סיליקום איבדה שליש משוויה עקב ביטול החוזה הגדול בתולדותיה

קרוב ל-135 מיליון דולר נמחקו אתמול משווי השוק של חברת הטכנולוגיה הישראלית

סיליקום / צילום: שירי חביב ולדהורן
סיליקום / צילום: שירי חביב ולדהורן

קרוב ל-135 מיליון דולר נמחקו אתמול (ג') משווי השוק של חברת הטכנולוגיה הישראלית סיליקום , המספקת פתרונות לקישוריות של רשתות תקשורת, כשהמניה צנחה ב-30.6%, לשווי של 306 מיליון דולר. אם לוקחים בחשבון את המשך הירידה במניה במסחר המאוחר בוול סטריט - עוד כ-16.4% - הרי שמשווי החברה התאדו אתמול לא פחות מ-185 מיליון דולר, והיא נפלה לשווי של 256 מיליון דולר. סיליקום דיווחה אתמול שחוזה-התכנון (Design-Win) הגדול ביותר בתולדותיה, שעליו דווח לפני שנה, לא ייצא אל הפועל. יש לציין שהירידות במניה החלו עוד לפני הדיווח הרשמי, והתגברו אחריו.

הלקוח, ענק מתחום מחשוב הענן ששמו לא פורסם, החליט לבטל את פרויקט תשתית הענן שכלל גם הזמנות של מוצרי סיליקום. הלקוח הודיע לסיליקום שהביטול אינו קשור למוצרים, לפיתוח או לתמיכה של סיליקום, שהיו ללא רבב. סיליקום מציינת שיש לה מספר הזמנות רכש פתוחות מצד הלקוח, שיועדו לאספקה ברבעון הראשון והשני, והחברה בוחנת כעת את השפעת החדשות על התוצאות של רבעונים אלה, כמו גם על התוצאות בעתיד. תחזית החברה לרבעון הראשון היא להכנסות של 30-31 מיליון דולר, צמיחה של 20% מהרבעון המקביל. נזכיר שסיליקום העריכה בתחילה שחוזה התכנון יניב לה הכנסות שנתיות של מעל 30 מיליון דולר, והעלתה את התחזיות ל-75 מיליון דולר החל מ-2019.

"אנחנו כמובן מאוכזבים מהחלטת הלקוח, אך מעודדים מההצלחה הטכנולוגית של מוצרים מורכבים במיוחד שפיתחנו עבורו: הצלחה שיצרה הערצה משמעותית לסיליקום מצד אנשי הלקוח הגדול ושותפיו", מסר מנכ"ל סיליקום, שייקה אורבך. "אנחנו מקווים למנף את האמון בזה להזדמנויות משמעותיות נוספות עם הלקוח ושותפיו".

אילן שטרק, מנהל דסק נכסים גלובליים ומט"ח בבנק ירושלים, מציין שמחזור המסחר אתמול כלל 1.8 מיליון מניות לעומת ממוצע של 58 אלף. לדבריו, החוזה שבוטל משמעותי מאוד, והיקפו הכולל היה עשוי להגיע למעל 75 מיליון דולר, כשהכנסותיה השנתיות של סיליקום ב-2017 עמדו על כ-125 מיליון דולר. "בעת ההודעה על החוזה, סיליקום ציינה כי התחזית שלה להכנסות מהחוזה מתבססת על ההנחה שתצליח להשיג נתח של 50% מהפרויקט. לאחרונה היא עדכנה כי ממה שידוע לה, הלקוח לא הצליח למצוא ספק נוסף שיעמוד בביצועים הנדרשים ובמחיר", מוסיף שטרק. "כעת, ייתכן מאוד שעל רקע האיכות והמורכבות הגבוהה של המוצר, סיליקום תקבל הזמנות מחברת אחרות ומשותפיו של הלקוח שביטל את החוזה, ונותר להמתין לעדכון של החברה בדבר השפעות הביטול על תוצאותיה הכספיות".

עדיין "קנייה", אך מחיר היעד נחתך

בבנק ההשקעות Needham חתכו את מחיר היעד למניה מ-90 דולר ל-50 דולר, אך נותרים בהמלצת "קנייה" וממליץ לרכוש את המניה על רקע "תגובת היתר" במחיר המניה. האנליסט אלכס הנדרסון כתב שמדובר ב"חדשות רעות - אך לא הכול אבוד", כהגדרתו. להערכתו, הלקוח כבר רכש מסיליקום ציוד תמורת 30 מיליון דולר והמחיר אליו צנחה המניה במסחר המאוחר, משקף במלואו את אובדן הלקוח וכעת יש פוטנציאל לאפסייד בפעילויות אחרות של החברה.

המפסידים הגדולים "על הנייר" מהנפילה אתמול היו זהר זיסאפל, שמחזיק 20.5% ואיבד כ-27 מיליון דולר משווי ההחזקה שלו, ו-Wellington, שמחזיקה כ-6.6% - אובדן של 8.7 מיליון דולר מהשווי.