פרשת "ישראל ביתנו": ראש מועצת מגילות לשעבר, מרדכי דהמן, שהפך לעד מדינה, מסר עדות מפלילה על פאינה קירשנבאום סוגרים על קירשנבאום? "המזומנים הועברו לסגנית שר הפנים בארגזי תמרים ובאריזות מוצרי ים המלח"

האם הטבעת סביב הבכירה לשעבר מטעם מפלגת ישראל ביתנו מתהדקת? מרדכי דהמן, שעמד בראשות מועצת מגילות, סיפר כעד מדינה כיצד זכתה המועצה לתקציבי מדינה מישראל ביתנו * לדבריו, הכספים הועברו למועצה באמצעות דיונים "מכורים מראש" בחטיבה להתיישבות, שעסקו בחלוקת הכספים הקואליציוניים של מפלגתו של ליברמן * עוד טען: בתמורה העבירה המועצה, באמצעות לוביסט, מזומנים לקירשנבאום בהיקף של 20% מתקציבי המדינה שקיבלה מגילות

בשעה שכולם מדברים על עדי המדינה הנערמים ב"פרשיות נתניהו" (1000, 2000, 4000), עלה היום (ד') לדוכן העדים עד מדינה בפרשה שנחשבה עד לאחרונה לאחת מפרשות השחיתות השלטונית החמורות ביותר שנחשפו לכאורה - פרשת "ישראל ביתנו". על רקע הדרמות המשפטיות האחרונות ממשיך להתנהל כל העת משפטם של סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), ודוד (דאוד) גודובסקי, שהיה מנהל אגף הארגון של המפלגה, המואשמים כי ניצלו באופן ציני ומושחת את תפקידיהם כעובדי ציבור ואת כוחם ואת את שליטתם על תקציבי מדינה. זאת, כדי לדרוש שוחד ולקחת שוחד ממוסדות ציבוריים, מעמותות ומגורמים פרטיים.

במהלך חקירת הפרשה, גויס מרדכי (מוצי) דהמן, לשעבר ראש מועצת מגילות, כעד מדינה. דהמן חשף, בין היתר, את מנגנוני העברת הכספים שהעבירה מועצת מגילות למפלגת ישראל ביתנו באמצעות הלוביסט, ישראל יהושע, בתמורה לתקציבי מדינה (כספים קואליציוניים) שהוקצו מישראל ביתנו לטובת מגילות. יהושע, לפי כתב האישום, הוא שפעל להשיג את תקציבי המדינה עבור המועצה.

דהמן העיד היום על השיטות שבהן הועברו והוסוו כספי השוחד, על שטרות ומזומנים שהועברו בארגזי תמרים ומוצרי חברת "אהבה" כתשלום ללוביסט שדאג לתקציבים. כן העיד על "המשחק המכור" שבו התקיימו הדיונים בחטיבה להתיישבות על חלוקת כספים קואליציוניים של ישראל ביתנו - כאשר התוצאה שלהם ידועה לכולם מראש. "למרות שהיה קול קורא, ידענו מראש כמה כסף אנחנו צריכים לקבל. זה היה מתואם ביני לבין קירשנבאום ויהושע כמה (מועצת) מגילות מקבלת. יושבת שם חשבת של משרד האוצר, אבל הדיון הוא למראית עין. החשבת לא 'בלופ'", העיד דהמן.

הסיכום בין ראש המועצה ללוביסט

קירשנבאום מואשמת בהתניית מתן כספים קואליציוניים שהיו נתונים לשליטתה בכך שחלק מהכספים "יוחזרו" לה, למפלגתה או למקורבים לה. זאת, בצורת הטבות שונות מאותם גופים שבהם תמכה. לפי כתב האישום, קירשנבאום דרשה מדהמן, באמצעות הלוביסט יהושע, כי יעביר למטרה שהיא תגדיר סכום של חצי מיליון שקל. זאת, בתמורה לתמיכה שהעבירה קירשנבאום למגילות -מכספים קואליציוניים בסך 3 מיליון שקל. הכספים הועברו למגילות לכאורה דרך החטיבה להתיישבות שבהסתדרות הציונית העולמית, הפועלת מטעם ממשלת ישראל לטיפול ביישובים במרחב הכפרי. הכספים שקיבלה מגילות שימשו לקידום פרויקטים במועצה שבהם הייתה מעורבת החטיבה.

