וקרוז ב-4,000 דולר ביפן. באיילה נסיעות מצאנו קרוז ב-3,200 דולר למשפחה באזור ספרד ואיטליה ל-7 לילות.

גם מבצעים לא חסר: כך לדוגמה מציעה MSC מחיר של כ-200 דולר לילד עד גיל 12, כשההורים משלמים כ-1,400 דולר לאדם. בנורוויג'ן קרוז ליין מציעים 50% הנחה לנוסע שני בתא, למזמינים עד סוף מארס, וילד שלישי ורביעי חינם בחלק מההפלגות.

הכלל בענף הקרוזים הוא שהזמנה מוקדמת מעניקה את מרבית ההטבות המתוארות, כשהזמנה מוקדמת תשקף פער של עשרות אחוזים לעומת הזמנה במועד סמוך להפלגה. במילים אחרות - תתחילו לחשוב קיץ 2019.

זאת ועוד, מעת לעת, ובהחלט בתדירות לא מספקת, חולפות במחוזתנו ספינות תענוגות שמעמיסות את הנוסעים הישראלים מהנמלים בחיפה או באשדוד, כך שרכיב הטיסה מתייתר מהחבילה. בחודש מאי תעגון האנייה "קריסטל סרנטי" בנמל אשדוד משם תמשיך לאיטליה. המחיר להפלגה כזו עומד על כ-2,500 דולר. עוד באזורנו - קרוז תור מציעה שייט על הנילוס במצרים וביקור בקהיר במחיר של 2,900 דולר לאדם.

האניות המתחרות על הנופשים מציעות היום גם יותר גימיקים לשיפור החוויה בלב ים, ממסלולי מירוצים עבור בפארקי מים משוכללים מופעים מפוארים, מסעדות גורמה ועוד.

ויש גם גימיקים לקהל הישראלים: MSC מציעה סיורים מודרכים בעברית ביעדים בהם האנייה עוגנת. חברת קרוז תור מציעה קרוז כשר בזווית המזון, חדרי תפילה ועגינה בשבת. קרוז כזה יעלה כ-3,600 שקל בפיורדים לדוגמה.