פרסומים בארה"ב: ישראלים דנו איך לתמרן את קושנר

"וושינגטון פוסט": פקידי ממשלה בארבע מדינות לפחות – ישראל, סין, מקסיקו ואיחוד האמירויות דיברו, כיצד לנצל לרעה את חתנו של הנשיא על רקע קשייו הפיננסיים וחוסר ניסיונו במדיניות חוץ

ג'ראד קושנר/ צילום: רויטרס
ג'ראד קושנר/ צילום: רויטרס

ערב ביקורו הרשמי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בארה"ב, מפרסם "וושינגטון פוסט" האשמה סנסציונית: פקידי ממשלה בישראל - ובנפרד, לפחות בשלוש מדינות נוספות - דנו, בשיחות פרטיות, בדרכים שבהן יהיה אפשר לתמרן את ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא, יועצו הבכיר והאחראי על תיק חידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים, תוך ניצול קשריו העסקיים המורכבים, קשייו הפיננסיים וחוסר נסיונו במדיניות חוץ.

הדיווח מושתת על ראיונות עם פקידי ממשל בהווה ועבר, שמודעים לדיווחים מודיעיניים על נושא זה, לדברי העיתון.

שגרירות ישראל בוושינגטון מעדיפה לא להגיב בשלב זה.

על פי ה"פוסט", שלוש המדינות הנוספות שפקידיהן דנו - כל מדינה בנפרד - כיצד לתמרן את קושנר הן סין, מקסיקו והאמירויות הערביות המיוחדות. לא ברור אם ישראל והמדינות האחרות ניסו להוציא אל הפועל רעיונות שנדונו בשיחות הנפרדות שקיימו פקידיהן הרשמיים, אך המגעים שקיים קושנר עם פקידי ממשלות זרות מסוימות עוררו חששות אצל גורמים מסוימים בבית הלבן, לדברי העיתון.

המגעים האלה הם אחת מהסיבות לכך, שקושנר לא הצליח לקבל סיווג ביטחוני קבוע ברמה הגבוהה ביותר ונאלץ להסתפק בסיווג זמני, שעדיין איפשר לו לקרוא מסמכים "סודיים ביותר". אתמול פורסמו דיווחים שגם הסיווג הזמני נשלל ממנו והוא רשאי לקרוא רק מסמכים "סודיים", אך לא "סודיים יותר". כתב "גלובס" מציין, כי לא ברור כיצד יוכל קושנר להוסיף ולהחזיק בתיק הישראלי-פלסטיני בהעדר סיווג ביטחוני מתאים.

ליועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ה.ר. מקמאסטר, נודע שקושנר קיים מגעים עם פקידי רשות ממדינות זרות בלי לתאם פגישות אלה עם המועצה לביטחון לאומי, כמקובל, ובלי לדווח רשמית על מגעים אלה.

לדברי ה"פוסט", פרש מקמאסטר בדו"חות המודיעיניים היומיים שלו דברים שאמרו פקידי הממשלות הזרות זה לזה על שיחותיהם עם קושנר (לאחר שנפגשו עמו) לרבות התרשמויותיהם מנקודות התורפה שלו.

פקידי ממשל טראמפ, שביקשו לא לנקוב בשמם, אמרו לעיתון, כי כבר מתחילת שירותו של קושנר בבית הלבן רווחו שם חששות (מחוץ ללשכת הנשיא, כמובן), שחוסר הניסיון של קושנר בענייני ממשל וחובות עסקיו הפרטיים עלולים להיות נקודות תורפה שממשלות זרות ינסו לנצל כדי להשפיע עליו.

להתפתחויות האלה עלולות להיות השלכות משפטיות, אומר ה"פוסט". התובע המיוחד, רובט מולר, ביקש מאנשים שונים מידע על ההליכים שבהם השתמש קושנר כדי לקבוע שיחות שיחות עם מנהיגים זרים.

פקידים בבית הלבן היו מודאגים מכך שקושנר גילה "נאיביות" ושהיה "קל לסדר אותו" בשיחות עם מנהיגים זרים. לדברי העיתון, כמה ממנהיגים אלה אמרו, שהם רוצים לדבר אך ורק עם קושנר במישרין ולא עם פקידי ממשל מנוסים יותר.

לא היו בנמצא פקידי ממשל שנשאו על גבם חטוטרת של הסדרים עסקיים סבוכים וקשרים עם גורמים זרים כמו קושנר, אך מה שמשך את רוב תשומת הלב היתה התנהלותו בבית הלבן והתנהלות זו עוררה חששות כבדים שלא יעלה בידיו לקבל סיווג ביטחוני ברמה הגבוהה ביותר, סיווג שקושנר נדרש לו כדי לפעול בתחומי אחריותו, לרבות המו"מ הישראלי-פלסטיני ואמנות סחר בינלאומיות. ואכן, עכשיו ניטל ממנו סיווג זה.

כתב "גלובס" מציין, שהדלפת ההאשמות האלה היא חלק ממאבק פנימי בבית הלבן בין שני מחנות: המחנה של ג'ון קלי, ראש מטה הבית הלבן, שנאלץ להתמודד עם טענות שחלק מבכירי המטה שלו עובדים ללא סיווג ביטחוני קבוע, והמחנה של ג'ארד קושנר ואשתו איוונקה, שזועמים על מה שהם רואים כמאמציו של קלי להצר את צעדיהם בבית הלבן. קרוב לוודאי, שהסוכנות לביטחון לאומי צותתה לשיחות של פקידים זרים, ובהם ישראלים, ועתה נחשף המידע שהופק מציתותים אלה כנשק במלחמות הפנימיות.

פקידים בבית הלבן אמרו, שמקמאסטר הופתע מהגילויים על מגעי קושנר עם גורמים זרים. "כאשר נודע לו הדבר, הוא אמר שזה מוזר... משהו לא רגיל... לא ברור לו שיש תקדים לכם בממשלים קודמים". אחד מהפקידים אמר, שהוא שמקמאסטר אינו מודאג, אך הוא רוצה לקבל הסבר.

דובר מטעם פרקליטו של קושנר אמר ל"פוסט": לא נגיב על (דברי) מקורות עלומים שמוכרים שמועות מיד שניה וספקולציות מבחילות..."