בוגי יעלון בקמפיין מימון המונים; האם נתניהו וליברמן מתואמים?

גם אורלי לוי-אבקסיס תצטרך לגייס בקרוב כסף ■ שר החינוך נפתלי בנט ציין הבוקר כי המשבר במערכת הפוליטית הוא משבר מדומה, וכי הוא למעשה נמצא באפלה ואינו יודע אם רה"מ מעוניין בבחירות או לא

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: לע"מ, קובי גדעון
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: לע"מ, קובי גדעון

שר הבטחון לשעבר משה בוגי יעלון הקים מפלגה והודיע שהוא מתמודד על ראשות הממשלה ובסרטון וידאו קצר בו הודיע על ההתמודדות אמר ״אין לי חברים טייקונים. אין לי עיתון משלי ואין לי ערוץ משלי ואני צריך אתכם…. ראו בכך השקעה חשובה על עתידכם ועתיד ילדכם״ אמר יעלון וצירף לקטע הוידאו הפניה לאתר מימון המונים בו הציב יעד של גיוס חצי מליון שקל. לפי החוק בישראל, כל גיוס תרומות, גם בסכומים הקטנים ביותר חייב דיווח למבקר המדינה. כאשר מועמדים מגייסים תרומות הישר לחשבון בנק יעודי אין עמלת תיווך של אתר אינטרנטי.

במקרה של גיוס תרומות מן הסוג של קמפיין המונים ברשת, ניתן לאסוף סכומים קטנים יותר ובקצב מהיר יותר.

יעלון אמר בוידאו שלו ״מנהיג לא חייב להיות מוניפולטור, ספקולטור וקומבינטור בשביל להוביל מדינה. להפך. צריך להיות מנהיג ומנהיגות זה לא פוליטיקה, אלא לדעת לאן רוצים לנווט. לא לפי הרוח, אלא לפי המצפן…. אני מבטיח לכם מנהיגות נקיית כפיים וישרה״ אמר יעלון במה שיהיה קו הקמפיין שלו. מנהיג ביטחוני עם ניסיון מצד אחד, ויושרה מן הצד השני. יצויין שבמרבית הסקרים שהוכנו עד היום יעלון לא עובר את אחוז החסימה, רף שהורם בחקיקה לקראת הבחירות לכנסת ה 20 ואינו מאפשר יותר (כמעט) למפלגות חדשות להיכנס לכנסת.

אחד מן התורמים לקמפיין גיוס הכספים של יעלון הוא אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי. נפתלי, שמוביל הפגנות נגד משיכת הרגליים של היועץ המשפטי לממשלה בנושא חקירות ראש הממשלה מזה שנה וארבעה חודשים - תרם ליעלון 100 שקל, לצידם של תורמים אחרים. חלק מן התורמים נותרו אנונימיים באתר התרומות, אך כאשר המידע ירשם לפי חוק באתר מבקר המדינה, שמותיהם יחשפו.

גם חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס הודיעה לפני מספר ימים על הקמת מפלגה חדשה והתמודדות לכנסת הבאה, ואף היא ניצבת בפני אתגר דומה. מצד אחד דמות ציבורית בולטת ומוכרת ומן הצד השני, קושי לפרוץ את החסם הגבוה שהועלה ביזמת מפלגתה לשעבר ׳ישראל ביתנו׳ בעיקר כדי לחסום את כניסת המפלגות הערביות לכנסת.

באשר לשר הבטחון ליברמן, בזירה הפוליטית מתקשים להאמין שהחלטותיו - להתנגד באופן משמעותי להצעת חוק הגיוס - נעשו ללא תיאום עם ראש הממשלה נתניהו. בשני הצדדים, נתניהו וליברמן, הדבר מוכחש אך לשני הפוליטיקאים הללו רקע עשיר של תיאומים וריבים מדומים במשך עשרות שנים. מדי שנה או שנתיים הם נפרדים לכאורה (ואף מדברים זה על זה באופן משפיל וחריף) ולאחר מכן חוזרים לתאם עמדות ביניהם. ליברמן עבר לאווירת קמפיין החל מהצעות חוק המרכולים ובכל התקופה שהחוק עבר, הגיע לאשדוד בשבת בבוקר כדי להוכיח את הצורך בכלכלת-השבת, והוא ממשיך בשבועות האחרונים עם התבצרות בנושא חוק הגיוס לצה״ל.

שר החינוך נפתלי בנט ציין הבוקר (בראיון לרשת ב׳) שהמשבר במערכת הפוליטית הוא משבר מדומה ושהוא למעשה נמצא באפילה ואינו יודע אם ראש הממשלה מעוניין בבחירות או לא: ״צה״ל מגייס יותר ויותר חרדים ולכן זה לא הסיפור, לא ליברמן ולא הגיוס. כל מי שעיניו בראשו רואה שחוק הגיוס החדש הוא מחמיר יותר מבחינת החרדים, ולכן זה אמור היה להיות מקובל על ליברמן״.

בנט ציין שהוא עשה ניסיונות גישור במהלך השבוע האחרון, אך הצדדים מחפשים תנאים יותר מגבילים ולכן מדובר בדינמיקה של בחירות.