בנק הפועלים מגדיל את חלקו בחברת החיתום פועלים אי.בי.אי

הבנק רכש מאי.בי.אי 10% מהמניות ב-17 מיליון שקל - דיסקאונט של 37%

עופר גרינבאום / צילום: תמר מצפי
עופר גרינבאום / צילום: תמר מצפי

בית ההשקעות אי.בי.אי חתם על העסקה למכירת 10% ממניות חברת החיתום שבשליטתו, פועלים אי.בי.אי , לידי שותפו בחברה - בנק הפועלים, תמורת 17.2 מיליון שקל. לאחר העסקה יחזיקו אי.בי.אי, שמנוהל על ידי עדו קוק, ובנק הפועלים בכ-30.5% ו-29% מחברת החיתום, בהתאמה.

העסקה, שנחתמה אתמול, נעשית לפי מחיר של 9.2 שקלים למניה, בניכוי 55.2 אגורות למניה בגין דיבידנד של 11 מיליון שקל, שיחולק על ידי פועלים אי.בי.אי בשבוע הבא. מדובר על פניו בדיסקאונט של כ-37%. פועלים אי.בי.אי נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-295 מיליון שקל.

השלמת העסקה תיעשה בתוך שבעה ימי עסקים ממועד קבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים. אישור זה צפוי להינתן, לאחר שבנק ישראל כבר אישר את העסקה.

במסגרת העסקה קיבל הבנק זכות הצטרפות לאי.בי.אי, אם ימכור החזקות, כשבית ההשקעות מצדו קיבל זכות סירוב ראשונה לרכישת מניות הבנק בחברת החיתום (אם הבנק ימכור מעל 5% במצטבר ממניותיה). לבנק אופציה מותנית למכור את המניות לבית ההשקעות.

פועלים אי.בי.אי חוותה שנה מטלטלת: בספטמבר האחרון נחתה על החברה מכה, כשצמד יועצי ההנפקות הזרות, רפי ליפא וגל עמית, ששיתוף-הפעולה הפורה עמם הניב לפועלים אי.בי.אי את עיקר ההכנסות והרווחים בשנים האחרונות, הודיעו על הפסקת שיתוף-הפעולה בין הצדדים. בד-בבד, הודיע המנכ"ל הוותיק והמוערך של חברת החיתום, ארז גולדשמידט, על עזיבתו לטובת הקמת חברת חיתום חדשה יחד עם ליפא ועמית, ואליו הצטרפו גם הסמנכ"לים אילן מוסנאים ונדב זיו.

בתגובה מהירה לעזיבות, שגרמו בזמנו לקריסה של יותר מ-50% במניית החברה (שמאז התאוששה קמעה), ביצעה פועלים אי.בי.אי מהלך מפתיע משל עצמה, כש"חטפה" לחברה המתחרה, לאומי פרטנרס חתמים, את בכיריה שלה - המנכ"ל עופר גרינבאום והסמנכ"ל שי נבו. בינואר מונו גרינבאום ונבו לתפקידי המנכ"ל והסמנכ"ל בפועלים אי.בי.אי.

פועלים אי.בי.אי סיכמה את שנת 2017 עם תוצאות שיא, לצד חוסר הוודאות באשר ליכולתה להמשיך ולצמוח גם בשנים הבאות בהיבט של הנפקות החוב של החברות האמריקאיות. החברה רשמה הכנסות של 88.5 מיליון שקל מפעולות חיתום והפצה, המשקפות צמיחה של 48% בהשוואה ל-2016. הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-50.5 מיליון שקל - נתון המשקף זינוק של 84% לעומת 2016.