דהמן העיד במשך שעות ארוכות באולמו של השופט ירון לוי בבית המשפט המחוזי בת"א, שם מתנהל משפטם של קירשנבאום ואחרים המואשמים בקבלת שוחד. עדותו נפתחה ברקע להתקשרות עם הלוביסט יהושע ובחשיפת אופן העברת הכספים ממועצת מגילות לקירשנבאום ואופן התשלום ליהושע, שכלל העברות כספים במזומן בדרכים יצירתיות במיוחד: באמצעות ארגזי תמרים תוצרת מגילות, ובאמצעות אריזות מוצרי ים המלח של מפעל "אהבה".

דהמן נחקר 25 פעמים במשטרה. בחמש החקירות הראשונות כחשוד, ובשאר החקירות כעד מדינה. בראשית עדותו, ביקש התובע בתיק, עו"ד ד"ר מאור אבן חן, מדהמן שיסביר את ההבדל בין חמש חקירותיו הראשונות, ל-20 החקירות שבאו בהמשך. "ההודעות הראשונות היו, לצערי, הודעות שאינן אמת. אחרי החתימה על הסכם עד מדינה אמרתי רק את האמת", אמר דהמן. עוד הוסיף כי כחלק מהסכם עד המדינה שעליו חתם, נאלץ לסיים את תפקידו כראש המועצה.

לפי כתב האישום, הרקע לאירועים שבהם היה מעורב דהמן, היה סיכום בין דהמן ליהושע, שלפיו בגין השגת תקציבי המדינה עבור מועצת מגילות, יקבל יהושע ממועצת מגילות תשלומים בהיקף כספי נרחב. תשלומים אלו אכן הועברו ליהושע, כאשר חלק ניכר מהם העביר לו דהמן במזומן. יהושע הבהיר לדהמן, כי אותם תשלומים במזומן נחוצים, שכן הוא מעבירם לעובדי הציבור שאמונים על העברות התקציבים למגילות.

"חשבתי שאין לי ברירה"

בפתח עדותו היום תיאר דהמן כיצד "תקציב מועצת מגילות ב-2003 עבר שינוי: שר האוצר היה בנימין נתניהו, אברהם פורז היה שר הפנים, וקוצץ 1.5 מיליארד שקל מתקציב משרד הפנים. ההשלכות היו הקטנת תקציב המועצה מהמענק השנתי ועד 2008 לא יכולנו לעשות שום פרויקט למועצה הן מבחינת פיתוח והן מבחינת פעילות שוטפת. מ-2009 ועד ל-2014 (התפוצצות הפרשה) התקציבים הקואליציוניים מכלל משרדי הממשלה גדלו".

דהמן תיאר את הרקע שהוביל אותו לבקש תקציבים למועצה, באמצעות יהושע, ושהוביל אותו למערכת היחסים השוחדית. לדבריו, "המועצה היא קטנה מאוד, יש בה 1,500 תושבים. אני הייתי ראש המועצה הראשון והקמתי אותה. עיקר התקציב הגיע ממשרד הפנים שהכיר בזה שמדובר במועצה קטנה שצריכה לגדול".

לשאלה ממי ביקש תקציבים, השיב דהמן, כי ראשי רשויות שהכיר הפנו אותו לישראל יהושע, הלוביסט. "איתו יצרתי הסכם שלפיו הוא היה מגייס כספים למועצה", אמר והוסיף כי נאמר לו "שיש ליהושע קשרים במשרדי הממשלה השונים, שהוא מצליח לגייס תקציב, אבל צריך לשלם לו". עוד העיד דהמן, כי "ישראל (יהושע) הציע במסגרת העבודה שהוא יגייס כסף ושנשלם לו 20% בגין כספים קואליציוניים לתשתיות. היה אסור לנו לשלם באחוזים, קראנו לזה בשם 'יועץ לצמיחה דמוגרפית'... זה היה ריטיינר חודשי של 12 אלף שקל, והיה גם תשלום במזומן באחוזים מהתקציבים שקיבלנו".

