קשיים או רק מו"מ? רשת דיסקרט לקניונים: "בעיה תזרימית"

בעלי רשת האופנה דיסקרט, ג'קו גבאי, פנה לקניונים בבקשה לדון בשכר הדירה שהרשת משלמת, בטענה כי נקלעה לתסבוכת ■ בשיחה עם "גלובס" הוא אומר: "החברה מרוויחה, והמטרה שלנו היא לנהל מו"מ עם הקניונים"

דיסקרט DISCREET / צילום: בר - אל
דיסקרט DISCREET / צילום: בר - אל

קשיים אמיתיים או משא-ומתן מול קבוצות הקניונים להורדת שכר הדירה? ל"גלובס" נודע כי רשת האופנה דיסקרט (DISCREET), שלחה אמש (א') מכתב לחלק מהנהלות הקניונים בהם היא פועלת, בו טוען מנכ"ל החברה,ג 'קו גבאי, כי "לאחרונה נקלעה החברה לבעיה תזרימית קשה", וכי הוא נאלץ לבטל את הוראת הקבע בתשלום לקניונים.

מנגד, היום (ב') הוא מנסה למזער את הרושם ואומר כי מדובר במכתב שהוא חלק ממשא-ומתן לשיפור התנאים של החברה בחלק מהקניונים.

במכתב בדבר "תשלום השכירות - חנות דיסקרט בקניון", ששלח גבאי לשורת קניונים, הוא כותב כי "לצערנו הרב נאלצנו לבטל את הוראת הקבע בעקבות המצב הקשה שנקלענו אליו בלית-ברירה. חברת דיסקרט קיימת מזה 32 שנה, ומעולם לא עצרנו תשלום או ביטלנו תשלום לכם או לכל גוף שהוא במשק", אמר ואז הטיל את הפצצה: "לאחרונה החברה נקלעה לבעיה תזרימית קשה".

לרשת האופנה דיסקרט יש כ-59 סניפים בפריסה ארצית. הרשת נמצאת בבעלות המנכ"ל, יעקב (ג'קו) גבאי. רשת דיסקרט פועלת גם במודל זכיינות, ובעבר אף נקשר שמה לרכישה אפשרית של הרשתות מתאים לי וג'אמפ - שלא יצאו לפועל.

גבאי פירט במכתב ששלח לקניונים כי החברה נקלעה לבעיה התזרימית ה"קשה" כתוצאה ממספר סיבות: "תסבוכת שנקלענו אליה שמקורה בלקוח גדול שסיפק סחורה ליפו-תל-אביב (רשת אופנה נוספת שקרסה לאחרונה, ש"מ), וכל הצ'קים בגין עבודתנו, בסכום של מיליוני שקל, חזרו; בעקבות המצב הכללי של ענף האופנה בארץ, הבנקים מקשים מאד ומצמצמים לנו אשראי מדי יום", הוסיף. משום אלה, גבאי הפציר בקניונים "לקיים פגישה באופן דחוף על-מנת למצוא ביחד דרכים לפתרון הבעיה".

גבאי, מנכ"ל ובעלי הרשת, אישר כי אכן שלח את המכתב האמור לקניונים, אך במקביל שלל היום לחלוטין את הטענות בשיחה עם "גלובס", וטען כי מדובר במשא-ומתן להורדת שכר דירה מול קבוצות הקניונים הקטנות יותר, שלא עדכנו את מחירי שכר הדירה, וכי הרשת במצב טוב.

לדבריו, "מליסרון ועזיראלי עדכנו מזמן את מחירי שכירויות ובאו לקראת השוכרים, למרות שבחוזה הייתה להן אופציה להעלות אותו. דווקא הקבוצות הקטנות יותר פחות מבינות את המצב ואת התקופה. המכתב שהעברנו למספר קניונים היה במטרה לשפר תנאים וכחלק ממשא-ומתן. החברה לא חייבת כסף לאף אחד ולא נמצאת בקשיים. לאחרונה, כחלק מהמצב הלא פשוט של השוק שאנחנו חלק ממנו, הזרמתי מכיסי כספים כדי לאזן התזרים, והכול במצב תקין. הקניונים הגדולים מבינים את זה ובאים לקראתנו ולקראת כל חברות האופנה הקטנות, ודווקא הקניונים הקטנים, שגם הם מתמודדים עם בעיות, מערימים עלינו קשיים. העברת המכתב לתקשורת חמור בעיניי ומהווה הכפשת שמי ושל החברה אותה ייסדתי לפני 32 בישראל ומייצרת הכול כחול-לבן".

הסיבות אותן מנה גבאי במכתבו לקניונים, ושבו לכאורה גילה את הקושי הגדול שבו נתונה הרשת שבבעלותו ושבניהולו, אינן ייחודיות רק לדיסקרט. כך, למשל, שוק האופנה חווה לאחרונה שורת קריסות של רשתות, בהן הוניגמן, סליו, מיש מיש ויפו-תל-אביב. הקושי גם עלה מדברים שאמרו ראשי רשתות ענק שדיברו על האתגר המיוחד שהמציאות מציבה בפניהם לאחרונה. מדובר בין היתר בגידול חד ברכישות אונליין, בעיקר מאתרי מכירות זרים, ובעלייה חדה בהיקפי הרכישות של הישראלים בחו"ל, גם הודות לטיסות המוזלות.

מגמות אלה שוחקות מאוד את ההכנסות של רשתות האופנה, שרבות מהן מחזיקות במערכי סניפים גדולים בשורה ארוכה של קניונים, שלטענת הרשתות לא מוזילים את שכר הדירה, שמאוד מכביד עליהן. מציאות זו צפויה להמשיך ולהכביד את רשתות האופנה, שמבנה ההוצאות שלהן בנוי על הרגלי הרכישה הישנים של הציבור בישראל, כאשר נראה כי הרגלים אלה השתנו באופן קבוע.

אך לא רק זאת, זה זמן שמדובר על כניסתה של ענקית האונליין האמריקאית אמזון לפעילות בישראל. כניסה שכזו מאיימת על כל השחקנים הקיימים בשלל תחומי פעילות במשק, ונראה שבמיוחד בתחום האופנה. אמנם מדובר גם בהזדמנות עבור הרשתות שישכילו לעבוד היטב עם ובאמצעות אמזון, אך לפי שעה מדובר בעיקר בחשש לעוד שינוי אדיר שצפוי לקרות בשוק האופנה, בדגש על רמת המחירים והצורך בחנויות פיזיות בפרישה ארצית.