ביג אין ג'פן

איך נראה שלב מימוש הרווחים הנוכחי בשוק המניות היפני?

בורסת טוקיו / צילום: שאטרסטוק
בורסת טוקיו / צילום: שאטרסטוק

לא מזמן, הרחבתי בפורום זה, על עוד חלק מן הדומינו הכללי סביב בעיית החוב, זה המגיע מן הצורך של המדינות להקטין, ולבסוף לעצור לחלוטין, את אמצעי התמרוץ שבאו אחרי הקטסטרופה של 2007-9. אותה הרחבה כוונה לחלק היפני. אז, הסתכלנו על הסימנים המעידים לבאות דרך פריזמת זירת מטבע החוץ הגלובלי, דהיינו דרך החור של המנעול הנקרא דולר-יין.

אחת מתופעות הלוואי של הכתיבה ההיא הייתה בקשה של חלק מקוראי לראות את הנעשה בזירה המנייתית היפנית, דרך מדד המניות העיקרי שלהם, מדד הניקיי-225. ולכן, הפעם נעשה ניתוח טכני קצר של אותו מדד מנייתי חשוב גלובלית, ובהמשך כמה מילים על הסיבות האפשריות למה שמוצג.

ובכן, הנה לפניכם גרף שבועי של המדד:

משה-שלום-ניקיי-20-03
 משה-שלום-ניקיי-20-03

לפני שנתחיל לטפל באלמנטים הטכניים גרידא נאמר מיד שמדיניות התמרוץ היפנית שמה דגש כבד במיוחד על עניין ההרחבה הכמותית, דהיינו העברת מזומנים למשק דרך מנגנון רכישת אג"חים, אבל שמה דגש עוד יותר גדול על החלשת המטבע, היין, כאמצעי לקידום התעשיות לייצוא, אשר נחשבו תמיד בעלות פוטנציאל כלכלי הרבה יותר מעניין מאשר הכלכלה המקומית המשרתת ציבור מזדקן והולך.

לכן, היה זה אך טבעי שחולשת היין, בליווי פתיחות גדולה בשוק העבודה, יהוו אלמנטים חיוביים לשוק המניות, וזה אכן מה שקרה עד אמצע 2015. ואז הגיעה האכזבה מן ה-Abenomics, וחזרה של היין להתחזקות, יחד עם המשך קיום צמיחה קטנה אצל הלקוחות הפוטנציאלים של יפן. תוצאה: תיקון טכני מטה עד 14760.

סיום התיקון, ובמיוחד האווירה החיובית עקב הגעתו של טראמפ לשלטון בארה"ב, יצרו את המהלך המגמתי העולה האחרון, לכיוון השיא התקופתי של 24165. ועכשיו, כמה נקודות טכניות מעניינות לגבי החלק האחרון של אותו חיוב:

■ הוא לווה באינטנסיביות חיובית גדולה, המצויה בדרך כלל בסיום מהלכים ארוכי טווח (1 סגול),
■ החלק הזה (מ-19365 ועד 24165) היה מלווה גם בכניסה מאסיבית של הון, כפי שאינדיקאטור ה-CMF מציג היטב ב-2 סגול,
■ כמו כן, ניתן להבחין שהמומנטום ב-3 סגול, השיג אז שיא חדש, מעל זה שהיה באמצע 2015,
■ ולבסוף, ניתן לראות שלקראת הסיום, ראינו פריצה של הגבול העליון של התעלה העולה אשר תחמה את המחיר מאז תחילת המהלך.

כל זה מייצר תמונה של התלהבות טיפוסית של סיום מגמה.

ומאז? כמעט כל החלקים אשר מניתי נהפכו על פיהם:

המחיר ירד בחדות, יצא כסף, והמומנטום נשחק לכיוון אזור ה-0. אבל, שימו לב שהמחיר יצר תחתית כפולה מינורית סביב אזור התמיכה של 20695, המשמש גם כאזור הימצאות הממוצע הנע 200 יום (בירוק), וגם אזור הגבול התחתון של התעלה. האם זה אזור של עצירה לטווח הארוך, או רק אזור ללקיחת אוויר לפני המשך הירידות? עדיין מוקדם לומר.

מה שכן ניתן לומר בוודאות הוא ששבירה של 20600 מטה תהיה אירוע מכונן לשלילה, כאשר יצירת שיאים ושפלים עולים, ובמיוחד מעבר מעל 22835, יהוו סימן של בריחה מן הרעה ורמז לשיא חדש פוטנציאלי.

ולסיום: כמה מילים על המהות הגדולה יותר: הניקיי הוא עוד דוגמה של נכס אשר עלה לגדולות על בסיס הרבה מזומנים "בחינם". אם ההשערה שלנו נכונה, דהיינו שבחודשים הקרובים התודעה הכללית תפנים שלפנינו סיום תקופת אותם מזומנים ממשלתיים, גם הניקיי, וגם כל חבריו מן העולם המפותח, יהיו חייבים לתמחר אירוע היסטורי כה משמעותי.

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסים. 

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.