לשאלת עו"ד אבן חן "מה הבנת מיהושע? הוא אמר לך שהוא צריך את הכסף במזומן", השיב דהמן: "הוא אמר לי שהכסף הזה נועד לתשלום לכל מי שהוא עבד מולו". עוד הסביר דהמן: "התשלום במזומן היה לפי מה שקיבלנו: לדוגמה, אם באותה שנה קיבלנו 2 מיליון שקל אז 20% מזה, כ-350 אלף שקל, הועבר לו".

השופט לוי שאל את דהמן "במעטפות?", ודהמן השיב בשלילה והסביר: "מרגע הבקשה ועד שמגיע הכסף עוברת כחצי שנה, ואת המזומן העברתי ליהושע אחרי שהכסף מגיע. הדרך הוסוותה באריזות של מוצרי מפעל אהבה וסארגזי תמרים". לשאלת השופט "מי עוד ידע על זה" ענה דהמן "הגזבר" (גזבר המועצה), והוסיף "הרגשתי לא נוח, אבל חשבתי שאין לי ברירה".

לשאלת אבן חן "כיצד פעל יהושע לקבלת כספים למגילות?", תיאר דהמן את המסלול כך: "הוא היה פונה למשרד התיירות ולמע"צ במכתבים ובו פירוט הסכומים, ואחרי שתיאר לי כמה כסף יוכל להשיג - ביקש ממני את רשימת הסעיפים התקציביים הנדרשים. לדברי יהושע, הוא היה הולך עם זה לקירשנבא, (אז) סגנית שר הפנים, נותן לה את מספרי הסעיפים, ולדבריו זה יגיע לוועדת הכספים של הכנסת. יהושע ידע פחות או יותר מתי זה יגיע, מה הסכום שיאשרו - כמעט תמיד הייתה הלימה בין הסכום שביקשנו לסכום שהוועדה אישרה לבסוף - והם היו מעדכנים".

"כולם ידעו מראש את הסכום"

לשאלה מה השתנה בדרך הפנייה לחטיבה להתיישבות ובדרך קבלת התקציב, אחרי שנוצר הקשר עם יהושע, השיב דהמן: "מ-2009, אחרי יהושע, היו מגיעים כ-10 מיליון שקל מהחטיבה, חוץ מהתקציב הרגיל שנתון להחלטות הממשלה. לפני כן היו יושבים עם מנכ"ל (החטיבה להתיישבות) ומתוך נגזרת התקציב - מקבלים את הסכום. אחרי (שהתחלנו לעבוד מול יהושע - מ' ר' ו-א' ל"ו), הייתי מגיש רשימה של הסעיפים (התקציביים), מספרי התקנות, ושולח לקישנבאום במכתב עם עותק סמוי ליהושע שהיה הולך עם זה ודואג שהיא תקבל את המכתב".

באשר לקשר בין החטיבה להתיישבות לקירשבנאום העיד דהמן, כי "היו"ר והמנכ"ל של החטיבה להתיישבות היו מטעם ישראל ביתנו - דני קריצ'מן וירון בן עזרא המנוח - והם דאגו לתקציב החטיבה הקואליציוני. היו"ר והמנכ"ל אמרו לי בפגישות איתם שהם יודעים הסכומים (המבוקשים), ומעודכנים".

אבן חן הקשה על העד ושאל: "איך קירשנבאום יכולה לוודא שהכסף המובטח יגיע למגילות ולא למקום אחר? הרי החטיבה מעבירה תקציבים לפי קול קורא - מעין מכרז - שמפרסמת, ואליו יכולים לגשת גופים שונים"; ודהמן השיב: "ידענו מראש כמה כסף אנחנו צריכים לקבל. זה היה מתואם ביני לבין קירשנבאום ויהושע כמה מגילות מקבלת, וגם החטיבה ידעה מראש את הסכום כאמור, וכשהיה דיון על צמיחה דמוגרפית למשל - קיבלנו".

"זה בעצם משחק מכור", העיר השופט לוי ודהמן ענה: "כן. כדי שיגיעו כספים לאן שצריך, יושבת שם חשבת של משרד האוצר, אבל הדיון הוא למראית עין. החשבת לא 'בלופ' הזה ולא מעדכנים אותה. אני יודע את זה מניסיוני כראש רשות 22 שנה". עוד הסכים דהמן עם הערתו של השופט לוי, כי "כל שבעת-שמונת חברי הוועדה הפנימית של החטיבה להתיישבות, האחראית על חלוקת התקציבים, למעט החשבת של משרד האוצר, יודעים מראש מה צריך להחליט". בין חברי הוועדה - מנכ"ל החטיבה להתיישבות, הסמנכ"ל ומי שאחראי על צמיחה דמוגרפית.

בהמשך שאל אבן חן את העד: "מה קירשנבאום אמרה לך על העבודה עם יהושע? ודהמן השיב: "הייתה לי פגישה איתה במועצה, היא אמרה לי שאמשיך לעבוד עם יהושע ושלא אדאג. אחרי הפגישה במועצה יצאנו לסיור בכל מיני אתרים במועצה כדי להראות לה את המקומות שהעבודה בוצעה בהם".

באשר להעברות הכספים שבוצעו מהחטיבה להתיישבות למועצת מגילות, שאל השופט לוי את דהמן: "את כל הסכומים האלה קיבלתם בעקבות הקשר עם ישראל יהושע?", ודהמן השיב: "כן. קיבלנו 10 מיליון שקל, מתוך זה שילמנו לו קצת פחות מ-2 מיליון שקל במזומן".

מסלול כספי השוחד

"קירשנבאום הורתה לראש המועצה להעביר לה מאות אלפי שקלים באמצעות תשלום חודשי לאתר רוסי"

העדות של מרדכי (מוצי) דהמן, לשעבר ראש מועצת מגילות שהפך לעד מדינה בפרשת "ישראל ביתנו", רלבנטית לאחת ההסתעפויות בפרשה. במסגרת כתב האישום מיוחסות לפאינה קירשנבאום, לשעבר סגנית שר הפנים מטעם מפלגת ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן, עבירות שוחד והלבנת ההון. זאת, בשל אירועים שקרו במהלך 2013, אז פנתה לכאורה קירשנבאום לדהמן - באמצעות הלוביסט ישראל יהושע - ודרשה את חצי מיליון השקלים בתמורה לתמיכה שתעניק למועצה מתוך כספיה הקואליציוניים של מפלגת ישראל ביתנו.

בהמשך, כך על-פי האישום, הורתה קרישנבאום לדהמן לשלם סך של 250 אלף שקל לאתר "יזרוס", כלי תקשורת בשפה הרוסית. בסופו של דבר, לפי האישום, הועבר ל"יזרוס" ממועצת מגילות, לבקשתה של קירשנבאום, סכום של 236 אלף שקל.

לפי כתב האישום, בפגישה בין דהמן לנציג יזרוס סוכם, כי התשלום ליזרוס יעבור דרך חברת "תיירות קומראן" השייכת לקיבוץ קליה שבמועצה. בכתב האישום תואר כיצד ההסכם לתשלום חודשי ליזרוס, בסך 10,000 שקל, נחתם למורת רוחו של נציג לזרוס, "אשר טען בפני דהמן, כי סיכם עם קירשבנאום כי ישולם ל'יזרוס' סכום גבוה יותר". מספר חודשים לאחר חתימת ההסכם האמור, דרשה קירשנבאום מדהמן, באמצעות יהושע, להגדיל את הסכום החודשי המשולם ליזרוס ב-5,000 שקלים נוספים. לטענת המדינה, "'תיירות קומראן' המשיכה לשלם ל'יזרוס' אף לאחר מועד סיום ההסכם, והתשלום נפסק בדצמבר 2014, עת החלה החקירה המשטרתית הגלויה בפרשה".

