באוצר עדיין מאמינים שאפשר לצאת מהמשבר הקואליציוני

אופטימיות זהירה באוצר לנוכח סימנים להתגמשות מצד המפלגות החרדיות בנושא התמיכה בתקציב המדינה

כחלון, אלאלוף, כץ וליצמן
כחלון, אלאלוף, כץ וליצמן

אופטימיות זהירה באוצר לנוכח סימנים להתגמשות מצד המפלגות החרדיות בנושא התמיכה בתקציב המדינה. במגעים שהתנהלו היום (ב') בזירה הפוליטית עלו הצעות פשרה שונות לגבי חוקי הפטור מגיוס שדורשים החרדים. בין היתר, עלתה האפשרות שהחרדים יסתפקו בשלב זה באישור חוקי הגיוס בוועדת השרים לענייני חקיקה, במקום הדרישה המקורית שעמדה על אישור מלא של החוקים בשלוש קריאות בחבילה אחת עם חוק תקציב המדינה.

שר האוצר, משה כחלון, אמר היום בפתח הישיבה של סיעת כולנו בכנסת כי "ללא תקציב מדינה אין לי מנדט ציבורי להמשיך לכהן כשר אוצר". לדבריו, חוק הגיוס הוא חוק מורכב וכבד שצריך להגיע בהידברות ובהסכמה בין כלל הגורמים, וכי החרדים עצמם תיארו את התקציב כתקציב חברתי וללא גזירות. "מי שרוצה לגרור את הציבור לבחירות מיותרות ורואה רק את טובתו האישית או המגזרית, עושה זאת על אחריותו בלבד. לכן אמרתי לראש הממשלה כי אם חוק התקציב לא יאושר במושב הנוכחי - ניאלץ לפרוש מהממשלה".

כחלון נפגש אתמול בלשכתו בתל-אביב עם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לפגישה שהסתיימה ללא תוצאות. ליצמן אמר לכחלון כי החלטת מועצת גדולי התורה לכרוך את אישור חוקי הגיוס עם חוק תקציב המדינה 2019 היא סופית. יחד עם זאת, באוצר שאבו היום עידוד מדיווחים בתקשורת החרדית על ריכוך מסוים בעמדות וגם ממסרים שהועברו מסביבתו של ראש הממשלה השוהה בארה"ב, שלפיהם לא יהיו בחירות מוקדמות.

בינתיים, המשיכו היום באוצר במאמצים לקדם את חוק התקציב וחוק ההסדרים הכרוך בו. בין היתר, נמשך הדיון המרתוני בוועדה המשותפת לוועדת החוקה ולוועדת הכספים לקראת אישור החלקים הפיסקאליים בחוק המזומן לקריאה שנייה ושלישית. כמו כן, נמשכו המגעים בין הרשויות המקומיות לנציגי האוצר למציאת פשרה שתאפשר להעביר בין 100 ל-300 מיליון שקלים מעודפי רשות שדות התעופה לעיריית לוד ויישובים הסמוכים לנמל התעופה בן-גוריון. על-פי הסיכום בין האוצר לרש"ת, המדינה אמורה לקבל ב-2019 סכום של 1.2 מיליארד שקל מעודפי הרשות, אך שר הפנים, אריה דרעי, הסתייג מהסיכום ודרש כי חלק מהסכומים יועברו לרשויות הסמוכות לנתב"ג.

בין הרפורמות והתוכניות הנוספות שאישורן מותנה בתקציב המדינה: מרבית חלקיה של תוכנית "נטו משפחה" של כחלון; תוכניתו של שר החינוך, נפתלי בנט, לקיצור חופשות בתי הספר; רפורמת ניוד החשבונות בין הבנקים; צעדים להקלת יבוא אישי ולצמצום הרגולציה ביבוא מוצרי תקשורת; וצעדים לצמצום מינויים פוליטיים ברשויות המקומיות.