הרובוטים יגזלו את פרנסתנו? מכונת הקלישאות של יאיר לפיד

יו"ר יש עתיד מציע לאזרחי ישראל לשכוח מהשחיתויות והחקירות, ולהיערך ליום שבו הרובוטים יגזלו את פרנסתם ■ למרבה הצער, הוא נשאר ברמת האמירות הבנאליות במקום להציע פתרונות אמיתיים ■ דעה

יאיר לפיד. "יש להם 700 מיליון שקל להסכמים קואליציוניים" / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד. "יש להם 700 מיליון שקל להסכמים קואליציוניים" / צילום: תמר מצפי

ביום שישי האחרון, ממש לפני כניסת השבת, העלה יו"ר יש עתיד יאיר לפיד פוסט ארוך לפייסבוק. הוא ניסה לקשור בין המהפכה התעשייתית החדשה, שתתרחש בקרוב כאן בישראל, לבין מדיניות תומכת הייטק שתנקוט ממשלה בראשותו, אם וכאשר תקום.

אם זמנכם קצר, אחסוך לכם את הקריאה: לפיד לא הצליח לחדש במשהו. הוא כתב כמעט 2,900 מילים שכללו הרבה מאוד ציטטות קלישאתיות של אנשים חכמים ומחקרים מעמיקים, ושילב בהן תובנות ואמירות חסרות משמעות אמיתית. את הכול הוא ניסה לעטוף בטענה המתנשאת משהו, שבזמן שאחרים עוסקים בפוליטיקה קטנה ותככנית, הרי שהוא, מנהיג מפלגה ואיש חזון, עוסק בדברים שבאמת חשובים לאזרחי ישראל.

"על מה דיברנו בחודש האחרון? חקירות, עדי מדינה, משברים קואליציוניים, להב 433, כתבי אישום, ראש הממשלה נתניהו נגד המשטרה ובתי המשפט. מה המשותף לכל אלה? הם לא באמת נוגעים בחייהם של אזרחי ישראל. הם מעסיקים רק פוליטיקאים שעסוקים בעיקר בעצמם", כך נפתח הפוסט.

הופתעתי במקצת, במיוחד לאור העובדה שבשבועות האחרונים שמעתי את אנשי יש עתיד מתראיינים ללא הפסקה בנושאים הבאים: משברים קואליציוניים, כתבי אישום, להב 433, ראש הממשלה נתניהו נגד המשטרה ובתי המשפט. נראה שחברי מפלגתו של לפיד לא הפנימו שמה שבאמת מטריד את האזרחים זה, על פי חבר הכנסת לפיד, ש"ישראל צועדת לקראת מהפכה תעשייתית חדשה. המהפכה הזו יכולה לגרום לאחד משני הדברים - או שתאבדו את המשרה שלכם, או שתרוויחו הרבה יותר".

הכול נכון, הכול מובן מאליו

אחרי הפתיחה הזאת פונה לפיד להסביר את עובדות החיים בעתיד המתרחש ובא: הטכנולוגיה מכניסה יותר ויותר אוטומציה לחיינו. אנשים רבים פוטרו כבר ורבים עוד יפוטרו בעקבות כניסת הרובוטים לחלקים רבים מחיי היומיום שלנו. כמו שמכונות הגבייה במגרשי החניה גרמו לפיטוריהם של השומרים בבוטקה בכניסה למגרשים, כך יאבדו את משרתם אלפים בענפים כמו עריכת דין, הנהלת חשבונות וכמובן מקצועות תעשייתיים. אבל אל חשש, קוראים יקרים. יש אפשרות ליצירת מאות אלפי משרות חדשות בשכר גבוה, כך לפיד: "יש לנו תכנית כזו. היא שאפתנית, היא מעשית, והיא תעבוד. למרבה הצער, נראה שאנחנו הגוף הפוליטי היחיד שעוסק בנושא. הממשלה עסוקה כל כך בעצמה שאיש לא עושה דבר למול המהפכה העולמית הצועדת לכיווננו. אם מדינת ישראל תמשיך לא לעשות כלום, לא יהיה כלום".

לפיד מצטט מחקרים, מזכיר שאמזון עורכת ניסויים בחנויות ללא מוכרים, מביא דוגמאות מתעשיית הרכב ומעולם הרפואה, משכנע אותנו שהאיום אכן ממשי. רק דבר אחד הוא לא עושה, יאיר לפיד, בפוסט שלו לקראת מנוחת השבת: הוא לא מספר לנו איך ממשלה בראשותו, שכן תעסוק בדברים שחשובים לנו (נתניהו, כמה אירוני, קרא לזה פעם "החיים עצמם") תמנע את הפיטורים של כולנו בגלל ניצחון המכונה על האדם. "כדי שזה יקרה, ישראל צריכה אסטרטגיה כלכלית-טכנולוגית בהירה ובעלת חזון", כותב לפיד, אבל לא מציע לנו פתרון מעשי כלשהו, אלא אם ההצעה הבאה מפילה אתכם מהרגליים: "מה שמדינת ישראל צריכה לעשות - והיא אחת המדינות היחידות בעולם שיש להן את הכלים לעשות זאת - היא להעצים את התהליך שבו אנחנו הופכים ממדינת ייצור למדינת מחקר ופיתוח".

