ליצמן מתעקש, כחלון רואה בחירות, ונתניהו רוצה קדנציה שלמה

ליצמן דחה את הצעת הפשרה לגבי חוק הגיוס, לפיה הוא יובא להצבעה סמלית בוועדת השרים ■ נתניהו בוושינגטון: "אני כבר נמצא בתוך חורשה של אקליפטוסים גבוהים. אף אחד לא יורד" ■ האוצר סגר עם גפני: להמשיך לקדם את חוק ההסדרים

בסביבת ראש הממשלה נתניהו היו ערים כל שעות הלילה בוושינגטון. כל הזמן עמדו אנשיו בקשר טלפוני עם הארץ וקיימו סבבים של שיחות עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שר התיירות יריב לוין ויו"ר הקואליציה דוד אמסלם. וגם שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר האוצר משה כחלון כיכבו שם.

ומי ימצמץ ראשון? זו השאלה.

האם כחלון וליברמן יסכימו שחוק הגיוס יעבור בניסוח כלשהו את מליאת הכנסת בקריאה טרומית או ראשונה בלבד? מדברים אפילו על הצבעה סמלית בוועדת השרים לחקיקה - רק כדי להשיג לסגן השר ליצמן סולם שבו יוכל לרדת מן העץ. בכולנו מציעים להאריך את מועד כנס החורף של הכנסת בשבוע (פורסם בראשית השבוע ב"גלובס") כדי לאפשר פתרון ביניים. אך ל"גלובס" נודע שסגן השר ליצמן מתבצר בעמדתו - ומתעקש על נוסח מלא של חוק הגיוס.

ראש הממשלה נתניהו ישב אתמול בלילה בוושינגטון לשיחה ממושכת עם העיתונאים שמסקרים את ביקורו והשיב גם לשאלות על המצב הפוליטי. נתניהו השווה את העץ שעליו טיפס ליצמן ליער שלם של אקליפטוסים. "אני לא עם עץ אחד פה שטיפסו עליו. אני כבר נמצא בתוך חורשה של אקליפטוסים גבוהים. אף אחד לא יורד", הוא אמר.

למרות התחושה, לפיה יש לנתניהו אינטרסים רבים לפזר את הכנסת ואת הממשלה ולרוץ לבחירות בשלב הזה, ראש הממשלה אמר אתמול לכתבים בצורה מפורשת שהוא אינו רוצה בכך. הוא חזר על הדברים האלה מספר פעמים: "אני מעדיף שהממשלה הזו תכלה את ימיה עד סוף 2019".

שאלנו אותו אם אמירתו ממשיכה להיות נכונה למרות מצב החקירות נגדו עם הצטרפותו של ניר חפץ לשורה הארוכה של עדי המדינה וכאשר כל השותפים הפוליטיים שלו תופסים את התנהלותו כמי שדואג אך ורק לאינטרס הפוליטי שלו עצמו. נתניהו השיב: "זה לא נכון. אני רוצה להמשיך עד סוף הקדנציה".

עם זאת, לשאלה מפורשת של "גלובס" על התאריך 26 ביוני כאפשרות ליום בחירות, בדיוק במהלך השבוע שבו מתוכנן להגיע לישראל הנסיך ויליאם לביקור ממלכתי ראשון אי פעם - התחמק ראש הממשלה ממתן תשובה ועבר לדבר על הקשרים החשובים בין ישראל לבריטניה.

אלא שבכל זאת עולה השאלה, מדוע ההליכה לבחירות כל כך מדאיגה, אם המצב של הליכוד ושל נתניהו בסקרים כל כך טוב? לשאלה זו השיב גורם בכיר בסביבת ראש הממשלה: "אפשר לדעת איך נכנסים למערכת בחירות, אבל אי אפשר לדעת איך יוצאים ממנה". מעניין שאת אותה דברים בדיוק אמר היום יצחק בוז'י הרצוג בתוכנית קלמן וליברמן ברשת ב'.