וכך מסכמת המדינה את קשרי קירשנבאום-מגילות-יזרוס בכתב האישום: "קירשנבאום לקחה מדהמן שוחד שהתקבל אצל 'יזרוס', בהיקף של 236 אלף שקל, ביודעה שכספי השוחד ניתנים לה בעד פעולות הקשורות בתפקידה כעובדת ציבור".

התובע, ד"ר מאור אבן חן, ביקש מדהמן לספר על ההתקשרות של מועצת מגילות עם אתר "יזרוס", ודהמן גולל את הרקע להתקשרות. "התקיימה פגישה עם ישראל יהושוע שאמר לי שנקבל תקציב קואליציוני (של ישראל ביתנו - מ' ר' ו-א' ל"ו) של 3 מיליון שקל, והדגיש בפניי שמתוך הסכום הזה - 2.5 מיליון הוא יקבל, שזה 20%, וה-500 אלף הנותרים ילכו לשימושה של פאינה; 240 אלף מתוך ה-500 ילכו לאתר 'יזרוס', ואני צריך לשלם להם ישירות את הכסף, באמצעות הסכם שנעשה איתם. את השאר לטובת פאינה.

"אמרו לי שבהמשך יגידו לי מה לעשות עם זה. אלכס גולדנשטיין מאתר 'יזרוס' סיפר לי שהוא עוסק בפרסום למגזר הרוסי, וזה יתאים מאוד לים המלח ולאתרים... לי לא היה כל צורך בזה, זה היה לצורך התשלום לחוב של ישראל ביתנו".

"הוראות מפאינה"

דהמן הוסיף ואישר בעדותו את העובדות המתוארות בכתב האישום, שלפיהן הייתה דרישה להגדיל את הסכום החודשי שהועבר ל"יזרוס".

"גולדשטיין (מהאתר 'יזרוס') ביקש ממני סכום של 20 אלף שקל בחודש. עדכנתי את יהושע. הוא אמר לי להתחיל בסכום נמוך יותר של 10,000 לחודש, ואמר שאקבל בהמשך הוראות מפאינה. הכיוון היה שבסופו של דבר נשלם לו 240 אלף שקל. לא סיפרתי את זה לרכזת התיירות של המועצה, כי זו לא באמת הייתה התקשרות שמיועדת לפרסום. זה היה תשלום כחלק מההתחשבנות עם ישראל (יהושע) ופאינה (קירשנבאום)".

ראש המועצה לשעבר דהמן העיד עוד, כי גזבר המועצה קרא לו לנתק את הקשרים עם אתר "יזרוס" ואמר לו "להרחיק את הדבר הזה, כי הוא לא אמיתי". לדברי דהמן, הגזבר הציע לו לבצע פרסומים (למועצה - מ' ר' ו-א 'ל"ו) באמצעות אתר קומראן, ששייך לקיבוץ קליה ומצוי בתחום של מגילות. על הרקע הזה תהה השופט לוי: "ואיך אתה מסביר לו שאתה מפיל עליו חוזה (עם אתר יזרוס') שהוא לא צריך?", ודהמן השיב: "אמרתי לו שיש משהו קטן שצריך לשלם כדי שימשיכו להגיע כספים"; השופט הקשה: "אתה אומר לו שאתה רוצה לעשות משהו פיקטיבי"; ודהמן השיב: "כן, כדי שכספים ימשיכו להגיע. ואז נחתם חוזה מול קומראן".

בהמשך שאל התובע מטעם המדינה את עד המדינה: "מה קרה ליתרת הכסף מתוך החצי מיליון שקל שישראל (יהושע) אמר לך שצריך להעביר לקירשנבאום?"; ודהמן השיב: "על פי בקשתו של יהושע העברנו לו את הכסף במזומן. זה היה כ-160 אלף שקל".

מלכה רדוזקוביץ' ואלה לוי-וינריב