המניפסט ממשיך באוסף של דברים שאין עליהם עוררין: המדינה צריכה להשקיע יותר בחינוך, בהשכלה גבוהה, בקשר בין האקדמיה לבין התעשייה, בהחזרת מוחות מחו"ל למולדת, בעידוד המחקר המדעי. הכול נכון. צריך לעודד השקעות בהייטק הישראלי ולהכשיר עובדים רבים ככל האפשר לעבור למשרות הייטק. ובכל זאת, צריך לסייג: לפיד כנראה לא שמע שלא רק עורכי דין יוחלפו בידי מכונות, אלא גם מתכנתים, מהנדסי חומרה, אנשי בקרת איכות ומעצבי גרפיקה. הרובוטים יעשו את העבודה באופן יעיל יותר והרבה יותר בזול, והעובדים האנושיים יוחלפו באותו קצב מהיר ואכזרי.

אחרי ששכנע אותנו לעבוד בהייטק, מספר לנו חבר הכנסת לפיד ש"פריחתן של חברות ישראליות סביב נושא המכוניות האוטונומיות היא דוגמה מצוינת נוספת לכך שבכל סיכון יש הזדמנות. לישראל לא היתה בעבר דריסת רגל בתעשיית הרכב המסורתית, אבל כבר היום פועלים בה כ-450 סטארט-אפים העוסקים ברכב האוטונומי". זוהי אכן עובדה נכונה, גאווה ישראלית אמיתית ומוצדקת, רק שהיא לחלוטין לא קשורה לאיום הרובוטים שבו עסקינן. למעשה, הצלחת התעשייה הזו תגרום לפיטוריהם של עוד עשרות אלפי נהגים מקצועיים, כאן בישראל. איך בדיוק מציע לפיד להיערך לכך?

האדם שמניף טרקטור ינצח

לקראת סיכום דבריו מציין לפיד ש"מכונות חושבות הן עדיין רק מכונות". ולכן, כמה משמח, יש לבני האנוש יתרון מסוים, פה ושם. לפיכך מציע יו"ר יש עתיד שהממשלה תכוון את המשק לשניים-שלושה נושאים שבהם יש לנו אינטרס לאומי וגם יתרון מובהק. ענפי הסייבר, רובוטים ורחפנים, ייצור אנרגיה, טכנולוגיות מזון - כל אלה מובאים כדוגמאות למיקוד אסטרטגי של מדינת ישראל בתחום ההייטק. הכול נכון וראוי. אבל איך זה יפתור את הבעיה שהוצגה אי שם לפני כ-2,800 מילים, כשהתלוננו שהפוליטיקאים שלנו עוסקים בחקירות ובשחיתויות במקום להציל לנו את פרנסתנו מפני הרובוטים?

"אין דרך לשנות כיוון של מדינה שלמה בלי תשתיות ממשלתיות, ראייה רחבה ואסטרטגיה ברורה", מסכם יו"ר יש עתיד. אלה שוב מילים כלליות, שבעיקר ממחישות שהנושא קרוב יותר לליבו של לפיד משחיתויות הפוליטיקאים, מהאיום על שלטון החוק, מהערעור על יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית ומעוד כמה דברים קטנים "שמעסיקים רק פוליטיקאים שעסוקים בעיקר בעצמם".

"זהו הדבר שאנחנו עוסקים בו בימים אלה, זוהי הבשורה שאנחנו רוצים להביא לכלכלה הישראלית", מסיים הפוסט. כאיש הייטק, לא נותר לי אלא לקבל את דבריו בשמחה רבה ובאמונה עמוקה. התמונה המחוברת לפוסט, אדם המניף טרקטור בשתי זרועותיו החשופות בעוד ראשו נישא למעלה בגאון, מחזקת את אמונתי בצדקת הפתרון של לפיד, גם אם לא הצלחתי לרדת לשורש דבריו. המסר הוא, מן הסתם, שמי שמניף טרקטור במו ידיו אל מול השמש הבוערת מבעד לשקיעה המקסימה, האדם החזק הזה לא יוכרע על ידי רובוט חסר לב. כי מותר האדם מהמכונה, גם אם קרא כמעט 3,000 מילים מיותרות לפני מנוחת השבת.