וביחס הפוך לגמרי לכמות שיחות הטלפון הטרנאסאטלנטיות שמתנהלות בין אמריקה למזרח התיכון ביממה האחרונה בניסיון לפייס את דעתו של ליצמן, נתניהו נראה אתמול כמי שנמצא במצב רוח מצוין יחסית להודעות שהגיעו מישראל. אחד מאנשי הצוות של ראש הממשלה סיפר שרק לקראת השעה 6 בבוקר (שעון וושינגטון) הוא העיר את ראש הממשלה עם המידע על גיוס ניר חפץ כעד מדינה. לדבריו, הוא המתין מהשעה 02:30 עד לאור ראשון כדי לוודא שבאמת מדובר בהסכם שנחתם ונסגר עם חפץ - אחד האנשים הכי מקורבים למשפחת נתניהו בעשור האחרון. במפגש עם העיתונאים נתניהו נשאל אם הנשיא טראמפ התעניין במצב החקירות נגדו ונתניהו הפטיר בקצרה כי "הנשיא לא התעניין בתיקים ובחקירות שלי ולא שאל שום שאלה על כך".

ומוושינגטון בחזרה לתקציב - ל"גלובס" נודע שעיקר הקושי הפוליטי נמצא אצל ליצמן. בליכוד ובמפלגות אחרות מוכנים להעביר את חוק הגיוס בצורה הצהרתית בלבד בוועדת השרים לחקיקה. לפי ההצעה של אנשי נתניהו לחרדים, כבר ביום א' הקרוב ניתן לכנס את הוועדה ולהצביע על ניסוח, אך לא מוכנים בשום פנים ואופן להמשיך עם החקיקה הזו תוך כדי ההצבעות על תקציב המדינה לשנת 2019. עכשיו הכדור נמצא במגרש של ליצמן. על פי כל המעשים שלו ושל מקורביו, נראה שהוא לא מעוניין למסור אותו. התנגדות של ליצמן טרפדה את כל הצעות הפשרה שעלו במהלך הלילה במגעים בין לשכת רה"מ, שר האוצר וראשי הסיעות הקואליציה.

נתניהו, ליצמן וכחלון / איור: גיל ג'יבלי
 נתניהו, ליצמן וכחלון / איור: גיל ג'יבלי

חוק ההסדרים מתקדם

גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי נכון להיום נראה כי הסיכוי להקדמת הבחירות גבוה יותר מהסיכוי להעברת תקציב המדינה בזמן. אולם, הניסיונות למציאת פשרה נמשכים כל העת. שר האוצר, משה כחלון, רמז אתמול כי יגלה נכונות להסכים לנוסח חוקי גיוס שיעברו את אישור היועץ המשפטי לממשלה ויאושרו בוועדת השרים לחקיקה. ואולם, כאמור, ליצמן הודיע הבוקר כי לא ייסוג מדרישתו לאישור החוקים בכריכה אחת עם תקציב המדינה, שאמור לעבור בכנסת בקריאה שנייה ושלישית לא יאוחר מה-15 למאי.

כחלון חזר היום על איומו המפורש אתמול לפרוש מתפקידו ומהקואליציה אם תקציב המדינה לא יעבור עד לתום מושב החורף של הכנסת ב-18 במאי (יום א'). כחלון אמר היום במסיבת עיתונאים במכון התקנים, כי "עד ליל הסדר יהיה לעם ישראל תקציב או שלא יהיה לו שר אוצר". בסביבתו של כחלון העריכו היום, כי יש אפשרות ממשית שמושב החורף יוארך בשבוע אחד על מנת לאפשר את קיום הפשרה בין כחלון וליצמן.

בתוך כך נודע ל"גלובס", כי חוק ההסדרים יאושר בוועדת הכספים של הכנסת עוד השבוע, כך סוכם אמש בין מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני. השניים נפגשו בלשכתו של גפני לפגישה שהסתיימה לקראת חצות.

