היום הקשה של רני צים בבורסה: גופים קשורים להנפקה הזמינו יותר ממחצית המניות במכרז המוסדי

צים סנטרס נאלצה לקצץ בשליש את השווי שלפיו הנפיקה את מניותיה ■ בהנפקה ראשונית של עדיקה נמכרו מניות ב-37 מיליון שקל

רני צים/ צילום: ענבל מרמרי
רני צים/ צילום: ענבל מרמרי

חברת המרכזים המסחריים צים סנטרס של רני צים השלימה שלשום את השלב המוסדי בהנפקה הראשונית של מניותיה (IPO), שבו הבטיחה גיוס של 48 מיליון שקל. זאת, לאחר קיצוץ מאסיבי של שליש בשווי שלפיו הונפקה (מ-300 מיליון שקל ל-200 מיליון שקל "לפני הכסף"). נוסף על כך, נאלצה החברה, המפעילה מרכזי מסחר באזורי פריפריה, לוותר על הנפקת אג"ח מתוכננת בשל הריביות הלא-אטרקטיביות מבחינתה שהציע השוק.

אף שהצליח להיכנס לבורסה בתל אביב בתקופה מאתגרת לענף מרכזי המסחר (שבאה לידי ביטוי בצניחת מניות החברות הפועלות בענף בחודשים האחרונים), היה רני צים מאוכזב, ככל הידוע, מהשווי שקיבלה החברה שבבעלותו. עם זאת, לנוכח הודעה משלימה שפרסמה החברה אמש, מתברר כי צים צריך להיות אסיר תודה לתמיכתם המאסיבית של גופים הקשורים למפיצים ולחתמי ההנפקה, שהזמינו 43% מהמניות בשלב המוסדי ואפשרו את השלמתו.

כך, החתם שהוביל את ההנפקה, ווליו בייס, הזמין מניות בהיקף של כ-11.5 מיליון שקל - כרבע מסך הכסף שגויס. עוד עם הגופים הקשורים שהזמינו מניות, נמנים ברק קפיטל, חתם נוסף בהנפקה, שהזמין מניות ב-3 מיליון שקל, וכן החברה המרכזית למשקאות קלים של משפחת ורטהיים, זכיינית קוקה קולה, המחזיקה בנתח מחברת ווליו בייס, שהזמינה מניות בכ-3.5 מיליון שקל.

שם מעניין נוסף, שאינו קשור למפיצים ולחתמים, ושלקח גם הוא חלק בהנפקת המניות של צים סנטרס, הוא דודי עזרא, בעל השליטה ביצרנית, יבואנית ומשווקת המזון נטו אחזקות, שבאמצעות החברה הבת ביכורי שדה דרום שיווק (העוסקת ברכישת, מכירת והפצת פירות וירקות טריים) רכש מניות צים סנטרס בהשקעה של 6 מיליון שקל. נזכיר כי רני צים היה בעבר בעלי רשת הסופרמרקטים "כמעט חינם", שנמכרה בהמשך ליינות ביתן. לצד אלה ומשקיעים נוספים, בין הגופים המוסדיים שלקחו חלק בהנפקה היו גם אנליסט, הכשרה חברה לביטוח, מיטב דש וכרמים.

עדיקה השלימה את השלב המוסדי

הודעה משלימה דומה פרסמה הבוקר חברת האופנה המקוונת עדיקה, שהשלימה גם היא שלשום בהצלחה את השלב המוסדי בהנפקת מניותיה הראשונית, שכלל מכירת מניות בכ-37 מיליון שקל.

הדיווח של עדיקה, הפועלת אף היא בסביבה מאתגרת של קשיים בעסקי רשתות האופנה, מעלה כי הגופים הקשורים שלקחו חלק בשלב זה, היוו כ-11% מרוכשי המניות, וכללו בעיקר את החתם ברק קפיטל שהשקיע (ישירות ובאמצעות שותפות אמטרין) כ-4.5 מיליון שקל.

רשימת הגופים שלקחו חלק בשלב המוסדי כוללת, בין השאר, גם את בתי ההשקעות אקסלנס ומיטב דש, חברות הביטוח הפניקס, הראל וכלל ביטוח, וגם קרן נוקד של רועי ורמוס ושלומי ברכה. מחצית מהגיוס של עדיקה נעשה באמצעות הנפקת מניות וכמחצית באמצעות הצעת מכר של בעלי מניותיה, בראשות המנכ"ל והמייסד, דדי שוורצברג, ובעלת השליטה, קבוצת האופנה גולף.

הגופים הקשורים להנפקת צים סנטרס
 הגופים הקשורים להנפקת צים סנטרס