אקזיטים | פודקאסט

"יזמים שעשו אקזיט והפכו למשקיעים לא עושים השקעות טובות"

02/07: יזהר שי, קרן קיינן • אחרי שהקים ומכר שני סטארט-אפים כיזם, עבר יזהר שי לעבוד כשותף בקרן ההון סיכון שהשקיעה באחת החברות שמכר ■ כיום הוא שותף-מייסד בקרן קיינן פרטנרס ישראל ונחשב לאחד המשקיעים המעורבים בסצינת היזמות המקומית

יזהר שי / צילום: איל יצהר
יזהר שי / צילום: איל יצהר

"אני מציג את עצמי ומגדיר את עצמי קודם כל כיזם סטארט-אפ. הקמתי כמה חברות וחלקן גייסו כסף מקרנות הון סיכון, וחשוב לי כמשקיע הון סיכון לזכור תמיד מאיפה באתי, כי כשאני משוחח עם יזמים זה עוזר לי מאד להתחבר למצב המנטלי שבו הם נמצאים, וכמובן לעבוד איתם לאורך זמן ולעזור להם בצורה הטובה ביותר".

יזהר שי יודע על מה הוא מדבר. בעשורים האחרונים כיהן כשותף במספר סטארט-אפים, הקים שניים, ואף הוביל לאקזיט מוצלח שתי חברות, שאחת מהן נמכרה ב-50 מיליון דולר לפי ההערכות. לאחר מכן הצטרף לקרן ההון סיכון קיינן פרטנרס, עד שהקים בשנת 2014 את הפעילות הישראלית של הקרן, יחד עם שותפו אהוד לוי. בנוסף, בעשור האחרון הוא כותב את הטור "בעיטת קרן" ב"גלובס".

בראיון לפרק השביעי של "עוד פודקאסט לסטארטאפים" מסביר שי מדוע נפנה לעסוק ביזמות. לדבריו, "מי שיודע שהוא יזם ו'חייב' להקים סטארט-אפ - המלצתי אליו היא: לך תקים משהו. נכון שהאמא הפולניה צודקת ועדיף לעבוד בחברה גדולה או בסטארט-אפ מבוסס, כי כך לא מסכנים דברים באופן משמעותי. אולם, מי שיש לו אופי של יזם, יהיה לו מאוד קשה להתמודד עם מציאות כזו.

"לא סתם רואים יזמים שכבר מכרו סטארט-אפ אחד, שניים או אפילו יותר, מקימים עוד חברה ועוד חברה - זה לא בגלל הכסף; זה בגלל שיזמות כוללת הרבה עליות וירידות, אך היא קודם כל דרך חיים".

היית גם יזם וגם משקיע, זה עוזר לך בתפקיד?

"האמת היא שיזמים ש'עברו צד' והופכים למשקיעים לא בהכרח עושים השקעות טובות יותר. מבחינה סטטיסטית, אין לכך שום הוכחה. אז נכון שיזמים אוהבים יותר לעבוד עם משקיעי הון סיכון שהיו בעברם יזמים ומבינים יותר לליבם - אך מבחינת התוצאות, בסופו של דבר, זה לא בהכרח טוב יותר לשני הצדדים".

למרות זאת, שי לוקח חלק מאד אקטיבי בסצינת היזמות המקומית, ומעורב בה עד מאד. הוא המקים של קהילת היזמים "אצטדיון הסטארט-אפ" (המונה למעלה מ-42 אלף חברים נכון לינואר 2018) ומייסד תוכנית הרדיו "הייטק בפקקים", המשודרת מדי שבוע ברדיו הבינתחומי.

"הקמנו את הפעילויות הללו כדי לייצר מקום בו אפשר לשתף חוויות, אתגרים ובעיות", הוא מבהיר את הרציונל. "כיום הקהילות שלנו צומחות מבפנים, עם הרבה מאד אינטראקציה בין היזמות והיזמים שנמצאים על הפלטפורמות שלנו. אנחנו גם עושים אירועים - ויוצא שעולם האונליין והאופליין מתחברים להם. יש לי פה גם אינטרס אישי: זכיתי כך להכיר המון אנשים טובים".

בתור מישהו שהיה גם יזם וגם משקיע, מהם האינטרסים הצולבים והנוגדים בין משקיעים ויזמים?

שי: "משקיעי הון סיכון רבים בישראל מנסים לעטוף את התפקיד שלהם בכל מיני ניירות מתקתקים, ומסבירים שאנחנו שם בשביל היזמים. הכל נכון - אבל בסופו של דבר משקיעים צריכים להרוויח כסף. שותפים בקרנות הון סיכון לוקחים למעשה כסף של אחרים, וצריכים לייצר עליו תשואות, זו המטרה - ומי שאומר אחרת, חוטא לה.

נכון, אנו כמשקיעי הון סיכון מייצרים את התשואות הללו בדרך שהיא, בסופו של דבר, נהדרת: אנחנו מעודדים חדשנות, ומעניקים ליזמים את האפשרות להגשים חלום ולהעסיק אנשים. אולם, סיטואציה בה יזם לא מבין מראש את האינטרס של המשקיע שלו, עלול בסופו של דבר ליצור מצבים לא נעימים ולפגוע באחד מהצדדים לאורך הדרך".

כיצד משקיעים חושבים, ואיך מגייסים כסף מקרנות? כיצד הפעילויות של שי וקיינן פרטנרס עוזרות לו להבין את היזמים? ומה למד מלהוביל שתי חברות לאקזיט? כל התשובות לשאלות אלו ועוד - בפרק השביעי של "עוד פודקאסט לסטארטאפים".

**

"עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תום בר-אב, מנהל השיווק והאקו-סיסטם ב-MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס)