לוקר: "התייעלות פנימית תפעולית - כורח המציאות"

לוקר לחברי הדירקטוריון של התעשייה האווירית: ההתייעלות לא תפסח גם על ההנהלה ■ לפני כשנה וחצי עזבו את התעשייה האווירית יותר מ-800 עובדים

הראל לוקר  / צילום: איל יצהר
הראל לוקר / צילום: איל יצהר

נמשכים השינויים הארגוניים בתעשייה האווירית: דירקטוריון החברה אישר בישיבתו האחרונה מיום חמישי את ביטול תפקיד סמנכ"ל התכנון והבקרה בחברה וכן איחוד פעילויות בתחומי התפעול, הרכש והלוגיסטיקה. לצד אלה, הדירקטוריון, בראשות הראל לוקר, אישר מינוי של בעל תפקיד חדש בחברה בדרג של סמנכ"ל, שיהיה אמון על תחום הטכנולוגיות ועל פעילות המחקר והפיתוח (מו"פ).

גורמים בחברה אמרו ל"גלובס" כי ההחלטה על מינוי סמנכ"ל חדש לטכנולוגיה ומו"פ התקבלה על רקע הצורך בניהול אסטרטגי של כלל הפעילויות שלה בתחומים אלה, שבם החברה משקיעה מיליארדי שקלים לטובת פיתוח של מאות מערכות עתידיות. בעל תפקיד זה יהיה כפוף לסמנכ"ל האסטרטגיה של החברה, האלוף (במיל') נמרוד שפר שמונה לתפקיד באחרונה. מדובר במינוי שזכה לשבחים רבים בקרב גורמים בתעשיות הביטחוניות, שכן שפר כיהן בעבר בתפקידים בכירים בחיל האוויר, מצוי בעסקי הליבה של התע"א ובתפקידו האחרון בצה"ל שימש בתפקיד ראש אגף התכנון.

בעקבות החלטת הדירקטוריון אמרו בתע"א כי איחוד הפונקציות בתחום התפעול, הרכש והלוגיסטיקה נועדו לייעל את פעילות הנהלת החברה - תוך התמקדות בתחומי פעילות דומים מתחת לקורת גג מרכזית אחרת, וזאת תוך צמצום של כפילויות והתייעלות. זאת, בהמשך לשורה של שינויים שעליהם החליט הדירקטוריון במהלך החודשים האחרונים. במרכז שינויים אלה, איחוד של שלוש החטיבות האזרחיות בחברה לחטיבה אחת שתיקרא "חטיבת תעופה", והליכים למינוי של סמנכ"ל לפעילות החברה בארה"ב, החלפת מנכ"ל חברת הבת שלה בארה"ב ועוד.

באחרונה הודיע מנכ"ל החברה, יוסי וייס, כי יסיים בקרוב את כהונתו, וזאת עם הגיעו לגיל פרישה. בתע"א מתכוונים להוביל צוות בראשות היו"ר לוקר לאיתור של מנכ"ל חדש: "הצעדים שעליהם החליט הדירקטוריון הם צעדי המשך למהלכים הרבים של שינוי והתאמת הפעילות של התעשייה האווירית לשווקים הגלובליים התחרותיים שבהם היא פועלת", אמר יו"ר החברה, הראל לוקר: "בהיותה חברת ההייטק הגדולה בישראל, שמעסיקה כ-10,000 מהנדסים והנדסאים והוצאות המו"פ שלה מסתכמות בכ-3 מיליארד שקל בשנה - מיקוד המחקר והפיתוח ושילובו באסטרטגיה העסקית של החברה, לצד התייעלות פנימית תפעולית - הם כורח המציאות. ההתייעלות לא פוסחת על הנהלת החברה".

יצוין כי בעבר נמתחה ביקורת חריפה על הנהלת התע"א, בעיקר מצד ועד העובדים, על ריבוי של סמנכ"לים שמכהנים בה וזאת, על רקע היקף ההכנסות הזעום שלה - שהוביל בין השאר לפני כשנה וחצי לגיבוש תכנית התייעלות שבמסגרתה פרשו משורות החברה יותר מ-800 עובדים. בקרב עובדי התע"א קיים חשש כבד כי יישום התוכנית לאיחוד החטיבות האזרחיות יוביל לפיטורים של עובדים רבים נוספים.

חיים כץ כבר לא יו"ר הוועד אבל מקפיד להגיע לגיבושון של החברה

על רקע המתיחות בין ועד העובדים של התעשייה האווירית לבין הנהלת החברה, בילו בסוף השבוע עשרות מבין חברי מועצת העובדים של החברה בגיבושון בכפר בלום.

בגיבושון, שהתקיים במשך כל סוף השבוע הוזמנו גם כמה מגמלאי הוועד אך בין הדמויות הבולטות שנראו בו גם היו"ר המכהן, אהוד נוף, היו"ר לשעבר שמכהן בתפקיד שר העבודה והרווחה, חיים כץ, ובנו, יאיר כץ, חבר ועד שעל פי הערכות צפוי להתמודד על ראשות הוועד.

באחרונה המליצה המשטרה להעמיד לדין את כץ האב והבן ואת נוף, כמו גם חברים נוספים בוועד וזאת בשל מעורבותם לכאורה בפרשת השחיתות שנחקרה במהלך השנה האחרונה בתעשייה האווירית.

על רקע ההמלצה להגיש נגדו כתב אישום, אפסו הסיכויים שהנהלת התעשייה האווירית תאריך את משך תקופת עבודתו של נוף בחברה, שכן הוא צפוי להגיע בקרוב לגיל פרישה. עוד טרם פורסמו המלצות המשטרה, נוף בחן אפשרות להאריך את תקופת העסקתו בתעשייה האווירית כדי שיוכל להמשיך לכהן בתפקיד יו"ר הוועד.

גורמים שמקורבים לוועד העובדים העריכו בימים האחרונים כי על רקע המצב החדש שאליו הוא נקלע באחרונה, ייתכנו בחירות כלליות לוועד במהלך החודשים הקרובים. בתעשייה האווירית מועסקים כ-15,000 עובדים. להערכת אותם גורמים, יאיר כץ עשוי להתמודד על תפקיד היו"ר וייתכן שגם חבר הוועד, חיים אזולאי שנחשב אופוזיציונר לכץ, יגיש את מועמדותו לתפקיד.

את תגובתו של נוף לא ניתן היה להשיג היום. בלשכתו של שר העבודה והרווחה כץ אישרו ל"גלובס" את השתתפותו בגיבושון בכפר בלום.