המפכ"ל אלשיך: "עדי מדינה הם אחד הכלים החשובים להרתעה"

מפכ"ל המשטרה הצדיק היום בכנס שדרות את ההחלטה לחתום על הסכם עד מדינה עם ניר חפץ: "עד מדינה מספר את הסיפור, וככל שעדותו חזקה, יציבה, פתוחה - זה מחזק מאוד את התיק" ■ "סומך על היועמ"ש שהוא שוקל שיקולים משפטיים טהורים"

רוני אלשייך / צילום: אמיר מאירי
רוני אלשייך / צילום: אמיר מאירי

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, מצדיק את ההחלטה לחתום על הסכם עד מדינה עם ניר חפץ, איש סודם ויועץ התקשורת לשעבר של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושל שרה נתניהו.

אלשיך דיבר היום (ג') בכנס שדרות לחברה במכללת ספיר וחזר על הדברים שאמר בחודש ינואר האחרון פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ב"נאום עדי המדינה" בוועידת "גלובס" לעסקים. "אני אחזור על מה שפרקליט המדינה אמר - עדי המדינה זה אחד הכלים החשובים להרתעה גם של ארגוני פשיעה וגם של שחיתות ציבורית", אמר אלשיך.

לדברי המפכ"ל, "עד מדינה מספר את הסיפור, וככל שעדותו חזקה, יציבה, פתוחה, וכמובן כשיש לה סיוע בראיות חיצוניות - זה מחזק מאוד את התיק".

אלשיך הוסיף כי המבחן של המשטרה זה להוריד שחיתות, ולא להראות שאנחנו מצליחים להרשיע מישהו. "אם מה שנעשה לא מוריד את השחיתות, אנחנו לא נותנים את השירות לחברה", אמר.

לדברי המפכ"ל, מעבר לערך של בניית התיק וחיזוק הראיות, הערך של עד מדינה הוא גם ההרתעה. "אמנם זהו תוצר לוואי (של הגעה להסכמי עד מדינה. ח',מ'), אבל תוצר הלוואי הזה מאוד חשוב, ואם למשל ההישגים של משטרת ישראל בתחום ארגוני הפשיעה הושגו באמצעות עדי מדינה, אז אם כאשר נכנסו לתווך הזה ארגוני פשיעה במגזר הערבי שהאמינו שלא יהיה גיוס עד מדינה מהמגזר הערבי, ויש עד מדינה מהמגזר הערבי - זוהי הרתעה".

בתשובה לשאלה האם הוא יראה כישלון אישי במקרה שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לא יקבל את המלצות המשטרה בתיקי 1000 ו-2000, אמר אלשיך: "אני סומך על היועץ המשפטי לממשלה שהוא שוקל שיקולים מקצועיים, משפטיים טהורים. יש שיקולים שהוא צריך לשקול, ואנחנו לא. למשל, את האינטרס הציבורי. בשביל זה הוא שם. אנחנו שוקלים את חקר האמת ואת הראיות.. חוקרי המשטרה מסתכלים על מאגר הראיות, שואלים אם יש הסבר אלטרנטיבי ובודקים את ההסדר הזה. רק אז אפשר להגיע למסקנה שיש מספיק ראיות כדי להרשיע".