חוק ההסדרים או התוכנית הכלכלית הוא המסגרת שדרכה מבקש האוצר להעביר שורה של שינויים מבניים במשק. החוק מוגש ביחד עם תקציב המדינה, כך שללא אישורו לא ניתן לאשר את התקציב - ולהיפך. במסגרת חוק ההסדרים הנוכחי ביקש האוצר להעביר מספר מועט יחסית של רפורמות ובהן הקלות על הייבוא האישי, שינויים בחוק התכנון והבנייה והעברת דיבידנד של 1.2 מיליארד שקל מרשות שדות התעופה. גם חלקים של תוכניות נטו משפחה, נטו תעשייה ותוכנית הסיעוד הלאומית נכללים בחוק ובהם הגדלת מענקי מס הכנסה שלילי והמרת שעות טיפול סיעודי בכסף. באוצר הדגישו כי רפורמת הסיעוד היא מהלך הדגל של ליצמן בתקציב הנוכחי.

חוק המזומן תקוע

לצד ההסכמה בנושא חוק ההסדרים, ממשיך האוצר להתכתש עם גפני בנושא חוק המזומן. האוצר מקדם את החלקים הפיסקאליים בחוק, שאמורים להניב לקופת המדינה חצי מיליארד שקל הכנסות ב-2019. באוצר מאיימים כי ללא אישור החוק יידרש קיצוץ רוחבי נוסף בתקציבי משרדי הממשלה, שכבר עברו קיצוץ מצטבר של 5% על מנת לאפשר את תוכנית הסיוע הנרחבות של כחלון ושותפיו. גפני והח"כים החרדים מתנגדים לחוק המזומן לאור ההסתמכות הרבה של המגזר החרדי על עסקאות מזומן.

בלחץ האוצר סוכם כי ועדה משותפת לוועדת חוקה חוק ומשפט ולוועדת הכספים תאשר את החלקים הפיסקאליים בחוק השבוע, אך בדיון היום התברר כי יהיה צורך בקיום ישיבה נוספת של הוועדה ביום ראשון. גפני הגיב בזעם על האפשרות הזו ואמר כי האוצר רוצה להעביר את החוק במחטף, כמו במס על דירה שלישית. "לא יהיה תקציב אם תהיה ישיבה ביום ראשון. שלא תעלו את זה על דל מחשבתכם", צעק בישיבת הוועדה.

מנכ"ל האוצר באב"ד טען כי גפני אחראי לעיכוב החוק במשך שנתיים בוועדת הכספים ודחה את הטענה כי החוק נולד ברגע האחרון. "השבוע זה השבוע האחרון שבו אפשר לקיים דיונים ועד יום ראשון הבא אנחנו אמורים לסיים את ההצבעות" אמר. "חוק ההסדרים מתחלק לשניים התוכנית הכלכלית והתוכנית הפיסקאלית. אין דרך לפצל או להוציא דברים פיסקאליים החוצה כי המשמעות היא שאנחנו לא מתכנסים למסגרות התקציב. ככל שלא יהיה תקציב עד ל-15 במארס שר האוצר הבהיר מה יהיו המשמעויות הפוליטיות. נעשה את המקסימום להגיע להבנות עם יו"ר ועדת הכספים, תוך הבטחה שהמסגרות הפיסקאליות לא נפגעות. אם זה לא יהיה נצטרך לחזור לשר האוצר ולומר לו שלא נוכל לבצע את התקציב".

בסביבת ליצמן מגיבים לפרסומים השונים: אין כל תיאום עם רה"מ על בחירות. ליצמן הביע היום הערכתו כי רה"מ רוצה בחירות - לאור העובדה שאינו מתאמץ מספיק לסיים את המשבר וכי הליכוד אינו מציג מתווה לפתרון - לו רה"מ היה רוצה היה פועל לכך יותר. ליצמן אינו רוצה בחירות אך לא יחשוש מהליכה לבחירות אם לא יעבור חוק גיוס מתוקן לפני אישור התקציב כפי הוראת מועצת גדולי התורה.