כ-10 בורסות זרות מתעניינות בשליטה בבורסה בת"א

רשימת המתעניינות כוללת כמה בורסות זרות מובילות, לצד בורסות אחרות, כגון בורסת ורשה, שראשיה פנו לעו"ד בישראל במטרה לבחון קיום עסקה מול הנהלת הבורסה המקומית ■ חתמו על הסכם סודיות

איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון
איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון

הליך המכירה של השליטה בבורסה בתל-אביב מתקדם, ונרשמת התעניינות ערה אך לא מחייבת מצד בורסות זרות. ל"גלובס" נודע כי קרוב ל-10 בורסות זרות חתמו על הסכם סודיות (NDA), במסגרת התעניינות ובחינות שהן מקיימות בדבר האפשרות לרכוש את השליטה בבורסה המקומית.

בימים אלה מקיימת הנהלת הבורסה באופן פנימי, ובהובלת המנכ"ל איתי בן-זאב, מגעים מול הגורמים הזרים שמעוניינים ברכישת השליטה בבורסה, מבלי להשתמש ביועצים חיצוניים או בבנקאי השקעות. ככל הידוע, חלק מהבורסות הללו הן בורסות גדולות ובולטות.

עוד נודע כי הרשימה כוללת כמה בורסות זרות מובילות, שהבורסה עניינה אותן, לצד בורסות אחרות, מובילות פחות, ובהן בורסת ורשה, שראשיה פנו לעורכי דין בישראל במטרה לבחון קיום עסקה למול הנהלת הבורסה בתל-אביב.

זה זמן שהבורסה מקיימת מגעים למכירת השליטה בה או לשיתוף-פעולה עם בורסות זרות. בין היתר נקשרו למגעים לרכישה או לשיתוף-פעולה הבורסות בטורונטו, בלונדון, בהונג-קונג, בסינגפור וגם באוסטרליה. בהקשר זה נדגיש כי לא כל מי שמעוניינת בשיתוף-פעולה מעוניינת לבחון רכישת השליטה.

נוסף על כך, יש עוד פניות מכמה גופים אחרים שאינם בורסות זרות, כגון קרנות השקעה, שמעוניינים לבחון את רכישת השליטה בבורסה המקומית. ואולם הבורסה, שמפוקחת על-ידי רשות ניירות ערך, הגדירה כי החיפוש אחר רוכש מתמצה בבורסה זרה או ברשת בורסות זרות, ולפי שעה אין כל כוונה להרחיב את ההגדרה ולמכור את השליטה בה לידי גורם שאינו בורסה זרה. בכל אופן, מדובר עדיין במגעים שאינם בשלב מתקדם ומחייב.

לפי שעה, נושא התמורה לא עלה על הפרק, אם כי השווי של הבורסה אינו צפוי להיות ההיבט המרכזי שלפיו תיקבע זהות הרוכש. זאת מאחר שהחוק שאפשר את שינוי מבנה הבעלות בבורסה קבע כי חברי הבורסה, שהם בעלי המניות הנוכחיים בה, יורשו ליהנות מרווחים ממכירת הבורסה רק עד לשווי בורסה של 500 מיליון שקל. לפיכך, נראה כי הפרמטר המשמעותי בבחירת הרוכש העתידי יהיה הערך המוסף של הרוכש, שיגביר את האטרקטיביות של שוק ההון המקומי לחברות ישראליות ואף זרות, כמו גם למשקיעים זרים.

ההליך שאותו מקדם בן-זאב נעשה בהמשך למנדט שקיבל לפני קצת יותר מחודש מבעלי המניות הנוכחיים - הבנקים ובתי ההשקעות שהם חברי הבורסה, שאישרו לו (בהתאם לבקשתו) לשמש כגורם מתווך בעסקה למכירת מניותיהם בבורסה לצד שלישי. למהלך נענו חברי בורסה שמחזיקים יחדיו בשיעור של 71.7% מהבורסה, מה שמאפשר מכירת גרעין שליטה מובהק בבורסה. מדובר בעסקת אופציה לתקופה של כ-3 חודשים, שתפוג ב-18 באפריל (נכון להיום).

ככל שהבורסה תאתר רוכש שיעמוד בתנאים שלה - עם עדיפות לבורסות זרות מרכזיות - הוא יוכל לרכוש אז את כל המניות שהחברים אישרו לבורסה למכור, או רק חלק (פרו-ראטה, בהתאם להיקף העסקה שתהיה). אם לא תהיה עסקה, אזי הבורסה אינה מחויבת לרכוש מניות מחבריה במסגרת הסכם האופציה, שהשווי שנקבע בו הינו המקסימלי עבור חברי הבורסה - 500 מיליון שקל.

מוקדם יותר השנה התייחס בן-זאב לעתיד הבורסה ואמר כי הנפקת מניותיה בבורסה בתל-אביב עצמה צפויה ב-2019. ככל הידוע, ההנפקה לא תתקדם בטרם תמונת השליטה בה תושלם - בין אם יהיה בעל שליטה דומיננטי ובין אם לאו.